خبرنگاران تاکید بر بهره گیری از توان علمی فارس در جهت تبدیل تهدید کرونا به فرصت

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، شیراز- خبرنگاران- استاندار فارس، شماری از استادان دانشگاه شیراز، مسوولان دستگاه های اجرایی و فعالان بخش خصوصی این استان در نشستی، بر بهره دریافت از ظرفیت های علمی موجود در فارس برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا و همچنین برنامه ریزی برای دوران پسا کرونا تاکید کردند.

خبرنگاران تاکید بر بهره گیری از توان علمی فارس در جهت تبدیل تهدید کرونا به فرصت

نشست کمیته علمی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان فارس، شامگاه شنبه به ریاست استاندار فارس با هدف آنالیز راهکارهای اجرایی شدن طرح های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه شیراز و تبدیل تهدید کرونا به فرصت برگزار گردید.

برای بعد از کرونا نیز برنامه ریزی کنیم

استاندار فارس در این نشست گفت: اعتقاد من بر این است که تهدید کرونا فرصت های زیادی در درون خود دارد که یکی از این فرصت ها، همگرایی ها و نشست هایی است که بین مجامع علمی، کاربردی و بخش خصوصی ایجاد می گردد و دستاورد خوبی هم برای آینده کشور رقم می زند.

عنایت الله رحیمی با قدردانی از کوشش های جامعه علمی، دانشگاه های کشور و استان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: رفتن به سمت یافتن راه های درمان کرونا و کشف واکسن و داروی مورد احتیاج چنین بیماری هایی در مرحله اول یک وظیفه انسانی است که برای کل جامعه بشری سودمند است.

وی ادامه داد: از طرفی نیز فرصت های علمی جدیدی پیش روی محققان و پژوهشگران قرار می دهد که در ارتقای سطح علمی کشور و دانشگاه ها اثرگذار خواهد بود.

رحیمی گفت: همچنین فرصت های مالی بی نظیری ایجاد می نماید که اگر به همه این موارد بپردازیم، بخش زیادی از مسائل امروز جامعه انسانی و جامعه ایرانی حل خواهد شد.

وی اعلام کرد: کسانی که در جوامع علمی و دانشگاه تاثیرگذار هستند باید این مباحث را به عنوان یک رسالت انسانی بیشتر ترویج نمایند.

استاندار فارس ادامه داد: با توجه به توانمندی علمی دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی این شهر و همچنین سایر مراکز علمی این استان و بخش خصوصی علاقه مند به همکاری در این زمینه، می توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم لذا تشکیل کمیته های کاری و مشترک بین بخش ها ضرورت دارد.

رحیمی افزود: در زمینه اجرایی شدن کار پژوهشی فراوری سریع واکسن های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، رایزنی های لازم را با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری انجام می دهم و اعتبار لازم را خواهم گرفت تا به نتایج روشن تری در آینده نزدیک دست یابیم.

وی ادامه داد: طرح های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه شیراز باید د در اختیار بخش های مختلف قرار بگیرد تا براساس علاقه مندی و چارچوب تخصصی بتوانند متقاضی یا سفارش دهنده چنین طرح هایی باشند.

استاندار فارس افزود: هنوز در راه مبارزه با ویروس کرونا قرار داریم، این بیماری مسائل زیادی را در زمینه های اجتماعی، مالی و فرهنگی ایجاد خواهد نمود و باید از هم اکنون فکر بعد از کرونا نیز باشیم.

رحیمی افزود: ضمن اینکه باید به فکر مقابله، درمان و پیشگیری از ویروس کرونا باشیم باید برای بعد از آن نیز برنامه ریزی کنیم.

وی اعلام کرد: اگر تا کنون موفقیتی در جهت مقابله با ویروس کرونا کسب شده، حاصل کوشش های مردم، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف، روحانیون، شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها و تمام دستگاه های اجرایی استان بوده است.

استاندار فارس همچنین گفت: برای ادامه هر چه بهتر کار، هنوز ماندن در خانه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند مورد تاکید است.

رحیمی افزود: باید 2 گانه سلامت و معیشت را بپذیریم و هم به سلامت مردم بپردازیم و هم فکری در خصوص معیشت آنان کنیم، برای پیوند بین این 2 مقوله احتیاجمند آن هستیم پروتکل های بهداشتی با جدیت اجرایی گردد و در این زمینه، بازرسانی از اصناف، اتحادیه های صنفی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، امور را همچنان رصد و کنترل می نمایند.

پیگیری مسائل مردم فارس در تماس با رئیس جمهوری

استاندار فارس در خصوص یاری های معیشتی به قشر ضعیف و آسیب پذیر هم گفت: در تماسی که با رئیس جمهوری و رئیس دفتر ایشان داشتم بر این نکته تاکید کردم که برنامه های وعده داده شده، سریع تر عملی گردد.

رحیمی ادامه داد: در باره کارگران روزمزد، ضرر و زیان اصناف و تعطیلی قسمت هایی از حوزه بهداشت و درمان در قالب بیمارستان های خصوصی و مسائلی که برای آنها ایجاد شد، پیشنهادهای مکتوبی به مقامات عالی دولت ارایه شده است که امیدواریم گره گشای بعضی مسائل موجود در استان باشد.

تهیه 35 طرح پژوهشی مرتبط با کرونا در دانشگاه شیراز

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز در این نشست گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، استاندار فارس ماموریتی برای تهیه واکسن و کیت های تشخیص بیماری کرونا به دانشگاه شیراز داد.

عبدالرضا قاسم پور گفت: به موازات این کار، در نشست های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، کمیته علمی برای ارتباط و هم افزایی هرچه بیشتر دانشگاه شیراز با دانشگاه علوم پزشکی، ارتباط با جامعه و صنعت تشکیل شد و در این مدت اقدامات خوبی در این کمیته صورت گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس اعلام کرد: طرح های پژوهشی بسیاری در کمیته علمی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز پیگیری شد که تا کنون حدود 35 طرح پژوهشی توسط دانشگاه شیراز در این زمینه تهیه شده است.

قاسم پور افزود: هدف این است که با کار علمی و کارشناسی، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.

تهیه پلتفرم های پژوهشی در دستور کار دانشگاه شیراز

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست بیان داشت: شرایط خوب استان فارس در ارتباط با کرونا در بین استان های کشور، نشان دهنده کوشش های ایثارگرانه و دلسوزانه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا است.

حمید نادگران افزود: استان فارس در مقابله با ویروس کرونا به صورت علمی عمل نموده و از ظرفیت بخش های علمی بهره برده است.

وی ادامه داد: برآوردهای اولیه و تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده آن است که در چند سال آینده با مسایلی مثل کرونا روبرو خواهیم بود.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: ویروس کرونا در عرصه های مختلف اجتماعی و مالی مسائلی را برای بشر درست نموده است لذا باید خود را برای حوادثی از این دست آماده کنیم.

نادگران افزود: دانشگاه شیراز با تشکیل هسته های پژوهشی در این زمینه گام برداشته است تا نه تنها برای حال حاضر بلکه برای چند سال آینده پلتفرم هایی در این زمینه تهیه کند.

توانمندی دانشگاه شیراز در بحران کرونا

سیدفخرالدین افضلی، عضو هیات علمی و مدیر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز هم در این نشست گفت: این دانشگاه در بحران کرونا در حوزه های تخصصی تشخیص و درمان، پیشگیری و تجهیزات حفاظتی و مدیریت مالی، روانشناسی، اجتماعی مدلینگ، آموزش مجازی و هوش مصنوعی ورود پیدا نموده و اقدامات خوبی انجام داده است.

وی افزود: در حوزه تشخیص و درمان از جمله اقدامات پژوهشی صورت گرفته، طراحی و ساخت حسگر تشخیص دهنده ویروس کرونا، شناسایی و دسته بندی بیماران کرونایی بر اساس عکس رادیولوژی و اطلاعات بالینی براساس هوش مصنوعی، شناسایی داروهای موجود در بازار دارویی ایران دارای امکان درمان کرونا براساس هوش مصنوعی، فراوری پمپ های سرنگی، فراوری سریع واکسن های نوترکیب پیشرفته بر پایه پارتیکل های ویروسی در مدت 6 ماه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: از دیگر اقدامات پژوهشی صورت گرفته می توان به فراوری کیت های تشخیص واکسن کرونا، بانک اطلاعات بالینی از بیماری و تاثیر آن، استخراج سیستمی اطلاعات آماری مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا از داده های نامنظم و خام، طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن راستی آزمایی علمی محتوای اطلاعات سلامت دریافتی در شبکه های مجازی، آنالیز تاثیر یک ترکیب دارویی بر کنترل تنفسی بیماری کرونا به صورت مشترک با متخصصان علوم پزشکی و فراوری دستگاه تنفس مصنوعی است.

افضلی گفت: در حوزه های مدیریت مالی، روانشناسی، اجتماعی مدلینگ، آموزش مجازی و هوش مصنوعی، اقدامات پژوهشی از جمله طرح جامع مالی - اجتماعی، مدل یابی مکانی و ارزیابی ریسک منطقه ای کرونا، پیش بینی و تشکیل شبکه و پایگاه داده برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به فراوری نیرو در شبکه آب، برق و اثرات مالی - اجتماعی جامعه شناسی و روانشناسی و ارایه راهکارهای جبران آن اشاره نمود.

وی افزود: از دیگر پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، آنالیز شرایط برطرف تزاحم حقوقی و مالکیت فکری محصولات دارویی و بیماری اپیدمی و پاندمی، فرایند و الگوی مدیریت نیروی کار در دوران شیوع بیماری مسری و دوران پس از شیوع، طراحی الگوی مدیریت راهبردی منابع انسانی شرکت ها در دوران پساکرونا، تحلیل استراتژیک محیط کسب و کار در دوران شیوع و پس از شیوع، آنالیز الگوی رفتار مصرف نماینده، آنالیز الگوی رفتار اجتماعی مردم و سازمان ها در همراهی با سیاستگذاری حکمرانان و ارایه الگوهای دورکاری متناسب با شرایط اضطرار برای سازمان های دولتی و شرکت هاست.

وی ادامه داد: از دیگر پژوهش ها، آنالیز تحولات زمانی و مکانی بیماری کرونا با رویکرد مدیریت کانون بحران در حوزه درمان و توزیع جغرافیایی بیماری کرونا در استان فارس و شهر شیراز است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: ساخت عینک طبی محافظ در برابر ویروس کرونا ضدبخار، آنالیز عکس های سی تی اسکن ریه بیماران با استفاده از روش یادگیری عمیق و هوش مصنوغی برای تشخیص نتیجه مثبت یا منفی کرونا، آنالیز داروهای موجود در ایران از نظر میزان تاثیر بر کرونا با استفاده از روش یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، پمپ سرنگی، فراوری ماده ضدعفونی نماینده سطوح، ساخت محلول های ضدعفونی نماینده غیرالکلی، راه اندازی واحد فراوری خلوص بالا و فراوری روایت های تصویری از آثار سعدی و حافظ با هدف کاهش فشارهای روانی ایام کرونا، از دیگر پژوهش های صورت گرفته در این دانشگاه به شمار می آید.

افضلی افزود: از طرح های پژوهشی صورت گرفته، 30 درصد آنها در حال اجراست، بعضی نیز به مشکل خاصی برخورد نموده که احتیاجمند همکاری بخش های دیگر است.

فرایند پژوهش در خصوص فراوری واکسن کرونا در شیراز

محمدهادی اسکندری عضو هیات مدیره دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با ارایه گزارشی از فرایند کار پژوهشی فراوری سریع واکسن های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا گفت: این پروژه توسط یک کارگروه بین المللی دنبال می گردد که دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یک دانشگاه آلمانی و یک دانشگاه استرالیایی در آن حضور دارند.

وی افزود: این کار از 2 ماه پیش به صورت شبکه ای در حال اجرا است و کار را جلومی بریم.

اسکندری ادامه داد: این کار از 2 سال پیش شروع شد و ما روی 2 واکسن دیگر کار می کردیم که با شیوع ویروس کرونا، روی این ویروس تمرکز کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: برای فراوری این واکسن به تخصص های مختلفی احتیاج است و هم اینک از این تخصص ها بهره می بریم.

اسکندری با بیان اینکه برای فراوری سریع واکسن های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا، از یک سیستم پیشرفته به نام فراوری شبه ویروس استفاده می کنیم، بیان داشت: به وسیله مهندسی معکوس می توانیم یک ذره ویروسی را بسازیم و با همین شیوه، یک شبه ویروس ساختیم که عفونت زا نیست بلکه ایمن زاست.

وی ادامه داد: آن چیزی که به نظر می رسید برای واکسن های نوترکیب مناسب باشد سیستم فراوری در گیاه است، این سیستم بسیار پیشرفته، سریع و پدافندی و ارزان قیمت است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: در اوایل اسفندماه 98 با انتخاب این سیستم، کار پژوهشی را شروع کردیم و در این مدت ویروس هایی را که در جهان آلودگی ایجاد می نماید، رصد می کنیم و با قاطعیت می توانیم بگوییم، ویروسی که امروز در ایران با آن روبرو هستیم با ویروس موجود در هلند یا ژاپن صد درصد تشابه ژنتیکی دارد.

اسکندری افزود: مدل های ساخت واکسن نیز صورت گرفته است و به این جمع بندی رسیدیم از کدام اپیتوپ ها برای فراوری واکسن استفاده کنیم.

اپیتوپ، قسمتی از یک آنتی ژن است که توسط سیستم دفاعی تشخیص داده می گردد.

وی ادامه داد: پس از طراحی سازه های ژنتیکی، آنها در گلخانه های هوشمند به گیاه خاصی تزریق می شوند که این گیاه ها پس از مدتی برداشت شده و از آنها واکسن فراوری می گردد.

وی افزود: دانش فنی فراوری این واکسن را در کشور داریم اما باید این کار وارد مرحله اجرایی گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تاکید بر بهره گیری از توان علمی فارس در جهت تبدیل تهدید کرونا به فرصت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاکید بر بهره گیری از توان علمی فارس در جهت تبدیل تهدید کرونا به فرصت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید