خبرنگاران برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، اصفهان - خبرنگاران - عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: برنامه مدیریت محوطه میراث دنیای میدان امام (نقش دنیا) اصفهان در هفت رشته تخصصی و با هدف برنامه ریزی برای آینده در حال تدوین است.

خبرنگاران برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، عیسی اسفنجاری یکشنبه شب در وبینار پلان مدیریت محوطه میراث دنیای میدان امام اصفهان که توسط دانشگاه هنر اصفهان برگزار گردید، افزود: قرارداد طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان مرداد سال 99 بین اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه هنر اصفهان منعقد شد و این برنامه در زمینه های تخصصی شهرسازی و بازسازی شهری، بازسازی معماری، تزیینات وابسته به معماری، باستان شناسی، صنایع دستی و هنر، معرفی و آموزش و گردشگری در حال تدوین است.

مدیر طرح برنامه مدیریت میدان امام اصفهان گفت: در این طرح مطالعاتی یک چارچوب مدیریتی برای میدان تاریخی امام با هدف تسهیل مدیریت موثر این مجموعه طراحی و تعریف می گردد و نگاهی جامع محور و یکپارچه به ابعاد مختلف آن مانند مسائل اجتماعی و مالی دارد.

اسفنجاری افزود: در این برنامه، نقاط کلیدی و گره هایی که در این ساختار مدیریتی میدان امام وجود دارد شناسایی و راهکارهایی برای به حداقل رساندن آنها ارایه و تعیین می گردد که در این راه به چه پشتوانه علمی احتیاج است.

وی، اصفهان را یکی از کانون های تمدنی و هنری دنیا خواند و توضیح داد: میدان امام، قلب این شهر است بنابراین تدوین برنامه مدیریتی آن جهت برنامه ریزی در آینده ضروری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز تجربه داخلی زیادی در تدوین برنامه مدیریت برای مجموعه هایی مانند میدان امام نداریم، گفت: در این طرح مطالعاتی کوشش کردیم تا از تیم های میان رشته ای و روش هایی مانند آنالیز اسناد مکتوب، آنالیز های میدانی و مصاحبه با متخصصان، مردم و کسبه استفاده گردد.

مدیر پایگاه ثبت دنیای میدان امام اصفهان نیز در این وبینار با بیان اینکه میدان امام یکی از باشکوه ترین میادین تاریخی دنیا است، گفت: علاوه بر گردشگران داخلی و خارجی، هیات های دیپلماتیک خارجی پس از تهران به اصفهان سفر و از میدان امام بازدید می نمایند.

فریبا خطابخش با تاکید بر اینکه انجام مطالعات اساسی بر روی این میدان ضروری است، افزود: سال گذشته 2 طرح مطالعاتی برای این میدان تهیه و قرارداد آن منعقد شد که شامل برنامه مدیریتی میدان با دانشگاه هنر اصفهان و مدیریت بحران با دانشگاه اصفهان است.

خطابخش افزود: این طرح های مطالعاتی با نگرش جامع و تخصصی و با مشارکت گروه های مختلف علمی و میراثی اجرا و نتایج اولیه آن در نیمه نخست سال جاری ارایه خواهد شد.

وی گفت: با توجه به ثبت دنیای میدان امام ضروری است که برنامه مدیریتی این مجموعه به سازمان یونسکو ارایه و هر پنج سال یک بار این برنامه به روز گردد بهمین دلیل طرح مطالعاتی مذکور برای ارایه جدیدترین برنامه در حال اجراست.

درآمد 3 میلیارد تومانی هر یک از بناهای مجموعه میدان امام در سال

یک کارشناس مدیریت دنیاگردی نیز در این وبینار با اشاره به مطالعات بخش گردشگری میدان امام گفت: این مطالعات با هدف حرکت به سمت توسعه پایدار گردشگری و حمایت از صنایع دستی با رویکرد ایجاد اشتغال انجام می گردد.

فائزه سید باقری افزود: صنعت گردشگری پس از صنایع غذایی و ساختمان، سومین صنعت پر رونق در دنیاست و شهر اصفهان در کشور ایران دارای موقعیت ویژه ای در این زمینه است بطوریکه بافت قدیم آن بیشترین اثر تاریخی در محدوده شهری را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین بازدید گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی اصفهان مربوط به میدان امام و در ماه های فروردین و اردیبهشت و شهریور تا آبان است، گفت: هر یک از بناهای موجود در این مجموعه در سال حدود سه میلیارد تومان درآمد دارد و بیشترین بازدید گردشگران خارجی از مسجد شیخ لطف الله، کاخ عالی قاپو و مسجد امام است.

وی تاکید نمود: میدان امام اصفهان ظرفیت های بسیاری برای توسعه انواع گردشگری مانند انبوه، معنوی، فرهنگی، هنری، علمی، رویدادها و جشنواره ها، تجاری، سلامت، ورزشی، عکاسی، آموزشی، خوراکی و الکترونیکی دارد.

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان در این وبینار با اشاره به مطالعات باستان شناسی طرح برنامه مدیریت میدان امام گفت: هدف از این مطالعات، شناسایی سیر تحول مجموعه مذکور در دوره های مختلف است که این کار باید ادامه پیدا کند.

علی شجاعی افزود: آنالیز منابع مکتوب و شواهد نشان می دهد که از زمان شاه عباس تغییر و تحولاتی در داخل میدان امام اجرا شده که بعضی از آنها برای حفظ مجموعه بوده و تعدادی نیز آسیب وارد نموده است.

شجاعی با بیان اینکه بیشتر بناها در حریم میدان امام ارزش کار باستان شناسی دارند، توضیح داد: آنالیز های اولیه نشان داد که در ضلع شرقی این میدان، هنوز واحدهای خشتی وجود دارد که احتمالا شواهد باستان شناسی از لایه های قدیمی تر شهر اصفهان در آنها قابل شناسایی است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز در محدوده میدان امام اصفهان، ساخت و ساز و تغییرات بسیاری می گردد، گفت: تا کنون 122 بنا در محدوده میدان امام از دوره های بعد از صفوی شناسایی کردیم که در زمان حاضر وجود ندارد و تخریب شده است.

این وبینار توسط معاونت پژوهشی دانشکده حفاظت و بازسازی دانشگاه هنر اصفهان با همکاری پایگاه میراث دنیای میدان نقش دنیا و همراهی انجمن علمی بازسازی بنا، بازسازی آثار و باستان شناسی و با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان برگزار گردید.

میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود 400 سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از احتیاج های اجتماعی ، مالی و فرهنگی شامل بازار، مسجد ، مدرسه ، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت 400 سال نه تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ نموده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است. علاوه بر این بناها 200 حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر صندلی عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.

میدان امام در بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث دنیای یونسکو به ثبت دنیای رسید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنامه مدیریت میدان تاریخی امام اصفهان مدون می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید