زنگنه: اخذ مالیات از فضای مجازی به جبران کسری بودجه کمک می کند

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درخصوص اخذ اقتصادیات از فضای مجازی ابراز داشت موضوع اقتصادیات از فضای مجازی از مواردی است که به کسری بودجه کمک می کند ولی خیلی جدی گرفته نشده، یعنی احساس می شود باید کار بیشتری انجام شود؛ شاید هم دولت بنا به شرایط اقتصادی کشور صلاح ندیده که خیلی به این مباحث ورود کند.

زنگنه: اخذ مالیات از فضای مجازی به جبران کسری بودجه کمک می کند

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا در رابطه با اقدامات مجلس برای یاری به جبران و کاهش کسری بودجه، گفت: مجلس در قوانینی که تا به امروز به تصویب رسانده و احکامی که در بودجه لحاظ کرده سعی داشته در کسری بودجه یاری رسان دولت باشد. اگر دولت به اجرای احکام بودجه اصرار بورزد قدم بزرگی برای جبران کسری بودجه برداشته است. یاری دیگر مجلس به دولت، منابع اقتصادیاتی است که برای دولت در نظر گرفته است؛ منابع متعدد در حوزه شفاف سازی درآمدهای نفتی، میعانات گازی، فرآورده ها به کسری بودجه یاری می کند.

وی در ادامه گفت: مجلس بیش از این نمی تواند در کسری بودجه به دولت یاری کند، مگر آن که دولت لایحه ای را بیاورد که در آن خواستار اختیارات بیشتر باشد؛ مخصوصا در زمینه انتشار اوراق یا درآمدهای ارزی و اقتصادیاتی.

کننده مردم تربت حیدریه همچنین خاطرنشان کرد: در بودجه سال 1400 با توجه به دغدغه کنندگان در این زمینه، پایه های اقتصادیاتی بسیار خوبی لحاظ شده است؛ اعم از اقتصادیات بر خانه های لوکس و خودروهای لوکس و اقتصادیات بر خانه های خالی و ... اما متاسفانه اجرایی شدن این قوانین معطل مانده است. دولت در سال قبل اعلام داشت آئین نامه این قوانین را به اتمام رسانده ولی هنوز گزارشی از اندازه اقتصادیات ها در اختیار نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درخصوص اخذ اقتصادیات از فضای مجازی ابراز داشت: موضوع اقتصادیات از فضای مجازی هم از دیگر مواردی است که به کسری بودجه یاری می کند ولی خیلی جدی گرفته نشده یعنی احساس می شود باید کار بیشتری انجام شود؛ شاید هم دولت بنا به شرایط اقتصادی کشور صلاح ندیده که خیلی به این مباحث ورود کند.

وی درباره منابع بودجه ای دولت، گفت: عمده منابع دولت در بودجه، فروش دارایی ها است که تقریبا تحقق آن صفر است و معمولا دولت ها عزمی برای این کار ندارند. در بودجه خیلی از هزینه ها را منوط به تامین محل منابع کردیم، مثلا در حوزه هیات علمی مقرر کردیم اگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به فروش دارایی هایی خود اقدام و منابع نو کسب کنند، می توانند حقوق و دستمزد هیات علمی را افزایش بدهند. متاسفانه در دولت قبل بدون اینکه منابع محقق شود هزینه ها افزایش پیدا کرده بود. مجلس آمادگی دارد اگر دولت تغییراتی مدنظر دارد را مصوب کند.

زنگنه در پایان پیرامون قانون برنامه هفتم توسعه، گفت: متاسفانه تا به امروز در حوزه برنامه هفتم، سازمان مدیریت برنامه و بودجه ورود نکرده است. مجلس طرحی را در دست پیگیری دارد مبنی بر اصلاح نظام برنامه و بودجه ریزی کشور که در کمیسیون برنامه و بودجه دنبال می شود. ولی هنوز به برنامه هفتم، ورودی نداشته است. تقریبا دولت اواخر پاییز باید لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "زنگنه: اخذ مالیات از فضای مجازی به جبران کسری بودجه کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: اخذ مالیات از فضای مجازی به جبران کسری بودجه کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید