انتخاب مستأجر کاخ سفید زیر سایه تفنگ، فروش اسلحه در آمریکا رکورد شکست

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، جوان آنلاین نوشت: انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز سه شنبه با آماده باش هزاران نفر از نیروهای گارد ملی شروع شد. نگرانی ها از امتداد دنباله خشونت های روزهای پیش از انتخابات، به روزهای پس از آن، علاوه بر اینکه تشدید تدابیر امنیتی را به دنبال داشته است بلکه باعث شده مردم ضمن نصب حفاظ اطراف خانه و محل کسب خود، به خرید اسلحه روی آورند تا رکورد بی سابقه ای در فروش سلاح در امریکا طی هفت ماه گذشته ثبت گردد.

انتخاب مستأجر کاخ سفید زیر سایه تفنگ، فروش اسلحه در آمریکا رکورد شکست

امریکا از چند هفته گذشته با برگزاری رأی گیری زودهنگام، عملاً وارد فضای انتخاباتی شده است. روز سوم نوامبر (13 آبان) پس از باز شدن نخستین صندوق های رأی در ایالت ورمونت، رسماً انتخابات 2020 در این کشور آغاز شد تا هم رئیس جمهور چهار سال آینده معین گردد و هم سرنوشت 435کرسی مجلس نمایندگان و 35کرسی از 100کرسی سنا روشن گردد. شرکت حدود 100میلیون نفر در انتخابات زودهنگام، نکته ای معین نماینده در زمان اعلام نتیجه انتخابات سال جاری است. این میزان مشارکت که به ویژه ناشی از شیوع پاندمی کروناست، معادل حدود 70درصد کل شرکت نمایندگان در انتخابات سال 2016 است که60میلیون آن را آرای پستی تشکیل می دهند و حدود دو برابر تعداد آرای پستی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته امریکاست. در رقابت های انتخاباتی سال جاری، در بسیاری از ایالت ها آرایی که در فاصله چند از روز انتخابات به وسیله پست دریافت می گردد، شمرده خواهد شد، بنابراین معین نتیجه تا زمان شمرده شدن آرای پستی طول خواهد کشید.

3 هزارو 600 نیروی گارد ملی در 16 ایالت

آغاز انتخابات زودهنگام در امریکا با نگرانی از احتمال بروز خشونت همراه بود. نگرانی ها زمانی تشدید شد که اخباری از درگیری طرفداران دونالد ترامپ و جو بایدن رقبای جمهوریخواه و دموکرات و مداخله پلیس در چندین ایالت منتشر شد. گزارش 30صفحه ای ردیاب های تهدید در گروه بحران بین المللی، گسترش اطلاعات نادرست در فضای مجازی و نفرت پراکنی، جنجال های اخیر درباره عدالت نژادی در امریکا، خیزش گروه های مسلح و احتمال رقابت انتخاباتی نزدیک یا مناقشه انگیز را عامل ناآرامی در امریکا دانسته و از ترامپ به عنوان مسئول شکل گیری چنین شرایطی یاد نموده است.

در چنین فضایی فرمانداران 16ایالت امریکا، 3هزار و 671 نیروی گارد ملی را فعال نموده اند. آن ها مسئول یاری به دفاع سایبری، یاری در پایگاه های رای گیری و آماده باش در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات هستند. هزار نیرو در ایالت ماساچوست، 300نیرو در آریزونا، 300نیرو در آلاباما و تعداد نامعینی در فلوریدا، اورگان و ایلینوی فعال شده اند. چارلی بیکر فرماندار ماساچوست هزار تن از اعضای گارد ملی را به حالت آماده باش درآورده است. کیت براون فرماندار اورگان از روز سه شنبه ساعت17 به وقت محلی به مدت 24ساعت شرایط فوق العاده اعلام نموده و گارد ملی را به حالت آماده باش درآورده است. گرگ ابوت فرماندار تگزاس هفته گذشته تصمیم گرفت هزار نیرو به شهرهای عظیم اعزام کند. اعضای گارد ملی آریزونا نیز برای استقرار در هر نقطه غرب کشور در حالت آماده باش خواهند بود. در بعضی ایالت هایی که نیروهای گارد ملی در آن ها فعال نشده اند، هنوز درباره تعداد نیروهایی که باید فعال شوند، تصمیم گیری نشده و در بعضی ایالت ها به یگان های معینی هشدار آمادگی در صورت بروز ناآرامی داده شده است.

ادعای پیروزی 2 نامزد

بایدن 216 رأی بالقوه الکترال و ترامپ 125 رأی بالقوه الکترال را در اختیار دارند. در نظرسنجی های سراسری نیز بایدن از ترامپ، جلوتر است. عمده نارضایتی ها از ترامپ به شیوه مدیریت وی در مهار ویروس کرونا مربوط می گردد. نظرسنجی خبرگزاری رویترز- پایگاه ایپسوس که بین تاریخ 27 تا 29 اکتبر اجرا شده، نشان می دهد بایدن با 51درصد آرا از ترامپ با 43درصد آرا پیشتاز است. اما این رقابت در ایالت های کلیدی که به وسیله آرای الکترال نتیجه انتخابات را معین می نمایند از جمله در ایالت های آریزونا، فلوریدا و کارولینای شمالی سرنوشت ساز خواهد بود.

بایدن با اطمینان از پیروزی خود در انتخابات گفته است: من این کمپین را با گفتن اینکه ما در حال جنگیدن برای روح این ملت هستیم، آغاز کردیم و امروز حتی به آن عمیق تر باور دارم. اما اشتباه نکنید. این جنگی است که در آن می توانیم پیروز شویم و پیروز خواهیم شد. ترامپ نیز به شبکه خبری فاکس نیوز گفته است: مانند انتخابات سال 2016، سال جاری هم 306 رأی الکترال را به دست خواهم آورد و رئیس جمهور خواهم شد. بازار سهام را ببینید، شاخص فیوچر (داوجونز) همگی در رشد عالی هستند و از دیروز رشد خوبی داشته اند که با پیروزی بایدن همگی ریزش سنگینی خواهند داشت، اما بازار به پیروزی من امیدوار است.

بعضی گزارش ها حاکی از آن است که ترامپ به چند نفر از معتمدان خود گفته است میخواهد سه شنبه شب و پیش از خاتمه شمارش رسمی آرا، پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند. جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی امریکا (سیا) با اعلام نگرانی در این مورد گفت: ما هرگز قبلاً کسی را در اتاق بیضی شکل به عنوان رئیس جمهور نداشته ایم که خواستار پذیرش نتیجه یک انتخابات منصفانه و آزاد نباشد. باید بگویم که من واقعاً نگران هستم چراکه رئیس جمهور (در امریکا) دارای اختیارات و قدرت زیادی است نه فقط به این دلیل که او چه چیزی می گوید بلکه همچنین از منظر کارهایی که او می تواند انجام دهد. برای مثال او می تواند به وسیله وزارت دادگستری دست به انجام تحقیقاتی در سراسر کشور بزند.

هوشیاری برای مقابله با خشونت

اتحادیه های مختلف امریکا قصد دارند اگر ترامپ در صورت شکست در انتخابات به طور مسالمت آمیز از قدرت کناره گیری نکند، اعتصاب نمایند. یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس، با رد شکایت جمهوریخواستار، مانع از ابطال 127هزار رأی شد. از طرفی و در صورت پیروزی بایدن، وی به همراه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، دستور تحقیق درباره ترامپ را صادر خواهند کرد. کمیته اطلاعاتی در نظر دارد تحقیقاتی را در مورد سیاسی سازی نهادهای اطلاعاتی در وزارت امنیت داخلی آغاز کند که گفته می گردد در حال حاضر ترامپ مانع از انجام آن شده است. 17 کارشناس جریان های راست افراطی هشدار داده اند که ایالات متحده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 می تواند سریعاً شاهد رشد افراط گرایی راست گرایانه و تروریسم داخلی باشد. در این نامه آمده است: ما ترس داریم که در صورت بروز خشونت در انتخابات یا مناقشه برانگیز بودن نتایج آن، افراط گرایی دست راستی و تروریسم داخلی به سرعت رشد کند.

مقام ها گفته اند هیچ تهدیدی از بروز خشونت پس از روز انتخابات وجود ندارد، اما نمی توانند احتمال بروز آن را نیز نادیده بگیرند، یکی از این افراد جان فاچیچیو معاون شهرداری واشنگتن دی. سی در امور توسعه و برنامه ریزی مالی است. فاچیچیو گفت: ما اطلاعاتی از بروز فعالیت های برنامه ریزی شده یا احتمال وقوع خشونت نداریم، اما همچنان هشیار هستیم. فاچیچیو گفت: موقعیت سخت مالکان مشاغل و فروشگاه های مختلف و تجار را می دانیم و از تمامی آن هایی که ملزم به قوانین کشور هستند، می خواهیم تا خشونت را محکوم نمایند و بلافاصله بروز هرگونه اقدام خشونت آمیز را گزارش دهند.

در همین حال اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف بی آی) درباره احتمال رویارویی های مسلحانه مرتبط با انتخابات امروز در پورتلند هشدار داده است. کلانتری بخش اورنج ایالت کالیفرنیا گفته برای هرگونه اعتراض و ناآرامی احتمالی آماده است. سخنگوی این اداره کلانتری در کالیفرنیا گفته اداره آنان مرکز عملیات خود برای کنترل ناآرامی های احتمالی بعد از انتخابات را فعال خواهد نمود.

حصارکشی و خرید اسلحه برای پس از انتخابات

در واشنگتن دی. سی، مغازه ها و فروشگاه ها پنجره های خود را با تخته های چوبی مسدود نموده یا موانعی را روی آن ها قرار داده اند و بعضی دیگر نیز بلوک هایی را روبه روی مغازه های خود گذاشته اند. همچنین حصارهایی در اطراف کاخ سفید نصب شده است. در لس آنجلس، نیویورک و شیکاگو نیز مردم از ترس خشونت احتمالی پس از انتخابات، تدابیر امنیتی برای مغازه ها و فروشگاه های خود تدارک دیده اند.

در شیکاگو، شهردار این شهر گفت: آنچه از مردم می خواهم این است که عقاید خودشان را در جهت درست و احترام به سنت های امریکایی بیان نمایند. ما حق نداریم ناامیدی، خشم و عصبانیت خود را بر سر دیگران خالی کنیم. همچنین مدیر اجرایی دفتر مدیریت و ارتباطات امور اضطراری امریکا نیز گفت: در شیکاگو تمامی تدابیر امنیتی برای روز انتخابات اندیشیده شده است. ما مانورهایی را انجام داده ایم.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد فروش اسلحه در امریکا در هفت ماه گذشته رکورد سالانه فروش سلاح در این کشور را شکسته است. بر این اساس از ابتدای سال 2020 تا به امروز بیش از 2/ 17 میلیون مورد آنالیز سوابق خریداران اسلحه در امریکا صورت گرفته است، این رقم در سال 2016 به 7/15 میلیون و در سال 2019 به 2/ 13 میلیون رسیده است.

2323

منبع: خبرآنلاین

به "انتخاب مستأجر کاخ سفید زیر سایه تفنگ، فروش اسلحه در آمریکا رکورد شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب مستأجر کاخ سفید زیر سایه تفنگ، فروش اسلحه در آمریکا رکورد شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید