رشد دو برابری صدور و تمدید پروانه دامپزشکی، با معضل بدکاری مواجهیم

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: صدور و تمدید پروانه توسط نظام دامپزشکی در امسال 2 برابر شده است.

رشد دو برابری صدور و تمدید پروانه دامپزشکی، با معضل بدکاری مواجهیم

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، دکتر محمدرضا صفری در نشسست مطبوعاتی در اراک با اشاره به اینکه این نظام برای رسیدگی به مسائل مرتبط با صنف و حرفه دامپزشکی ایجاد شده است، افزود: در طول سال های اخیر بالغ بر 100 هزار فقره پروانه اعم از موافقت اصولی، تاسیس، بهره برداری و بهسازی صادر یا تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه سال 98، سال رونق فراوری است و در این راستا صدور یا تمدید پروانه شتاب بیشتری گرفته است، گفت: در سال گذشته 17 هزار فقره پروانه صادر یا تمدید شده است که این رقم در 6 ماهه نخست امسال به 15 هزار فقره پروانه رسید و 60 درصد آن موافقت اصولی جدید بوده است که نسبت به سال گذشته تقریبا دوبرابر شده و بیانگر شروع فعالیت های جدید است.

صفری با اشاره به قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در سال 1386، افزود: صدور پروانه های صنفی دامپزشکی بر عهده نظام دامپزشکی است که شامل کلینیک، داروخانه، آزمایشگاه و واکسیناسیون و ... می گردد که در این راستا تاکنون 4 هزار فقره پروانه صادر یا تمدید شده است.

وی اعلام کرد: براساس چندین آیین نامه مصوب دولت، نظام دامپزشکی مسئول تایید صلاحیت حرفه ای نیز هست و سازوکار آموزش و بازآموزی و تایید صلاحیت نیز به سازمان سپرده شده است.

صفری توضیح داد: به موجب ماده 21 قانون، افزایش بهره وری پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از بعد تعداد، جنسیت و رشته پیگیری های لازم انجام شد و در حال حاضر نظام دامپزشکی کشور در معین محتوا و کیفیت آموزشی با دانشگاه ها بویژه دانشگاه آزاد همکاری دارد و در حوزه کمیت پذیرش دانشجو به عنوان یک موضوع حساس و جدی، اقدامات بسیاری انجام داده است.

وی با بیان اینکه در طول 6 سال اخیر دانشکده جدید دامپزشکی در کشور راه اندازی نشده است و حتی تعدادی از دانشگاه ها نیز ممیزی شدند، گفت: در امسال به جهت اینکه در تعداد پذیرش با عدم رعایت ضوابط روبرو بودیم، با همکاری دانشگاه آزاد آموزش دامپزشکی ذیل معاونت پزشکی دانشگاه نهاده شد و به دلیل ارتباط این دو رشته، استاندارد آموزش دامپزشکی و پزشکی تعریف شد که به ارتقای کمی و کیفی یاری می نماید.

صفری تعداد اعضای نظام دامپزشکی را 39 هزار و 313 نفر بیان کرد و با بیان اینکه سالی حدود هزار و 400 نفر به جمع نظام افزوده می گردد، گفت: پیش بینی می گردد در طول 5 سال آینده با توجه به پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد، جمعیت 5 هزار نفری در را در این حوزه داشته باشیم که شمار اعضا را افزایش می دهد. البته با توجه به این تعداد پذیرش دانشجو و اینکه دانشگاه ها امکانات لازم برای آموزش این تعداد دانشجو را ندارند، نظام در آینده با چالش هایی روبرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه نظام دامپزشکی سالانه به 500 نفر دکترای دامپزشکی احتیاج دارد، گفت: پذیرش سال گذشته به 2 هزار نفر رسید، البته امسال دانشگاه آزاد حدود هزار نفر پذیرش داشته است که دو برابر احتیاج اعلام شده نظام است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی تعداد دانشکده های دامپزشکی در کشور را 23 دانشکده بیان کرد و گفت: 11 دانشکده مربوط به دانشگاه آزاد و 12 دانشکده مربوط به دانشگاه های دولتی است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری دامپزشکان کشور در اختیار نیست هرچند که وزارت کار به صورت فصلی آماری را ارائه می دهد، اما شاخص های معین این آمار تعیین نیست، گفت: به نظر می رسد در صندلی دکتری دامپزشکی حدود 15 درصد بیکار باشند، اما نرخ دقیق و روشنی ارزیابی و اعلام نشده است.

صفری بدکاری را بدتر از بیکاری دانست و افزود: در حال حاضر با معضلی به نام بدکاری روبرو هستیم و یکی از دلایل آن متناسب نبودن کار با درآمد است که از تعرفه پایین و عدم رعایت تعرفه معین شده نشات می گیرد.

وی در مورد تعرفه های خدمات دامپزشکی اعلام کرد: متاسفانه این تعرفه ها با نرخ تورم و ارزش خدمت تناسبی ندارد و این اتفاق یک نقص محسوب می گردد. آخرین تعرفه گذاری مربوط به سرانجام سال 96 است و امسال نیز مجددا تعرفه ها مطابق با حداقل رشد که البته همچنان با نرخ تورم فاصله دارد، تنظیم شده اند.

صفری توضیح داد: خدمات دامپزشکی تابع عرضه و تقاضاست. خدمات دامپزشکی با اتکا به هزینه های سازمان انجام می گردد و مشمول حمایت دولتی نمی گردد. معین تعرفه بسته به نوع و کیفیت خدمات باید توسط صنف و نظام انجام گردد و مسلما این عدم تناسب بر کیفیت خدمات تاثیر می گذارد و این یک آسیب شغلی محسوب می گردد چراکه اصل تعرفه گذاری معنا و مفهوم خود را از دست داده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های بازآموزی و نوآموزی حرفه ای به جهت ارتقای توانمندی همکاران نظام دامپزشکی کشور، اعلام کرد: از ابتدای شروع به کار نظام دامپزشکی در کشور تا کنون 1973 دوره آموزشی برای 71 هزار و 316 نفر برگزار شده است. در امسال برگزاری 800 دوره آموزشی تعریف شده که با توجه به احتیاج استان ها برگزار می گردد، همچنین هفتمین کنگره بین المللی بیماری های طیور بهمن ماه امسال به منظور ارائه آخرین یافته های دنیا در مورد بیماری پرندگان برگزار می گردد، همچنین راه اندازی کالج های خصوصی دامپزشکی نیز مدنظر است.

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به شروع طرح بیمه اجباری دام در کشور و اینکه باید همه دام ها براساس بیماری خاص بیمه شوند، به بیمه سلامت دام اشاره نمود و گفت: در این راستا نظام دامپزشکی بیمه سلامت حیوانات خانگی را دنبال می نماید که باید ضوابط لازم در این راستا تعریف گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رشد دو برابری صدور و تمدید پروانه دامپزشکی، با معضل بدکاری مواجهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد دو برابری صدور و تمدید پروانه دامپزشکی، با معضل بدکاری مواجهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید