عمده آسیب واردگردیده به خانه دارویی گرگان در سقف مرمت گردیده بنا بود، مرمت مجدد سقف از امروز شروع می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به عمده آسیب های واردشده به خانه تاریخی دارویی شهر گرگان به تشریح مراحل و مدت زمان مرمت بخش های مختلف این اثر تاریخی پرداخت.

عمده آسیب واردگردیده به خانه دارویی گرگان در سقف مرمت گردیده بنا بود، مرمت مجدد سقف از امروز شروع می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، سارا اخوت سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان امروز چهارشنبه 10 مرداد 97 گفت: عمده آسیب های وارده به بنا در سقف مرمت گردیده و چوب ها و تخته های زیر سفال این بنای تاریخی بوده است.

او اضافه کرد: سقف آسیب دیده بنا بعد از مستندسازی به طور کامل جمع آوری شد و مرمت مجدد بنا شروع گردیده است و مدت زمان لازم برای مرمت این بنا حدود 35 تا 40 روز تخمین زده می گردد.

اخوت با اشاره به این که آتش سوزی در سقف طبقه اول این بنا بوده است اضافه کرد: آسیب های وارده به سقف طبقه همکف شامل آسیب به نازک کاری و چوب های پلور و گچ کاری سقف است و دیواره ها و کف این طبقه سالم است.

او توضیح داد: در طبقه اول خانه تاریخی دارویی کلیه تزیینات بنا شامل گچ بری های سقف و سیمان بری ها در نما و گچ بری ها در بدنه ها و همچنین کف این طبقه هیچ آسیبی وارد نگردیده است.

او با تشریح اقدامات روز های آتی در مرمت این بنا گفت: از امروز سه شنبه 9 مردادماه کار چوب ریزی سقف به همراه پتک کوبی آن شروع گردیده است و تا روز چهارشنبه به انتها خواهد رسید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گلستان بیان نمود: از روز پنجشنبه 11 مرداد تا یک شنبه 14 مرداماه کار حالا ریزی و اجرای شیر سر در لبه بام بنا انجام و پس از آن روز دوشنبه 15 مرداماه کار تخته کوبی سقف جهت اجرای سفال شروع و تا روز پنجشنبه مورخ 18 مردادماه به طول خواهد انجامید.

او اضافه کرد: همزمان با تخته کوبی سقف، کار گچ کاری سقف طبقه همکف و طبقه اول روز پنج شنبه مورخ 18 مردادماه 97 شروع می گردد.

اخوت گفت: در ادامه کار اجرای سیستم الکتریکی بنا به همراه نصب پنجره و درب ها انجام و پس از آن عملیات رنگ آمیزی این بنای تاریخی انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان گلستان همچنین از اسکان خانواده دارویی در منزل اجاره ای مبله توسط پیمانکار در مدت مرمت این بنا اطلاع داد. حوالی ساعت 13 یکشنبه 7مرداماه 1397 در حین مرمت سقف خانه تاریخی دارویی شهر گرگان به علت سهل انگاری پیمانکار، سقف این بنای تاریخی دچار آتش سوزی شد که با کوشش آتش نشانان به سرعت این آتشسوزی مهار و اطفا شد.

خانه دارویی که در پشت ساختمان شورای اسلامی شهر گرگان واقع است در سال 1380 به شماره 5424 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "عمده آسیب واردگردیده به خانه دارویی گرگان در سقف مرمت گردیده بنا بود، مرمت مجدد سقف از امروز شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده آسیب واردگردیده به خانه دارویی گرگان در سقف مرمت گردیده بنا بود، مرمت مجدد سقف از امروز شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید