یزد، استانی کویری با تنوع بالای روستایی

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به تنوع بالای روستایی این استان در سطح کشور، اهمیت این تنوع را در نوع اقلیم، فرهنگ و حتی عقاید مردم مطرح کرد .

یزد، استانی کویری با تنوع بالای روستایی

ساشا ریاحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ پردازش هوشمند، با بیان این که روستاها به عنوان یکی از اولین جوامع بشری بیانگر اقلیم، نوع زندگی و فرهنگ هر جامعه هستند، اظهار کرد: روستاهایی که در اقالیم خشک و کویری به وجود آمده اند، تمرکز بیشتری از نظر جمعیت دارند و برخلاف روستاهایی سبز مناطق خوش آب و هوا مانند روستاهای شمال کشور از پراکندگی جغرافیایی بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: نوع سازه های هر روستا نیز متفاوت است به طوری که روستاهای فلات مرکزی ایران دارای خانه هایی آجری و گلین هستند که متناسب با شرایط اقلیمی این مناطق کم بارش است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در ادامه موقعیت امنیتی، مسائل اقتصادی و فرهنگ را در انسجام و تمرکز روستاهای این منطقه موثر دانست و گفت: روستاهای مناطق کویری به دلایل متعددی که هر کدام از آن ها اهمیت خاصی برای اهالی این روستاها دارد، از معماری و نوع سازه های متفاوتی استفاده نموده اند.

وی افزود: استان های واقع در فلات مرکزی ایران مانند یزد دارای روستاهایی است که مردم آن ها برای حفاظت از جان و مال خود، برج و باروها و قلعه های بزرگی را پیرامون محل زندگی خود ایجاد نموده اند .

ریاحی مقدم به تنوع بالای روستاهای یزد در قیاس با سایر مناطق کشورمان اشاره نمود و گفت: یزد به لحاظ اقلیمی دارای تنوع زیادی است چرا که علاوه بر مناطق کویری و گرمسیر، دارای مناطق کوهستانی و سردسیری نیز هست که هر کدام از آنها از نظر نوع معماری به کار گرفته گردیده و تمرکز جمعیت متفاوت هستند.

وی روستاهایی مانند منشاد، اسلامیه، ده بالا، بنادک سادات و طزرجان که بیشتر در شهرستان های تفت و مهریز و البته برخی روستاهای شهرستان میبد را از مهمترین روستاهای دشتی و کوهپایه ای یزد مطرح نمود و گفت: این روستاها از گذشته به دلیل آب و هوای مساعد به عنوان روستاهای ییلاقی مردم تفتیده استان مورد استقبال قرار داشته اند.

این مسئول آباده های کوچکی مانند چک چک در اردکان و پیرنارکی در مهریز را نیز از روستاهای کوهپایه ای اما با نمایی پلکانی مطرح نمود .

ریاحی مقدم در سرانجام امنیت و معماری در روستاهای استان را نیز بسیار مهم و مرتبط دانست و توضیح داد: معماری خاص خانه های روستاهای استان به ویژه در مناطق کویری گویای اهمیت موضوع امنیت از نگاه این جوامع روستایی بوده است به نحوی که به عنوان نمونه روستاهای میبد در ابتدا به صورت متمرکز در دژ کهن نارین قلعه در قابل سه طبقه اجتماعی مختلف محصور بوده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یزد، استانی کویری با تنوع بالای روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزد، استانی کویری با تنوع بالای روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید