ترسیم راستا ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، تهران - خبرنگاران - رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح عملکرد و دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه های مختلف در فضای مجازی، از ایجاد و تدوین70 برنامه و اقدام جدید در حوزه فضای مجازی با اولویت 29 برنامه برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی اطلاع داد.

ترسیم راستا ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار فرهنگی وبلاگ پردازش هوشمند ،محمدرضا بهمنی روز یکشنبه در نشست مشترک سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به آمار و اسناد موجود تهیه شده در مورد عملکرد بخش ها، معاونت ها، سازمان ها و مراکز و دفاترمختلف زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارداشت: این ارقام ارتقای کمی و کیفی ما در حوزه فضای مجازی را نشان می دهد که نسبت به سالهای گذشته رشد خوبی را شاهد هستیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اقدامات با هدف ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی اجرا شده که دو بخش آنچه در حال رخ دادن است و آنچه برای ارتقای این نقش در حال تدارک است را در برمی گیرد.

** شناسایی 32هزار سایت و دریافت کد شامد

بهمنی اضافه نمود: مجموعه فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در بخش های صدور مجوز فعالیت ها، ثبت، ساماندهی و ... صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در سال 97 بیش از 32هزار سایت شناسایی و کد شامد گرفته است که این آمار افزون بر 24هزار سایتی است که قبلا ثبت شده و مجوز گرفته اند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این بازه زمانی همچنین 1700 کانال و 2هزار دامنه ir ثبت شده است.

بهمنی اظهارداشت: در فضای رسانه های هوشمند و همراه نیز سامانه های پیامکی مانند مسابقه پیامکی، آواهای پیشواز، بازی های موبایل، نرم افزارهای موبایل، تلویزیون هوشمند و ... ثبت شده است.

وی اضافه نمود: در محور مجوزهای ثبت تعداد 150، در بخش انتشار بالغ بر 2300 و در بخش تکثیر 500 مورد به ثبت رسیده است. همچنین در سال 97 در حوزه تکثیر بالغ بر 3 میلیون هلوگرام صادر شده است.

** حرکت به سوی محتوا محوری

وی ادامه داد: در حوزه فراوری انبوه نیز اقداماتی از جمله شناسایی ظرفیت های استانی در قالب شبکه ملی فرهنگ، ساماندهی و حمایت از رویدادهای تولد نشر محتوا و حرکت به سوی محتوا محوری و دیگر اقدامات داشته ایم.

** توانمندسازی فعالان فراوری محتوا

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود توانمندسازی فعالان فراوری محتوا و خدمات در فضای مجازی، فراوری 150 بازی در کشور در سال 97 و اعتبار سنجی آن ها در جشنواره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، فراوری و حضور محتوایی در فضای مجازی خبرگزاری وبلاگ پردازش هوشمند، تدوین یک هزار و 200 اثر در قالب مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی در حال ترجمه به 7 زبان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشکیل کارگروهی در دبیرخانه صنایع خلاق در معاونت امور فرهنگی، طراحی دانشنامه مجازی ادبیات معاصر ایرانی در بنیاد شعر، طرح های پروانه (عرضه و فروش محصولات فرهنگی و رسانه ای)، پایش (نظارت و رصد فضاهای فرهنگی)، سایه (سامانه اطلاعات هنرمندان) و پردیس (آموزش مجازی فرهنگ و هنر برای مناطق محروم) و ... را دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی برشمرد.

** 29 برنامه و اقدام اولویت اول در حوزه فضای مجازی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 29 اقدام درنظر گرفته شده با اولویت از 70 برنامه در ارتقای فضای مجازی برای سال 98این وزارتخانه و تمامی زیر مجموعه های تابع، اظهارداشت: در این زمینه با همراهی این مرکز پنج کارگروه تعریف شده که هرکدام پیشنهاداتی در راستای تشکیل یک مرکز پیش ران در این حوزه دارند.

بهمنی در عین حال تاکید نمود: امروز در همه وزارتخانه ها؛ به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند وزارتخانه 2 در فضای مجازی هستیم تا همگام با تغییرات جدید متناسب با حکمرانی در این فضا حرکت کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا پنج کارگروه با زیر کارگروه ها و پیشنهادات هر گروه مجزا شامل کارگروه متناسب سازی تشکیلات و نظام مدیریت و تشکیلات، کارگروه توسعه ساماندهی های فرهنگی، کارگروه ارتقای محتوای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، کارگروه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی و کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی را شامل می گردد.

در ادامه این مراسم شماری از حاضران به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

فراهنگ ** 1355 ** 9053

منبع: ایرنا

به "ترسیم راستا ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسیم راستا ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید