منطقه 22 تهران مرکز خدمات بزرگ مقیاس و گردشگری می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران گفت نقشی که برای منطقه 22 در نظر گرفته شده، مرکز استقرار خدمات بزرگ مقیاس با غلبه تفرجگاهی، گردشگری و خدمات در مقیاس ملی و فراملی است.

منطقه 22 تهران مرکز خدمات بزرگ مقیاس و گردشگری می گردد

علی اعطا در گفت و گو با ایسنا، با اعلام خبر ارسال پیشنهادات شهرداری تهران در خصوص طرح تفصیلی جدید منطقه 22 به شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه توسعه منطقه 22 از زمان طرح جامع اول در سال49 در بحث توسعه خطی تهران به سمت غرب دیده شده است، گفت: اما در دوره های مختلف در حوزه نقش و کارکرد این توسعه اقداماتی صورت گرفت که در نهایت توقعاتی که از منطقه می رفت، برآورده نشد.

وی اضافه کرد: مسائل و مسائلی که در منطقه22 وجود دارد، سبب شد که تهیه طرح تفصیلی جدید و ویژه منطقه روی میز شهرداری تهران قرار گیرد که بعد از چندسال کلیات مباحث طرح ویژه و جدید در کمیسیون ماده 5 در آذر ماه سال گذشته به تصویب رسید و حالا برای آنالیز و تصویب نهایی به شورایعالی معماری و شهرسازی ارسال شد، اخیرا نیز طرح تفصیلی جدید در کمیته فنی شورایعالی مورد آنالیز قرار گرفته و بنظر می رسد طی ماه های آینده این طرح، نهایی و بعد از تصویب به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.

  • تبدیل منطقه 22 به مرکز گردشگری ملی

رییس کمیته معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه در پیشنهادات جدید، نقشی که برای منطقه22 در نظر گرفته شده است مرکز استقرار خدمات بزرگ مقیاس با غلبه تفرجگاهی، گردشگری و خدمات در مقیاس ملی و فراملی است ادامه داد: نقش ملی و فراملی که برای منطقه 22در نظر گرفته شده است ایجاب می نماید، فعالیت ها و کارنمودهایی در این منطقه مستقر گردد که جوابگوی نیازهای ملی و فراملی باشد و به همین دلیل می بایست از این به بعد از توسعه کاربری مسکونی کاسته و ایجاد فعالیت های مرتبط با نقش منطقه در دستور کار قرار گیرد.

اعطا با بیان اینکه امکان ایجاد نقش تفرج و گردشگری برای منطقه با وجود جاذبه های تفریحی، طبیعی و غیر طبیعی همچون دریاچه، آبشار و... مهیا است و این منطقه در مجاورت کوهپایهژ ها و رود دره ها است و دارای اراضی باز می باشد، ادامه داد: در حوزه خدمات بزرگ مقیاسی که برای این منطقه تعبیه شده باید این نکته را در نظر گرفت که اگر قرار باشد، کاربری خدماتی تقویت گردد باید این مهم راهنمایی شده باشد و معین گردد چه خدماتی با چه مقیاس و به چه اندازه می بایست گسترش یابند.

  • جمعیت چالش بزرگ منطقه 22

اعطا با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید بنا دارد که به بعضی چالشهای منطقه22 پاسخ دهد، ادامه داد: یکی از چالشهای مهم منطقه 22 موضوع جمعیت پذیری آن است بگونه ای که براساس سرشماری سال95، جمعیت ساکن در منطقه کمی بیش از 176 هزار نفر بود. طرح جامع تهران جمعیت پذیری منطقه را 350 هزار نفر دانسته اما در عمل با توجه به اتفاقاتی در حوزه صدور مجوز و پروانه ساخت و ساز و قراردادهای منعقد شده، اتفاق افتاده، جمعیت پذیری منطقه به 475 هزار نفر خواهد رسید که با واقعیت های موجود فاصله دارد و باید چاره اندیشی گردد. به همین دلیل شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع جمعیت پذیری را برای آنالیز و تعدیل احتمالی به کمیته فنی شورای عالی ارجاع داده است.

وی با بیان اینکه بحث جمعیت پذیری براساس بعضی فاکتورها از جمله تامین آب و ...معین می گردد، اضافه کرد: بر روی مسئله جمعیت پذیری منطقه22 در طرح تفصیلی جدید با توجه به مسائل تهران باید آنالیز بیشتری صورت گیرد.

اعطا با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی با موضوع کیفیت سکونت ارتباط تنگاتنگی دارد بگونه ای که کمبود حمل و نقل عمومی جذابیت سکونت و زیست پذیری را کاهش می دهد و این مسئله در منطقه 22 مشهود است گفت: تعریف پروژه های بزرگ مقیاس برای منطقه 22 آنهم با رویکرد تفریحی و گردشگری حتما نیازمند حمل و نقل عمومی مناسب است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد بعنوان مثال تصور کنید پروژه ایرانمال به صور کامل افتتاح گردد، چه اتفاقی برای ترافیک بزرگراه های اطراف رخ می دهد؟ آیا بزرگراه های اطراف بار و کشش ترافیک و حجم تردد را دارد؟

وی با بیان اینکه ساختار محلات این منطقه به درستی شکل نگرفته اضافه کرد: ناپیوستگی و گسستگی هایی بین محلات و مراکز این منطقه وجود دارد و این مسئله سبب مسائلی از جمله کاهش یکپارچگی فضایی و کاهش امنیت در محلات منطقه 22 شده است که باید برای این مشکل نیز چاره اندیشی گردد.

  • طرح تفصیلی جدید قرار نیست در منطقه 22 معجزه کند

اعطا در ادامه با بیان اینکه بلندمرتبه سازی در منطقه 22 فراتر از ظرفیت منطقه بوده و حتی در سالهای93-94 بحث هایی در خصوص قرارگیری برج سازی های صورت گرفته در جهت بادهای تهران ایجاد شد که هنوز به صورت علمی این مسئله تایید یا رد نشده است، اضافه کرد: بارگذاری ها به حدی است که حتی دید و منظر عمومی را نیز با مسائلی روبرو نموده است بگونه ای که دریاچه چیتگر به واسطه برج سازی های اطرافش محصور شده و تبدیل به حیاط و حوض تعدادی از برج های اطراف شده است.

وی با بیان اینکه باید طرح تفصیلی جدید با توجه به مسائل فعلی و سازماندهی به آنها تدوین گردد، اضافه کرد: کلیات طرح تفصیلی جدید به تصویب رسیده و دبیرخانه شورایعالی معماری و شهرسازی طرح جدید را برای آنالیز به کمیته فنی ارجاع داده است و بنظر می رسد طی چندماه آینده این مهم تصویب و برای اجرا به شهرداری ارجاع داده گردد.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید قرار نیست در منطقه 22 معجزه کند و تنها می تواند چالش های فعلی منطقه را تسهیل کند، اظهار کرد: بلندمرتبه سازی از سال 93 در تهران ممنوع است و برج هایی که در حال حاضر در این منطقه ساخته می گردد یا قبل از توقف مجوز دریافت نموده و یا براساس تخلف در شهرداری در زمان ممنوعیت مجوز اجازه ساخت و ساز صادر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "منطقه 22 تهران مرکز خدمات بزرگ مقیاس و گردشگری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه 22 تهران مرکز خدمات بزرگ مقیاس و گردشگری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید