خواص خوراک بامیه

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، خوراک بامیه به اسم غذای اصلی استفاده می گردد. این غذا برای هر نفر حدود 250 کیلوکالری انرژی دارد. این غذا از سه گروه اصلی غذایی شامل سبزیجات، گوشت و غلات تشکیل شده است و همان طور که قبلاً ذکر شد، مصرف حداقل 3 گروه غذایی در هر وعده غذایی توصیه می گردد.

خواص خوراک بامیه

خواص خوراک بامیه

نویسنده: حوریه دانش بدی

خوراک بامیه به اسم غذای اصلی استفاده می شود. این غذا برای هر نفر حدود 250 کیلوکالری انرژی دارد. این غذا از سه گروه اصلی غذایی شامل سبزیجات، گوشت و غلات تشکیل شده است و همان طور که قبلاً ذکر گشت، مصرف حداقل 3 گروه غذایی در هر وعده غذایی توصیه می شود.

خواص بامیه:

انرژی نصف لیوان بامیه، 25 کیلوکالری می باشد. پس بامیه جزء مواد غذایی کم کالری است و می تواند به کاهش وزن یاری کند. بامیه با داشتن مواد غذایی با ارزشی مانند ویتامین های A، اسیدفولیک، B2، B5، B6 و C و عناصر منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج، اثرات مثبت فراوانی در انسان دارد.فیبر غذایی موجود در بامیه نمایه گلایسمی پایینی به آن می دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی برد و برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می شود. فیبر بامیه به دلیل باند شدن با نمک های صفراوی و اسیدهای چرب موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می شود و برای بیماران قلبی و هایپرلیپیدمی توصیه می شود. فیبر بر باکتری های مفید روده مؤثر است و به اسم مواد پره بیوتیک می باشد. این سبزی دارای ماده لزجی است که یاری فوق العاده ای به دفع مواد زاید در سیستم گوارشی می نماید. بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه یا جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری نموده و به شدت از ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت جلوگیری می نماید. بعلاوه یکی از عوارض رژیم های کاهش وزن ابتلا به یبوست می باشد که مصرف بامیه هم مانع یبوست می شود و هم به سرعت کاهش وزن یاری می نماید. فیبرها عمدتاً بر دفع مواد زاید از روده مفید هستند و یکی از برترین آنها فیبرهای موجود در بامیه است. بامیه به دلیل خاصیت لزج بودن و لغزندگی موجب تسهیل و راحتی دفع می شود و یکی از ملین های بسیار مفید به تعداد می آید. به عبارت دیگر این گیاه فوق العاده با ارزش، نه تنها از بالا رفتن کلسترول و توکسین ها جلوگیری می نماید، بلکه موجب دفع آنها هم می شود و البته از نظر مالی هم مقرون به صرفه و در دسترس همه افراد است. اسیدفولیک موجود در بامیه می تواند به خونسازی و کاهش هموسیستئین خون یاری کند. هموسیستئین از فاکتورهایی است که در بیماری هایی قلبی- عروقی افزایش می یابد. بامیه از این طریق هم می تواند باعث کاهش بروز بیماری های قلبی- عروقی شود. ویتامین C موجود در بامیه هم یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد که کمبود آن می تواند باعث اختلال در جذب اسید فولیک شود. کلسیم موجود در بامیه هم منبع خوبی است که اثر ضد پوکی استخوان دارد. به علاوه پتاسیم و مهمیم موجود در بامیه می تواند به کاهش فشار خون یاری کند و بعلاوه می تواند برای پیشگیری از پره اکلامپسی، اکلامپسی و گرفتگی عضلات در دوران بارداری مفید باشد.

خواص گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی در قدیم به اسم گیاه زینتی مورد استفاده قرار می گرفت و به نام سیب طلایی یا سیب عشق معروف شد و به مرور به سبد غذایی انسان ها اضافه گشت. گوجه فرنگی جزء گروه سبزیجات طبقه بندی می شود و به دلیل داشتن انرژی کم می توان از آن در رژیم های لاغری استفاده کرد. گوجه فرنگی به دلیل دارابودن ویتامین های C, B, A و K و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن، در تقویت بدن نقش مؤثری ایفا می نماید. تحقیقات نشان داده اند مصرف آب گوجه فرنگی می تواند از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کند. اسید آلی عمده موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریک است. اسیدیته میوه به تدریج از مرحله سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می یابد و حداکثر آن، موقعی است که قرمز شده و رنگ عوض کردن آن شروع می شود و پس از آن رو به کاهش می گذارد. ماده رنگی اصلی و عمده گوجه فرنگی کاروتنوئید، بتا- کاروتن و لیکوپن است که از پیش سازهای ویتامین A می باشند. حداکثر میزان کاروتنوئیدها در حالتی است که گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می نماید. کمبود ویتامین A باعث کاهش قدرت ایمنی بدن، ابتلا به عفونت های مکرر در بچه ها، شب کوری، خشکی پوست، تأخیر رشد، اختلالات استخوانی، اختلال در باروری و سقط خود به خود می شود(البته توجه شود که ویتامین A به صورت مکمل غذایی در هیچ شرایطی در دوران بارداری نباید مصرف شود و برای جنین بسیار خطرناک است).

ماده سمی سمولانین در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می شود و دل پیچه و اسهال می دهد، به همین خاطر باید از خوردن گوجه فرنگی نارس پرهیز کرد. مصرف گوجه فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل تجویز شده است و برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم مفید است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های B1 و B2 می باشد و از این جهت در تسکین دردهای عصبی، برطرف بی اشتهایی، درمان یبوست و خشکی و التهاب لب ها و دهان تجویز می شود. بوی برگ های گوجه فرنگی، زنبورها را فراری می دهد. بعلاوه اگر در محل مورچه ها چند عدد برگ گوجه فرنگی بگذارید، بوی این گیاه مورچه ها را فراری می دهد. البته گوجه فرنگی جزء مواد آلرژی زا می باشد و خوردن آن برای برخی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی(خارش بدن، قرمز شدن پوست، آسم، کهیر و ...) هستند، ضرر دارد.

خواص گوشت قرمز:

گوشت یکی از مهم ترین منابع پروتئین حیوانی محسوب می شود. گوشت غنی از پروتئین های ارزشمند است که حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای بدن(نظیر هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، متیونین، تریپتوفان و ...) و بعلاوه چربی ها که یک منبع انرژی زا برای بدن محسوب می شوند، می باشد. به علاوه گوشت شامل مواد معدنی نظیر فسفات ها، سولفات ها و ویتامین ها(به خصوص ویتامین های گروه B) است که نشان دهنده ارزش و اهمیت این فرآورده مهم در تغذیه انسان است.

گوشت قرمز حاوی انواع ویتامین ها می باشد و زیست دسترسی آنها هم بالاست و از قدیم برای درمان و جلوگیری از کم خونی استفاده می شده است. بعلاوه به دلیل زیست دسترسی بالای آن در بچه ها که سرعت رشد در آنها افزایش می یابد و احتیاج به ویتامین ها و آهن بیشتری دارند، می تواند بسیار مفید باشد، ولی گوشت قرمز در هرم غذایی سلامت در سال 2010 در قله هرم قرار گرفته، یعنی برخلاف عادات غذایی ایرانی ها مصرف آن به صورت ماهانه توصیه شده و دلیل آن، ارتباط این ماده غذایی با انواع بیماری هاست. متخصصان تغذیه معتقدند گوشت قرمز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع و بالا بردن کلسترول خون در صورت مصرف زیاد می تواند عوارضی را برای انسان ایجاد کند، بنابراین تعادل در مصرف آن توصیه می شود.

خوراک بامیه

مواد لازم:

بامیه / 400 گرم

سیب زمینی / 2 عدد میانه

جعفری ساطوری / 2 قاشق سوپخوری

پیاز / 1 عدد

رب گوجه فرنگی / 1 قاشق سوپخوری

استاک گوشت / 1 لیوان

گوجه فرنگی / 4 عدد

پودر لیموعمانی / 1 قاشق چایخوری

نمک، فلفل و زردچوبه / به میزان لازم

آبلیموی تازه / 2 قاشق سوپخوری

روش تهیه:

بامیه ها را تمیز کنید، بشویید و با میزانی روغن سرخ نمایید. سپس سیب زمینی ها را هم خرد و سرخ کنید و جعفری ساطوری را به سیب زمینی بیفزایید. در ظرفی دیگر، پیاز نگینی شده را سرخ نموده و ادویه ها را اضافه نمایید. رب گوجه فرنگی را هم تفت دهید و بامیه ها و استاک گوشت را بیفزایید تا بامیه ها نیم پز شوند. گوجه فرنگی ها را در میکسر بریزید تا یکدست شوند. حالا گوجه فرنگی میکس شده را در ظرف بامیه ها بریزید و شعله را ملایم نمایید تا بامیه ها کاملاً پخته شوند. اکنون پودر لیموعمانی را در غذا بریزید و نمک آن را بچشید تا مقدار باشد. در سرانجام آبلیموی تازه را در خوراک بریزید و خوراک را در ظرف بکشید و در کنار بامیه ها مخلوط سیب زمینی و جعفری را بریزید.

در صورت دلخواه می توانید 150 گرم گوشت چرخنموده را با پیاز تفت دهید و بعد مراحل دیگر را انجام دهید.

منبع:دنیای تغذیه، تعداده 101.

منبع: راسخون

به "خواص خوراک بامیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص خوراک بامیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید