حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، دادگاه عالی نیویورک در حکمی گفت نقش برجسته ای که 80 سال پیش از ایران به سرقت رفته و اخیرا در آمریکا به حراج گذاشته شده بود باید به ایران بازگردد.

حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند به نقل از خبرگزاری فارس، دادگاه عالی نیویورک دیروز دوشنبه در حکمی گفت نقش برجسته پارسی که قدمت آن به حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد باید به ایران عودت داده گردد. این نقش برجسته بیش از 80 سال پیش از ایران به سرقت رفته است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این نقش برجسته سنگی که یک سرباز پارسی را به تصویر کشیده، در ماه اکتبر توسط بازپرسان دفتر دادستان منطقه منهتن از نمایشگاهی در موسسه پارک اونیو آرموری، جایی که این نقش برجسته در آن به مبلغ 1.2 میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود، ضبط شده است.

به گفته بازپرسان پرونده، این نقش برجسته اولین بار در سال 1936 (1315-1314) از ایران به سرقت رفته و پس از آن در سال 2011 بار دیگر از موزه هنرهای زیبای مونترال دزدیده شده است.

دو مالک این نقش برجسته که در لندن اقامت دارند، مدعی شده اند که این اثر را به صورت قانونی و از یک فروشنده معتبر آثار تاریخی خریده اند، اما دفتر دادستانی منهتن در شکوائیه خود استدلال نموده که برای آثار مسروقه، خرید قانونی و از روی حسن نیت، بی معنی است. علاوه بر این، بازپرس های پرونده به این نتیجه رسیده اند که بر خلاف ادعای مالکان این نقش برجسته، این موزه منترال به سرقت رفته و این موزه آن را برای فروش نگذاشته بوده است.

این نقش برجسته مربعی شکل که اندازه آن 8 اینچ مربع (51.6 سانتی متر مربع) اعلام شده، بخشی از دیواره منقش به تصویر ردیفی از سربازان هخامنشی در یکی از ساختمان های مرکزی پرسپولیس است.

در گزارش رسانه های آمریکایی به زمانبندی و نحوه انتقال این نقش برجسته به ایران، اشاره ای نشده است.

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مورد به وبلاگ پردازش هوشمند گفت: پیگیری های لازم برای اطلاع و تأیید قطعی این خبر از مبادی رسمی در حال اجرا است.

او ادامه داد: زمان بازگردانده شدن این شیء تاریخی تعیین نیست و پس از تأیید خبر، اقدامات لازم برای بازگشت آن شروع خواهد شد.

منبع: میراث آریا

به "حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم دادگاه عالی نیویورک به بازگشت یک نقش برجسته هخامنشی به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید