تیغ تیز غبار و گاز در کهکشان مارپیچی NGC 1032

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، این تصویر حیرت انگیز تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان NGC 1032 جزئیات کم نظیری را از این کهکشان مارپیچی و کهکشان های دوردست اطرافش آشکار نموده است.

تیغ تیز غبار و گاز در کهکشان مارپیچی NGC 1032

کهکشان NGC 1032 در فاصله حدودا صد میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی قیطس یا نهنگ جای گرفته است. NGC 1032 یک کهکشان مارویچی است که از لبه دیده می گردد. بنابراین این تصویر با وجود زیبایی مثال زدنی اش آن چه را که واقعیت این کهکشان است نمایش نمی دهد. در واقع با توجه به زاویه قرارگیری این کهکشان نسبت به زمین به هیچ وجه نمی توان نمایی از بازوهای این کهکشان مارپیچی را مشاهده کرد.

تفاوت زاویه قرارگیری کهکشان های مارپیچی نسبت به ناظر باعث ایجاد تنوع ظاهری جذابی در این دسته از کهکشان ها شده است. گروهی از کهکشان ها مانند NGC 1032 از لبه دیده می شوند که خط گاز و غبار و هاله اطراف آن مهم ترین ویژگی ظاهری آن ها است. از سوی دیگر بعضی از کهکشان ها درست از روبه رو دیده می شوند و می توان نماهای حیرت انگیزی را از بازوهای مارپیچی و هسته آن ها نظاره کرد. بعضی دیگر از کهکشان های مارپیچی نیز به صورت مایل دیده می شوند.

اخترشناسان برای شناخت بهتر کهکشان های مارپیچی انواع مختلف این کهکشان ها را رصد می نمایند. رصد کهکشان هایی که از روبه رو دیده می شوند امکان کسب اطلاعاتی ارزشمند از بازوها و هسته کهکشان های مارپیچی را برای اخترشناسان فراهم می نماید. اما برای درک ساختار سه بعدی کهکشان های مارپیچی رصد کهکشان هایی که از لبه دیده می شوند نیز لازم است. رصد این گروه از کهکشان ها به اخترشناسان در رسیدن به ایده ای کلی درباره توزیع ستاره ها در کهکشان ها یاری می نماید. علاوه بر این اخترشناسان می توانند با آنالیز کهکشان های مارپیچی که از لبه دیده می شوند ارتفاع قرص و هسته آن ها را اندازه گیری نمایند.

تصویر در اندازه اصلی را می توانید در این جا مشاهده کنید.

عکس کاور: کهکشان مارپیچی NGC 1032 از نگاه تلسکوپ فضایی هابل.

Credit: ESA/Hubble & NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "تیغ تیز غبار و گاز در کهکشان مارپیچی NGC 1032" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیغ تیز غبار و گاز در کهکشان مارپیچی NGC 1032"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید