تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، تفاوت بین گیاهانی که برای رشد به فضای درون خانه احتیاج دارند با آنهایی که باید در بیرون از خانه کاشته شوند چیست؟

تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟

این تفاوت عمدتا ناشی از مقدار تحمل شرایط آب و هوایی به وسیله گیاه است. مطمئنا همه گیاهان در اصل گیاهانی بیرونی هستند اما گیاهانی که ما به آنها گیاهان خانگی یا آپارتمانی می گوییم گیاهانی هستند که دماهای سرد یا خیلی گرم را تحمل نمی نمایند، طول عمر طولاتی دارند و به خوبی در گلدان رشد می نمایند.

تحمل دمایی

گیاهان خانگی گیاهانی هستند که در دمای بین 15 تا 26 درجه سانتی گراد رشد می نمایند. بیشتر گیاهان خانگی که در این رنج دمایی به خوبی رشد می نمایند گیاهان استوایی هستند. گیاهان استوایی هوای گرم و مربوط را دوست دارند اما به آفتاب مستقیم دائمی احتیاجی ندارند. گیاهانی که در بیرون از خانه رشد می نمایند طیف دمایی گسترده تری را تحمل می نمایند. این گیاهان معمولا به آفتاب مستقیم بیشتری احتیاج دارند. از دیگر مواردی که برای گیاهان بیرونی مهم است گردش هوا است. این گیاهان معمولا به گردش هوای زیادی احتیاج دارند و اگر در داخل خانه (که گردش هوا کم است) کاشته شوند سرحال نمی مانند.

انواع

بعضی از گیاهان خانگی معمول شامل: پپرومیا، پتوس، فیکوس، گندمی، آلوئه ورا و … است. این گیاهان همه گیاهانی استوایی هستند. گیاهان بیرونی محبوب شامل: درختچه های زینتی، گیاهان فراینده، سبزیجات و گل ها یک ساله و چند ساله می گردد.

تفاوت در دوره استراحت

بیشتر گیاهان بیرونی دوره استراحت قابل مشاهده ای دارند که به نظر می رسد گیاه مرده است! در این دوره گیاه به تدریج برگ هایش را از دست می دهد و رو به خاموشی می رود. گیاهان یک ساله تنها یک فصل رشد زنده می مانند و بعد از آن با فراوری گل و میوه از بین می فرایند. اما گیاهان چند ساله با طی کردن یک دوره استراحت، دوباره به فعالیت شان ادامه می دهند. بعضی گیاهان درون خانه هم دوره استراحت را طی می نمایند. این گیاهان عموما در پاییز و زمستان به استراحت می فرایند. بعضی از این گیاهان در این دوره رنگ پریده و خسته به نظر می رسند!

کاشت گیاهان خانگی در بیرون از خانه

بعضی گیاهان را می توان هم در درون و هم بیرون از خانه پرورش داد. البته این به شرطی است که در طول زمستان گیاه را به درون خانه آورید. خیلی از گیاهان خانگی دوست دارند فصل تابستان را در بیرون از خانه باشند. از آنجایی که بیشتر گیاهانی که ما در درون خانه پرورش می دهیم گیاهان استوایی هستند، از هوای مرطوبت بیرون خانه بیشتر خوش شان می آید. نسیمی که در بیرون از خانه در جریان هست هم بیماری های قارچی و آفات را از بین می برد. برای بیرون گذاشتن گیاهان خانگی صبر کنید تا دمای بیرون از خانه در شب به بالای 10 درجه سانتی گراد برسد سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید. گیاه را در مکانی با مقداری سایه قرار دهید چرا که بیشتر گیاهان خانگی نمی توانند آفتاب مستقیم بیرون از خانه را تحمل نمایند.

پرورش گیاهان باغچه ای در درون خانه

گیاهان بیرونی خاصی، مثلا سبزیجات، را می توان در درون خانه هم پرورش داد. این گیاهان را بر لبه یک پنجره جنوبی، یا هر جایی که گیاه بتواند روزانه 5 ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد، قرار دهید. اگر فکر می کنید نور درون خانه تان برای پرورش این گیاهان کافی نیست، از لامپ های ال ای دی برای رفع کردن کمبود نور گیاه بهره ببرید. برترین گونه سبزیجاتی که می توانید در درون خانه پرورش دهید، آن انواعی هستند که سایز کوچک تری دارند و در نتیجه فضای کمتری از خانه را اشغال می نمایند.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بین گیاهان درون و بیرون خانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید