تمدد اعصاب در دستکندها

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، دبیر علمی همایش بین المللی معماری دستکند در همدان گفت: برای نشان دادن جاذبه دستکندها نباید عجله کرد و بیشترین هزینه را قبل از ورود گردشگران، صرف حفظ حریم، شناسایی ابعاد سایت ها، حفاظت، نگهداری و مراقبت از آنها قرار داد.

تمدد اعصاب در دستکندها

مهناز اشرفی در گفت وگو با وبلاگ پردازش هوشمند، درباره رازآلود بودن دستکندها اظهار کرد: عدم حضور زمان، مکان و نور در دستکندها و تاریکی مطلق در این نوع معماری باعث ایجاد احساسی غریب در انسان می شود.

وی اضافه کرد: فضاهای دستکند فقط به واسطه یک در به دنیای خارج ارتباط پیدا می نماید و تمرکز و خلوص خاصی در این مکان به انسان دست می یابد.

اشرفی به آرامش موجود در این دستکندها اشاره و عنوان نمود: تمدد اعصاب، سردرد و کم خوابی در بین افراد در این مکان ها رفع می شود و تنها آرامش مطلق تمامی وجود افراد را دربرمی گیرد که می تواند موضوع تحقیق رشته ها و تخصص های زیادی قرار گیرد. انسان از خاک به وجود آمده و به خاک نیز بازمی شود، از این رو ارتباط خوبی با این نوع معماری به وجود خواهد آمد.

این پژوهشگر درباره تعداد دستکندهای شناخته شده در کشور اظهار کرد: بیش از 200 اثر شاخص شناخته شده، توسط محققان در سراسر کشور شناسایی شده است.

وی توضیح داد: در پژوهشکده ابنیه و بافت گروهی به نام معماری دستکند تأسیس کردیم که این گروه چند سالیست در استان ها به صورت تخصصی مشغول پژوهش و تحقیق است.

دبیر علمی همایش بین المللی معماری دستکند اعلام کرد: ایران به علت گستردگی فراوان و قدمت تاریخی، از لحاظ تعداد و تنوع کشوری غنی است و گونه های مختلفی از قنات تا شهرهای کندوان و سامن را شامل می شود.

وی اضافه کرد: احتمال پیدا کردن شهرهای زیرزمینی در سراسر کشور وجود دارد چرا که در شرایط سخت گذشته که با کم آبی، گرما و سرمای شدید، حملات دشمن و ... وجود داشته است، پیدا شدن شهرهای زیرزمینی دور از تصور نخواهد بود.

اشرفی با اشاره به علاقه محققان در زمینه دستکند، عنوان نمود: آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین ارائه مقاله را در جشنواره ها داشته اند.

وی به اهداف برگزاری همایش بین المللی معماری دستکند اشاره و توضیح داد: در وهله نخست به دنبال جاانداختن مفهوم معماری دستکند در بین محققان بودیم که با تحلیل مقالات ارسالی، دیدیم این مفهوم جاافتاده است.

دبیر علمی همایش بین المللی معماری دستکند تاکید نمود: مستند نگاری و مستندسازی شایسته سایت ها و همایش ها بسیار مهم است و در وهله دوم پس از شناسایی حفاظت و مراقبت از بنا در درجه اهمیت واقع شده است.

وی اعلام کرد: علل شکل گیری و تاریخ ایجاد از جمله سوال هایی است که در مراحل بعدی باید مورد تحقیق و آنالیز قرار گیرد.

اشرفی درباره دستکندهای همدان نیز گفت: با توجه به شرایط جوی همدان، بیشتر دستکندهای همدان زیرزمینی هستند که در نوع خود بی نظیر است و عزم ملی از سوی مسئولان برای شناخت همه ارزش ها و عرضه خوب به مخاطبان احتیاج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تمدد اعصاب در دستکندها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدد اعصاب در دستکندها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید