پل سفید، یکی از قدیمی ترین نمادهای شهر اهواز

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، پل سفید اهواز یکی از قدیمی ترین پل های مدرن ایران محسوب می گردد که بر روی رود کارون ساخته شد تا عبور و مرور بین دو بخش شهر را آسان کند. این پل توسط یک شرکت سویسی در سال 1315 ساخته شد و هزینه احداث آن کمی بیش از 5 میلیون تومان بوده است.

پل سفید، یکی از قدیمی ترین نمادهای شهر اهواز

اهواز یکی از کلانشهرهای مهم کشور عزیزمان ایران است که از گذشته دور به خاطر وجود ذخایر بزرگ نفتی مورد توجه سرمایه گذاران و شرکت های خارجی بوده و به همین دلیل در آن دوران پیشرفت چشمگیری در زمینه های شهرسازی متوجه این شهر زیبا بوده است. وقتی به اهواز سفر کنید رودی خروشان و زیبا را خواهید دید که از میان شهر می گذرد و ضمن زیبایی شهر، آن را به دو قسمت تقسیم نموده است. اما چیزی که نگذاشته میان دو بخش شهر جدایی حاصل گردد، پل های زیبا و فراوانی است که روی این رود ساخته شده. این پل ها امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری شهر اهواز نیز تبدیل شده است و مسافران حتماً عکسی را در کنار این پل ها به نشانه بازدید از شهر اهواز به یادگاری گرفته اند. یکی از معروف ترین و قدیمی ترین این پل ها، پل سفید اهواز است که قصد داریم در ادامه مطلب آن را به شما معرفی کنیم.

درسال 1313 براساس طرحی که اداره راه آهن اهواز داده بود، قرارداد ساخت یک پل جدید بر روی رودخانه کارون با یک شرکت سویسی بسته و مسئولیت طراحی و ساخت این پل به آنها واگذار شد. کل هزینه برآورد شده برای ساخت پل چیزی حدود 5 میلیون تومان بود که توسط بانک ملی به شرکت سوئیسی پرداخت شد. سپس شرکت در شهریورماه همان سال اولین اقدامات مربوط به پی کنی و آماده کردن زمین برای ساخت پل را شروع نمود. کار ساخت و طراحی پل را یک مهندس آلمانی به همراه همسرش رهبری می کرد، انتها در سال 1314 پایه ها تمام شد و کار نصب هلالی فلزی نیز انجام شد.

اما یکباره مسئولان انگلیسی که حاکم بر شرکت نفت ایران بودند تمامی تجهیزات از جمله جرثقیل هایی که برای کار به این پروژه داده بودند را پس دریافت و عملیات ساخت پل متوقف شد. در همین حین بود که مهندس آلمانی به خاطر فشار عصبی و ناراحتی این اتفاق متاسفانه بر اثر ناراحتی از جهان رفت. اما این انتها کار نبود، همسر آلمانی همان مهندس با روش های ابتکاری و بودن یاری انگلیسی ها توانست تا هلالی دوم را نیز نصب کند و کار اصلی ساخت پل را در تاریخ مرداد ماه 1314 به انتها رساند.

در همان ماه، بتن ریزی کل پل نیز به انتها رسید و به طور همزمان کار آسفالت کردن و برق کشی پل را نیز باهم به صورت موازی پیش رفت و انتها در تاریخ 15 شهریور 1315 سال بعد از تست ها و آزماشات فنی، کار پل به انتها رسید و شرکت سویسی آن را تحویل شرکت راه آهن ایران داد و آنها نیز در تاریخ 15 آبان 1315 پل را به طور رسمی افتتاح کردند.

مشخصات پل سفید اهواز

  • طول این پل زیبا حدود 501 متر
  • عرض آن 9.8 متر
  • سه دهانه میانی 49 متر
  • دو دهانه 130، 136 متر
  • دو قوص بتنی 12 و 20 متر
  • ضخامت 8 ستون 56.2 متر
  • ارتفاع از سطح آب 13 متر

مطلب مرتبط: سوغات اهواز چیست؟

شرکت سازنده پس از ساخت، این پل را به مدت 24 ماه ضمانت کرد و عمر آن را 50 سال گفت. پس از گذشت سال ها شهرداری اهواز در سال 1389 تصمیم گرفت با بودجه ای معادل 500 میلیون تومان به بازسازی اساسی در پل دست بزند تا ضمن کاهش خطرات احتمالی، بتواند زیبایی جدیدی به این پل بدهد تا جایی که تمامی وسایل تورپردازی جدید آن را نیز از ایتالیا تهیه کردند.

چطور پل سفید اهواز را ببینیم؟

اگر می خواهید در اهواز به دیدن این پل زیبا بروید می توانید از جاده های ساحلی در قسمت شرغی و غربی شهر بهره ببرید تا به پل برسید، همچنین در دو طرف شهر ایستگاه های متروی نزدیک به پل وجود دارند که می توانید از آنها بهره ببرید. ایستگاه بخش شرقی به نام ایستگاه مترو نادری و بخش غربی به نام ایستگاه مترو ساعت است که با فاصله ای در حدود 5 دقیقه با ماشین تا پل قرار دارند. همچنین اگر می خواهید با خودروی شخصی به دیدن پل بروید می توانید به وسیله اتوبان گلستان در سمت غربی و بزرگراه جمهوری در سمت شرقی خود را مستقیم به پل برسانید.

منبع: setare.com

به "پل سفید، یکی از قدیمی ترین نمادهای شهر اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل سفید، یکی از قدیمی ترین نمادهای شهر اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید