خبرنگاران 20 اولویت اصلی توسعه سرمایه گذاری استان اصفهان معین شد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، اصفهان- خبرنگاران - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان از مشخص 20 اولویت اصلی توسعه سرمایه گذاری در این استان خبر داد و گفت: این اولویت ها در زمینه های صنایع پاک، غیرآلاینده، کم آب بَر، دانش بنیان و صادرات است.

خبرنگاران 20 اولویت اصلی توسعه سرمایه گذاری استان اصفهان معین شد

ایرج پیروز روز چهارشنبه در جلسه شورای معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: اولویت های اصلی سرمایه گذاری استان به سرمایه گذاران و نهادهای غیردولتی مانند خانه صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است تا نسبت به سرمایه گذاری مناسب بر روی آنها اقدام شود.

وی این اولویت ها را ایجاد زنجیره کامل نساجی و پوشاک، تولید محصولات پایین دست و تکمیلی زنجیره فولاد، صنایع پیشرفته مانند فوتوالکترونیک، لیزر و اُپتیک و هوا و فضا، تولید محصولات و مصنوعات سنگی و فرآوری انواع سنگ، ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی پیشرفته، احداث پالایشگاه های گازی، ساخت مواد شیمیایی تخصصی، تولید محصولات دارویی و مواد شیمیایی مورد استفاده در آن، تولید انواع لاستیک رادیال خودروهای سبک و سنگین و ساخت الیاف مصنوعی گفت.

سایر اولویت های سرمایه گذاری که در این جلسه به آن اشاره شد، شامل تولید انواع نانو الیاف، ساخت وسایل خانگی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و شیمی پارک ها، تولید لوازم آرایشی بهداشتی و عطر و خوشبوکننده، تجهیزات پزشکی، ایجاد شهرک های تخصصی تولید مصنوعات طلا و سنگ های قیمتی، تولید وسائل نقلیه موتوری موتور انژکتوری، تولید شیشه و محصولات پیشرفته شیشه، استخراج و فرآوری کانی های فلزی غیرآهنی و تولید محصولات غذایی و آشامیدنی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان همچنین با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: پارسال 566 پروانه بهره برداری با اشتغال هشت هزار نفر در استان در بخش صنعت صادر شد که رتبه نخست کشور را کسب کرد.

پیروز با بیان اینکه اصفهان سال گذشته با 125 طرح توسعه در رتبه دوم و با یکهزار و 218 جواز تاسیس در رتبه ششم کشور قرار گرفت، گفت: پارسال 343 معافیت برای ورود ماشین آلات و نوسازی ناوگان صنعت استان صادر شد که در این زمینه نیز رتبه نخست کشور را داریم.

وی با اشاره به صدور پروانه کسب برای بیش از 30 هزار و 508 واحد صنفی با رتبه دوم در کشور افزود: در ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه مورد نیاز و ماشین آلات نیز رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

سال گذشته 13 هزار و 348 ثبت سفارش واردات کالا در استان اصفهان ثبت شد.

پیروز با بیان اینکه سال گذشته در عرصه صادرات نیز رتبه پنجم کشور را احراز کردیم، گفت: پارسال 28 پروانه بهره برداری در معدن، 35 پروانه اکتشاف و 29 گواهینامه کشف صادر شد و در زمینه معادن فعال نیز رتبه سوم کشور را داریم.

وی گفت: سال گذشته با درخواست افرادی که بدنبال مجوز برای تعطیلی معدن خود بودند موافقت نکردیم مگرآنکه مشکل خاصی مانند محیط زیست داشتند.

پیروز شرح داد: استان اصفهان از نظر تعداد مصوبه ها و میزان تسهیلات رونق تولید نیز دارای رتبه های برتر در کشور است.

وی با اشاره به 2 سرمایه گذاری خارجی به ارزش 353 میلیارد ریال در سال گذشته و پیگیری مسائل طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان گفت: ما در سال جاری بدنبال تحقق جهش تولید، حمایت هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان و بومی سازی تجهیزات وارداتی هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: لازم است تعامل بین دستگاهی از جمله در باره استعلام ها و مجوزها افزایش یابد زیرا این کار باعث تسریع در حل مسائل میشود.

حسن قاضی عسگر همچنین با تاکید بر تفویض برخی اختیارها و وظایف به نهادهای غیردولتی مانند اتاق اصناف و خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: این کار باعث می شود تا از ظرفیت آنها بهتر و بیشتر استفاده شود و مسائلی مانند کمبود نیروی انسانی مانعی برای پیشبرد امور نباشد.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از مشاوره تشکل ها برای کاهش بار کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: بهتر است بانک ها نیز برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی، مکان انجام طرح را به عنوان وثیقه قبول کنند تا مسائل موجود برای پرداخت تسهیلات حمایتی از آنها کاهش یابد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از 9 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه 221 هزار میلیارد ریال و اشتغال 263 هزار نفر، حدود 840 معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد ریال و حدود 200 هزار واحد صنفی، صنعتی ترین استان کشور بشمار می آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور 11 درصد، سرمایه گذاری 10 درصد و اشتغال صنعتی 8 درصد و رتبه این استان در طرح های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 20 اولویت اصلی توسعه سرمایه گذاری استان اصفهان معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 اولویت اصلی توسعه سرمایه گذاری استان اصفهان معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید