مسواک خانه میکروب هاست

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، مسواک تمیز و بهداشتی ما آن قدرها که ظاهرش نشان می دهد، تمیز و بهداشتی نیست. این را محققان دانشگاه منچستر انگلیس می گویند که معتقدند مسواک، مکان مناسبی برای زندگی بیش از 100 میلیون باکتری (از جمله، ای کلای عامل اسهال و استافیلوکوک عامل عفونت های پوستی) است.

مسواک خانه میکروب هاست

مسواک خانه میکروب هاست

نویسنده:یاسین ثریا

مسواک تمیز و بهداشتی ما آن قدرها که ظاهرش نشان می دهد، تمیز و بهداشتی نیست. این را محققان دانشگاه منچستر انگلیس می گویند که معتقدند مسواک، مکان مناسبی برای زندگی بیش از 100 میلیون باکتری (از جمله، ای کلای عامل اسهال و استافیلوکوک عامل عفونت های پوستی) است.

وحشت نکنید! دهان ما جای چندان استریلی نیست اما این، علت نمی گردد که با سهل انگاری، دهانمان را به مکانی مناسب برای زندگی باکتری های بیماری زا تبدیل کنیم و زمینه ساز ابتلای خودمان به انواع بیماری ها شویم. این مطلب، شما را با الفبای نگهداری از مسواک آشنا می نماید.

یکی از واقعیت های باورنکردنی و ترسناک این است که صدها میکروارگانیسم در دهان ما زندگی می نمایند اما خوشبختانه تا زمانی که تعادل بین باکتری های بیماری زا و غیربیماری زا در دهانمان به هم نخورده باشد، مساله نگران نماینده ای به وجود نخواهند آورد. لایه چسبنده ای که بعد از هر بار غذا خوردن با مسواک از روی دندان های ما زدوده می گردد، پلاک نام دارد. پلاک، مجموعه ای از باکتری های دهان و دندان، بزاق و غذا است. بنابراین ما با هر بار مسواک زدن، تعداد زیادی از میکروب ها را به مسواک مان منتقل می کنیم!

مسواک، آدم را مریض می نماید؟

احتمال اینکه به وسیله مسواک بیماری بخصوصی بگیرید، کم است. دستگاه ایمنی بدن صرف نظر از تعداد باکتری های داخل دهان و آنهایی که با مسواک وارد دهان شده اند، در برابر اثر بیماری زایی این میکروارگانیسم ها مقاومت می نماید. خوشبختانه سیستم ایمنی بدن ما در مقابله با باکتری ها قوی است. هنوز موردی گزارش نشده که با استفاده از مسواک به عفونت های باکتریایی ابتلا یافته باشد. اما باید درباره نگهداری از مسواک مان وسواس به خرج دهیم. مثلا هرگز نباید آن را در مجاور سینک دستشویی و توالت یا مستقیما روی میزمان قرار دهیم. این روزها بیشتر ما در آپارتمان های قوطی کبریتی ای زندگی می کنیم که در طراحی آنها توالت با فاصله کمی از سینک دستشویی تعبیه شده و بسیاری از ما مسواک مان را بالای سینک می گذاریم.

مساله ای که کمتر کسی به آن توجه می نماید، این است که با هر بار دستشویی رفتن و سیفون کشیدن، تعداد زیادی باکتری در هوای دستشویی منتشر می شوند. طبیعی است که هیچ کس دلش نمی خواهد این باکتری های کثیف روی مسواکش بنشینند. مسلما چندش تان می گردد که بشقاب، پیراهن یا قاشق تان را در دستشویی بگذارید؛ خب، چرا این وسواس را درباره مسواکی که مدام وارد دهانتان می کنید، ندارید؟ ! به علاوه، آیا پس از دست زدن به دستگیره در دستشویی و ورود به آنجا، حاضرید با همان دست ها غذا بخورید یا ابتدا خوب دست های تان را با صابون می شویید؟ استفاده از مسواک هم این دقت ها را می طلبد.

اصول نگهداری از مسواک

ابتدا مسواک تان را از دستشویی بیرون بیاورید و در محلی پاکیزه قرار دهید تا مسواک تان حتی الامکان سالم بماند. بعد از هربار استفاده، مسواک تان را خوب آب کشی کنید.

مسواک تان را خشک نگه دارید زیرا باکتری ها مکان های مرطوب را دوست دارند. لابه لای پرزهای مسواک تان باید خشک بماند؛ پس از درپوش مسواک استفاده نکنید، زیرا رطوبت مسواک را نگه می دارد. بعلاوه همواره مسواک تان را ایستاده در جامسواکی قرار دهید و از گذاشتن آن به حالت خوابیده روی سطوح مختلف خودداری کنید.

کی مسواک نو بخریم؟

برترین راه برای جلوگیری از افزایش تعداد باکتری های مسواک، تعویض منظم آن است. انجمن دندان پزشکان آمریکا توصیه می نماید هر 3 تا 4 ماه یک بار، مسواک تان را عوض کنید.

اگر پرزهای مسواک تان کج شده یا اگر بیمارید و سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده، باید با فواصل کوتاه تری مسواک تان را عوض کنید. ضمن اینکه اگر مسواک تان برقی است هم باید سر آن را مانند مسواک های معمولی با فواصل 3 تا 4 ماهه تعویض کنید.

از حالا به بعد، هر بار که حوصله نداشتید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، یاد تعداد باکتری های ساکن روی مسواک تان بیفتید و تنبلی را کنار بگذارید. باکتری ها عامل شایع ترین مسائل دهان و دندانی (از پوسیدگی و بوی بد دهان گرفته تا بیماری های لثه) هستند. بنابراین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را نوعی وظیفه اجتناب ناپذیر تلقی کنید. برای جلوگیری از انتقال باکتری های دهان به مسواک می توانید قبل از هر بار مسواک زدن در دهانتان محلول دهان شویه آنتی باکتریال بگردانید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "مسواک خانه میکروب هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسواک خانه میکروب هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید