شاخص بورس به مرز 1 میلیون و 300 هزار رسید، افت ارزش سهام عدالت، توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، خبرگزاری خبرنگاران- شاخص کل بورس با افت 34 هزار واحدی، در خاتمه معاملات امروز 6 آبان 99 روی عدد یک میلیون و 301 هزار واحدی ایستاد.

شاخص بورس به مرز 1 میلیون و 300 هزار رسید، افت ارزش سهام عدالت، توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

به گزارش سرویس مالی خبرگزاری وبلاگ پردازش هوشمند، در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت 34 هزار واحدی به عدد یک میلیون و 301 هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با افت 4 هزار و 235 واحدی، به عدد 380 هزارو 101 واحد رسید.

ارزش کل معاملات خرد، چهار هزار و700میلیارد تومان بود، ضمن اینکه اشخاص حقوقی 44درصد یعنی دو هزار میلیارد تومان سهام خریدند.

امروز نماد های فولاد، فملی، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند و از طرف دیگر نماد های خودرو، سیتا، امین و فولاد ار پر تراکنش های بازار بودند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه بانک ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رقم خورد.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت ملی صنایع مس ایران معادل 175میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی مبین انرژی خلیج فارس با برتری 9میلیارد تومانی، ابتکار عمل را در دست گرفتند.

در بازار فرابورس نیز شاخص با افت 290 واحدی به عدد 16 هزار و 179 واحد رسید و نماد های کگهر، اریا، دی و مارون بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.

افت 349 هزار تومانی سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، 2.8 درصد (349هزار تومان) افت کرد.

ارزش سبد 532هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت, به ترتیب به 12 میلیون و 69هزار تومان و 22 میلیون و 725هزار تومان رسید.

با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 7 میلیون و 241هزار تومان رسیده است.

افزایش 20 درصدی سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام

عضو هیئت مدیره سازمان بورس از تصویب دو مصوبه در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، خبر داد.

محمدرضا معتمد گفت: امروز ششم آبان ماه 1399، براساس مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و در راستای افزایش ظرفیت تقاضای بازار، مصوباتی نهایی و اعلام شد.

وی افزود: این مصوبات شامل تغییر سقف مجاز خرید صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با 33 درصد افزایش از 15 به 20 درصد بوده و همچنین طبق این مصوبه، درصد اعتبار مجاز مشتریان کارگزاریِ با 50 درصد افزایش از 20 به 30 درصد افزایش یافت.

توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران

وزیر اقتصاد به سهامداران توصیه کرد فعلا سهام خود را به قیمت پایین نفروشند.

فرهاد دژپسند که عصر امروز در کمیسیون مالی مجلس حضور یافته بود گفت: اوضاع بازار بورس در حال رشد است و توصیه من به دارندگان سهام این است که با برنامه و تدبیر به فروش سهام خود اقدام نمایند و حتی المقدور فعلا سهام خود را با قیمت پایین نفروشند.

وی افزود: یکی از ارکان بازار سرمایه، شورای عالی بورس به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی است که سیاست گذاری را برعهده دارد و دیگر ارکان این بازار، سازمان بورس و اوراق بهادار است که نهاد ناظر است.

دژپسند با بیان اینکه چند روزی است شاخص شرایط خوبی ندارد گفت: آماده شدن زیرساخت ها در بازار سرمایه معطوف به شاخص نیست بلکه انعکاس موضوعات بیرونی و شرایط پیرامون است مانند صحبت های که اخیرا درباره افزایش نرخ سود بانکی مطرح شد در بازار سرمایه، اثر گذاشت اگرچه رئیس کل بانک مرکزی افزایش نرخ سود بانکی را تکذیب کرد.

وی ادامه داد: اکنون نهاد حاکمیتی و نظارتی در بازار سرمایه موفقیت هایی در زمینه ریل گذاری به دست آورده، بطوری که از 320 شرکت بورسی, 182 شرکت، کارگزاری یا همان بازارگردان دارند. دژپسند گفت: امروز بازار سرمایه مجهز به ابزارهای، چون بازار ساز و اوراق تبعی است.

وزیر اقتصاد افزود: به دارندگان سهام توصیه می کنم به سهام خود توجه نمایند بسیاری از بنگاه ها نرخ سوداوری بالایی دارند، زیرا این بنگاه ها منتخب هستند و صادرات دارند.

دژپسند افزود: نرخ رشد سود برخی از این بنگاه ها به 377 درصد و p/e برخی از بنگاه ها به 4 و یا 6 رسیده است این یعنی سهام در موقعیت ارزنده ای است و سهامداران حتما با تامل نسبت به خرید و فروش اقدام نمایند.

وی ادامه داد: سهامداران اگر تامل نمایند مجبور به ارزان فروشی سهام نمی شوند. دژپسند درباره اهداف دولت گفت: دولت دو برنامه دارد برنامه نخست ریل گذاری و سیاست گذاری و برنامه بعدی اطلاع رسانی است و دارندگان سهام بدانند وقتی بنگاهی ارزنده است در این شرایط سهام خود ارزان نفروشند و عجله ننمایند من نمی توانم به مردم بگویم که سهام بخرند یا بفروشند بلکه باید با برنامه و تدبیر نسبت به فروش سهام خود اقدام نمایند.

ابلاغ دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه ایران

دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه ایران، در 8 ماده و 3 تبصره از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد.

ابلاغ دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه ایرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، دستورالعمل ساماندهی رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه ایران به شرح مواد آینده است:

ماده 1- به منظور استفاده از رویکرد عدالت ترمیمی و صلح و سازش در رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه، مرکز توسعه حل اختلاف با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اختصاص شعبه یا شعب شورای حل اختلاف و استفاده از ظرفیت های میانجیگری، اقدام نماید.

ماده 2- در اجرای تبصره 3 ماده 14 قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب 1388، دادستان عمومی و انقلاب تهران با همکاری، دادستانی کل کشور و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی نسبت به آموزش کارکنان معرفی شده از سوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای آموزش های تخصصی به عنوان ضابط و صدور کارت ضابط دادگستری برای آنان اقدام می کند.

ماده 3- به منظور اشراف بر فعالیت های مرتبط با بازار سرمایه و رصد فعالیت های غیر قانونی در فضای مجازی، معاونت راهبردی و آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و سایر مراجع ذیربط نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم به منظور پاسخگویی الکترونیک به استعلامات ضابطان یادشده از پایگاه های اطلاعاتی اقدام لازم به عمل آورند. همچنین، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تسریع و تسهیل امور ناشران اوراق بهادار و نهاد های ملی و سایر تشکل های تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، نسبت به استقرار نمایندگی اختصاصی ارائه خدمات مشترک فیزیکی و الکترونیکی در سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام نماید. سازمان بورس و اوراق بهادار در تامین زیرساختها، تجهیزات و طراحی و تولید سامانه های مربوط همکاری لازم می کند.

ماده 4- رئیس کل دادگستری استان تهران به تناسب میزان پرونده، تعدادی از شعب بازپرسی و دادگاه های حقوقی، کیفری دو و تجدیدنظر و همچنین رییس دیوان عالی کشور، شعبه ای از دیوان عالی کشور را به عنوان شعبه خاص رسیدگی به پرونده های بازار سرمایه تعیین کرده و تا حد امکان، از ارجاع سایر پرونده ها به این شعب پرهیز نمایند.

ماده 5- قضات شعب تخصصی دادگستری و شورای حل اختلاف رسیدگی نماینده به پرونده های بازار سرمایه از میان افرادی انتخاب شوند که علاوه بر دانش حقوقی متناسب، دارای تجربه و تخصص در امور مالی و بازار سرمایه بوده و در پرونده های مورد رسیدگی ذی نفع نباشند.

تبصره 1 ـ قضات مذکور و شورای حل اختلاف در صورت لزوم می توانند در رسیدگی به پرونده از مشاورین مالی استفاده نمایند.

تبصره 2 ـ حکم مقرر در این ماده در خصوص میانجیگران که فهرست آنان توسط سازمان بورس و اوراق بهادار برای استفاده اصـحاب دعوی منتشر می شود، نیز جاری است.

تبصره 3- معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و مرکز توسعه حل اختلاف، دوره های آموزشی مناسب برای کارآموزان، قضات و میانجیگران در موضوعات بازار سرمایه را طراحی و برگزار نماید.

ماده 6- در اجرای قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 1387 و به ویژه تبصره ماده 32 آن، معاونت حقوقی و امور مجلس با همکاری معاونت راهبردی، آمار و فناوری اطلاعات، سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر واحد ها و نهاد های مرتبط، نسبت به بررسی و در صورت لزوم، پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مربوط به بورس و اوراق بهادار و حمایت از سرمایه گذاران با رویکرد تقویت ابزار های نظارتی، اقدام نماید.

ماده 7- بر اساس بند 7 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه را انجام می دهد، لذا کلیه مراجع اعم از قضایی و ... جهت استعلام دارایی، توقیف، انسداد، فروش یا انتقال مالکیت اوراق بهادار متهمان یا محکومان، با آن شرکت مکاتبه نمایند.

ماده 8- رئیس کل دادگستری استان تهران، شرایط کمی و کیفی و نحوه رسیدگی به پرونده های بورس و اوراق بهادار را به طور مستمر رصد و به معاون اول قوه قضاییه گزارش می کند و معاون اول قوه قضاییه نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل را بر عهده دارد و به منظور پایش مستمر مسائل حقوقی و قضایی بازار سرمایه و ایجاد هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت های قوه قضاییه در تأمین امنیت سرمایه گذاری، کارگروه تخصصی بررسی مسائل حقوقی و قضایی بازار سـرمایه را در ستاد مرکزی موضوع ماده 1 دستورالعمل پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه با حضور نمایندگان واحد های ستادی و قضایی مرتبط در قوه قضاییه و سایر نهاد های مربوط از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار، تشکیل می دهد و مراتب را مستمراً به رئیس قوه قضاییه اعلام نماید.

این دستورالعمل در 8 ماده و 3 تبصره در 1399/7/29 به تصویب رییس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب، لازم الاجراست.

سید ابراهیم رئیسی

منبع: خبرگزاری آریا

به "شاخص بورس به مرز 1 میلیون و 300 هزار رسید، افت ارزش سهام عدالت، توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص بورس به مرز 1 میلیون و 300 هزار رسید، افت ارزش سهام عدالت، توصیه وزیر اقتصاد به سهامداران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید