چند درصد دوشغله ها مسافرکشی می نمایند؟

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، برخلاف آنچه به نظر می رسد بیشتر شاغلان برای تامین معاش و جبران هزینه های زندگی خود به مسافرکشی روی می آورند، گزارش ها نشان می دهد که سال گذشته درصد بسیار کمی از افراد دو شغله در این بخش به عنوان شغل دوم فعالیت داشتند.

چند درصد دوشغله ها مسافرکشی می نمایند؟

به گزارش ایسنا، امروزه مسائل معیشتی و مالی و کوشش برای جبران کسری درآمد و تامین هزینه های زندگی، بسیاری از افراد را به داشتن شغل دوم واداشته است. از نگاه کارشناسان، پایین بودن حقوق و دستمزد در شغلی اصلی و نگرانی از به خطر افتادن امنیت شغلی و معیشتی، باعث شده که افراد به فکر داشتن شغل دوم یا بیشتر بیفتند و این مساله به انگیزه ای برای کسب درآمد بیشتر با پرداختن به شغل دوم تبدیل شده است.

اگرچه پدیده دو شغله یا چند شغله بودن افراد می تواند در بهبود وضع معیشت خانوار ها اثرگذار باشد، اما نباید از نظر دور داشت که این مساله می تواند بر سلامت جسمی و روانی افراد، میزان بهره وری و حضور فرد در خانه و ارتباط با اعضای خانواده تاثیرگذار باشد.

فعالان حوزه کار می گویند بسیاری از افراد برای امرار معاش و جبران هزینه های معیشت و اجاره بها به شغل دوم روی می آورند، ولی با این کار عملا فرصت اشتغال بسیاری از جویندگان کار را اشغال می نمایند و تعادل عرضه و تقاضا در بازار کار را از بین می برند.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به آنالیز توزیع سنی شاغلان دو شغله و بیشتر در فاصله سال های 1396 تا 1398 پرداخته که بر اساس آن، طی سال های 1396 و 1397 گروه سنی 30 تا 34 سال بیشترین سهم شاغلان تک شغله را به خود اختصاص داده اند در حالی که سال گذشته این سهم متعلق به 35 تا 39 ساله ها بوده است. علیرغم آنکه در سال 1396 گروه سنی 35 تا 39 سال بیشترین شاغلان دوشغله و چند شغله را به خود اختصاص داده اند، در سال های 1397 و 1398 پدیده شاغلان دو شغله و چند شغله در گروه سنی 40 تا 44 ساله بیشتر دیده شده است.

سال گذشته مردان در رده سنی 40 تا 44 ساله از سهم بیشتری در میان شاغلان مرد دو شغله و بیشتر برخوردار بودند این در حالی است که در سال های 1396 و 1397 این سهم در مردان 45 تا 49 ساله بیشتر بوده است. همچنین در حالی که در سال 1397 سهم زنان 40 تا 44 ساله از شاغلان دو شغله و چند شغله بیشتر بوده آمار ها نشان می دهد که در سال های 1396 و 1398 میل به داشتن شغل دوم و بیشتر در گروه سنی زنان 35 تا 39 ساله بیشتر بوده و سهم بیشتری از شاغلان مذکور به این گروه سنی تعلق داشته است. به نظر می رسد که تمایل یا احتیاج به داشتن شغل دوم در سنین پایین تر در خال افزایش است.

دلیل روی آوردن شاغلان کم سواد به شغل دوم

نکته جالب توجه اینکه طی سال های 1396 تا 1398 شاغلان بی سواد 15سال به بالا تمایل بیشتری به داشتن چند شغل داشتند که این اتفاق به دلیل وجود مشاغلی بوده که افراد بی سواد عمدتا در آن ها اشتغال داشته اند، در واقع می توان گفت که افراد بی سواد در مشاغلی فعالیت می نمایند که احتیاجمند تحصیلات نیست و از درآمد کمتری برخوردار است.

گزارش مرکز آمار وزارت کار حاکی از آن است که طی سال های مذکور، بیشترین سهم در میان شاغلان با سواد دو شغله و چند شغله به فارغ التحصیلان یا در حال تحصیلان مقاطع دکترای تخصصی یا فوق تخصصی تعلق دارد. شاغلان دارای تحصیلات دکترا عمدتا به واسطه مهارت و تحصیلات خود بیشتر امکان یافتن شغل را داشته و کارفرمایان نیز متقاضی این شاغلان هستند و این افراد برای بهره مندی بیشتر از تحصیلات خود تمایل به دوشغله و چند شغله شدن نشان می دهند، ولی شاغلان با تحصیلات ابتدایی به دلیل اشتغال در مشاغل ساده تر که درآمد کمتری دارد، بیشتر به دو شغل و چند شغل روی می آورند.

حضور کمتر دوشغله ها در کار اصلی به دلیل جبران کسر درآمد

ساعات کار هفتگی شاغلان دو شغله و چند شغله نیز حاکی از آن است که عمدتا 32 ساعت و کمتر در شغل اول خود مشغول کار بوده اند که این امر به دلیل جبران کسر درآمد به وسیله افزایش ساعت کار با اشتغال در شغل دوم بوده است درحالی که شاغلان یک شغله عمدتا در طول هفته 50 ساعت و بیشتر فعالیت نموده اند.

برخلاف آنچه تصور می گردد که شاغلان بخش های مختلف مالی برای جبران هزینه های زندگی و تامین کسر درآمد به مشاغل حمل و نقل زمینی و مسافرکشی روی می آورند، در سال 1398 تنها 3.2 درصد شاغلان دوشغله، در بخش حمل و نقل زمینی (مسافرکشی) به عنوان شغل دوم فعالیت نموده اند و 68 درصد آن ها کشاورزی را به عنوان شغل دومشان انتخاب نموده اند.

طی سال گذشته بیشترین فعالیت اصلی شاغلان دو شغله و بیشتر، مشاغل بخش کشاورزی بوده است به نحوی که بیش از70 درصد شاغلان مذکور به فعالیت مالی کشاورزی در شغل دوم خود پرداخته اند. این امر از بعضی جهات نتایج مثبتی به همراه دارد چرا که با افزایش شاغلان بخش کشاورزی، امکان تامین مواد غذایی و مواد اولیه مورد احتیاج صنایع فراهم می گردد.

منبع: فرارو

به "چند درصد دوشغله ها مسافرکشی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد دوشغله ها مسافرکشی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید