بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، یک بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی های رایانه ای به اسم نهاد حمایتی از بازی سازان، گفت: بنیاد فاصله ای با بازی سازها ایجاد نموده و تلاشی برای تعامل با آنها ندارد و فاصله ای که بازی سازها با خود و نهاد حمایتی شان می بینند، خیلی عجیب است.

بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

امین شهیدی با بیان اینکه پیش از این فضایی برای بازی سازها وجود داشته که بتوانند در داخل کشور فراوری نمایند، گفت: با اینکه شرایط سختی حاکم است و تحریم ها جلوی صادرات را گرفته، اما راه هایی هست که بازی ساز خارج از کشور کار کند و خیلی از بازی سازها این راستا را پیش گرفتند. محصولات زیادی داریم که هدف اصلی شان مارکت بین الملل بوده، اما هزینه زیادی کردند که حتما بازی شان در ایران هم منتشر گردد و مخاطب داخلی هم از این بازی استفاده کند و ما سعی داریم در کشور خودمان فراوری کنیم.

وی با اشاره به اعتراض بازی سازان به فرایند مجوزدهی از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد: گاهی از سوی رسانه ها اینطور مطرح می گردد که بازی سازها مخالف ممیزی و مجوز هستند. در حالی که اصلا اینطور نیست. ما می دانیم در ایران و در چه چارچوبی کار می کنیم. اتفاقا فضای مجوز به فراوری یاری می کند، اما حرفمان این است که این شکل از ممیزی و برخورد با بازی ساز اصلا درست نیست و برای بازی سازی مانع ایجاد می نماید.

این بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی ها به اسم اصلی ترین نهاد حمایتی از بازی سازان، اظهار کرد: بنیاد اصلا کوشش نمی نماید با بازی ساز تعامل کند برخوردش با بازی سازها این مسائل را ایجاد نموده است. ما با رسانه ها و مسوولانی از زوایای دیگر حاکمیت صحبت کردیم، خواستیم که واسطه شوند و باب گفت وگوی بنیاد با بازی سازان را راه بیندازند. این فاصله ای که بازی سازها با خودشان و نهاد حمایتی شان می بینند خیلی عجیب است. اگر این فاصله وجود نداشت و ارتباط بنیاد با بازی سازان حفظ می شد، هیچ ایرادی وجود نداشت.

بنیاد از بازی سازان فاصله گرفته است

شهیدی ادامه داد: هر مسوولی ممکن است از فضایی که مسوولیت آن را به عهده گرفته دور باشد، بنابراین سعی می نماید با افرادی که واسط آنها با حاکمیت است، ارتباط برقرار کند، مسائل صنعت را پیدا کند و برای برطرف مسائل کوشش کند. اما در دو سال گذشته، چقدر تعامل با بازی سازان شکل گرفت؟ در چند جلسه دغدغه بازی سازها را شنیدند؟ چند رویداد برگزار کردند که ارتباط بین مسوول و فراورینماینده در صنعت زیاد گردد؟ بنیاد فاصله ای با بازی سازها ایجاد نموده و کوششی برای تعامل با آنها ندارد برای اینکه بازی سازها بدانند بنیاد حامی آنهاست.

وی با اشاره به مشکل مجوز پیش از نشر بازی ها اعلام کرد: بسیاری از محتواهای اینترنتی، مانند کتاب های اینترنتی، سرویس های اشتراک ویدیو و پلتفرم های مختلف، مجوز پس از نشر دارند که این موضوع در سرعت انتشار محتوا هم تاثیر دارد و بسیاری از محتواهای نوین به علت چابک بودنشان به این فرم احتیاج دارند. این اتفاق که در خیلی از فضاهای آنلاین صورت می گیرد، پیش از این در بنیاد وجود داشت و آن زمان به همین دلیل بازار رونق پیدا کرد. حتی خود پلتفرم ها و مارکت های آنلاین هم بخشی را به اسم نظارت ایجاد کردند.

ادامه داد: برای یک بازی ممکن است مسائلی ایجاد گردد و شما باید روزانه چند آپدیت دهید. حتی اگر بخواهید برای مجوز از قبل درخوست دهید و مکتوب کنید، این درخواست بارها تغییر می نماید. یکی از دلایلی که خیلی از این مجوزها به مجوز پس از نشر تغییر کردند هم از این زاویه نگاه می آید. یک بعلاوه فرآیندی بوده و الان تبدیل شده به اینکه شما قبل از عرضه و حتی قبل از فراوری باید پیگری مجوز باشید. در حالی که سال جاری ریاست جمهوری هم دستور دادند که هیچ کدام از فراوریات نباید معطل مجوز بمانند.

قانون مجوزدهی تا پیش از این هم اجرا می شده است

این بازی ساز با بیان اینکه بنیاد ادعا می نماید کار جدیدی ننموده و و تنها قانونی که 10 سال پیش تایید شده را اجرا می کنیم، گفت: این قانون از سمت وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که بازی ها به رسمیت شناخته می شوند و می توانند مجوز بگیرند. اینکه هر مدیری چه برداشتی از شکل مجوزگیری داشته باشد، بسته به رویکرد مدیر دارد. ما می گوییم اگر آن قانون درست بوده، تا پیش از این هم اجرا می شده و مدیریت قبلی کوشش می کرد که فراوری را تسهیل کند.

شهیدی ادامه داد: بنیاد به اسم یک نهاد حاکمیتی باید به نهادهای بالاتر که دست بازی سازها نمی رسد، شرح دهد که مشکل بازی سازی چیست. اگر هم احیانا قانون مسئله ای دارد و کارگشای این صنعت نیست، به گفته رهبری که مانع زدایی و پشتیبانی کنید، قانون اصلاح گردد، نه اینکه برداشتی از قانون داشته باشید که ضد بازی سازها باشد.

وی با انتقاد از سلیقه ای بودن فرایند نظارت و ارائه مجوز اعلام کرد: بنیاد می گوید سیستم رده بندی معین است. یکی از مسائل ما این است که اگر مسئله ای در بازی وجود دارد، برای مثال خشونت بازی زیاد است، باید در رده بندی سنی تاثیر بگذارد نه اینکه باعث فیلتر شدن بازی گردد. در نهایت باید مصادیق معین باشد که مدیران و مسوولان نحوه برخورد با بازی را بدانند. فرایند فعلی چطور به فراوری یاری می نماید؟ وقتی فراورینماینده نمی داند باید چه کار کند و خود بازی سازان هم دچار خودسانسوری شدند، از همین نقطه آغاز می گردد که نمی دانند نگاه بنیاد به مسائل مختلف چیست.

بازی سازها خودسانسوری را پیش گرفته اند

این بازی ساز ادامه داد: بنیاد مانند صداوسیما، تئاتر، موسیقی و سینما زیرمجموعه وزارت ارشاد است، بازی سازها باید شبیه کدام یک از این رسانه ها استانداردها را رعایت نمایند؟ آن هم در شرایطی که کاراکترها و فضا در بازی ها کارتونی هستند. در حالی که اگر بازی ها شبیه یکی از فیلم های سینمایی ساخته گردد، فیلتر می گردد. این اتفاق باعث شده که بازی ساز خودسانسوری را ترجیح دهد، چون نمی داند که به چه شکلی با او برخورد می گردد. بحث دیگر مشکل زمانی است و اگرچه بنیاد می گوید مجوزها هفت روزه ارائه می گردد، بازیهایی داریم که 6 ماه و 2 ماه هم درگیر مجوز بودند و منتظر بودند که مجوز بگیرند.

شهیدی با بیان اینکه کارشناسان بنیاد نمی دانند یک اصلاح در بازی، هزینه زیادی دارد، گفت: آنها درگیر فراوری نبوده اند و با بازی ساز هم ارتباط ندارند و از این هزینه ها اطلاع ندارند. برای حضور یک کاراکتر عادی با انیمیشن ها و کارنمودهای ساده در بازی، حدود پنج نیروی متخصص و حداقل پنج ماه زمان احتیاج است. وقتی یک کاراکتر وارد بازی می گردد و می گویند این کاراکتر باید عوض گردد، یعنی کارپنج نفر در چند ماه باید دور ریخته گردد و این برای فراورینماینده هزینه دارد. فراورینماینده هم ترجیح می دهد این فرآیند را طی نکند، برای اینکه اصلاح را نپذیرد و اصلا وارد عرصه مجوزدهی نگردد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید