الکتروموتور چیست ؟

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، خبرگزاری خبرنگاران- الکتروموتورنوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکتی تبدیل می کند. نحوه کار الکتروموتورها به این صورت است که به وسیله القای الکترومغناطیسی و ایجاد میدان مغناطیسی چرخشی جریان را در هادی های روتور ایجاد می کند و سبب چرخاندن روتور در جهت چرخش میدان می گردد .

الکتروموتور چیست ؟

اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند ولی موتور های الکتریکی هم وجود دارند که دوار نیستند(الکتروموتور خطی) برعکس ژنراتورها که نیروی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می نمایند، در الکتروموتور نیروی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می گردد .

به طور کلی وقتی جسمی که حامل جریان الکتریکی است تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار میگیرد، به آن جسم نیرو اعمال می گردد. به عنوان یک مثال ساده میتوان دو آهنربا را در نظر گرفت .

در آهنربا قطب های همنام هم دیگر را دفع و قطب های نا همنام یکدیگر را جذب می نمایند .الکتروموتور ضد انفجار موتوژن را میتوان آخرین تکنولوژی فراوری الکتروموتور در ایران دانست. در ادامه اجزای الکتروموتور و مشخصات آن بیان شده است.

اجزای الکتروموتور

بدنه یا قاب: پوششی است که تمام اجزای موتور را در بر میگیرد و نقش حفاظتی دارد .

شافت: قطعه ای فلزی که از داخل به خارج بدنه الکتروموتور که نیرو را از چرخش موتور الکتریکی گرفته و با استفاده از اتصال مکانیکی نیرو را انتقال می دهد .

استاتور: یک قطعه ثابت باقی می ماند و معمولاً از تعدادی آهن ربا تشکیل شده است. ممکن است یک آهن ربا دائمی یا ممکن است یک آهنربا الکتریکی باشد. آهنربا های الکترومغناطیسی دارای یک سیم پیچ دارند که معمولاً از سیم مسی ساخته شده است .

کموتاتور: این قطعه در نزدیکی استاتور است، این قطعه جهت جریان را در دستگاه تغییر میدهد. این یکی از قطعات متحرک در موتورهای الکتریکی است .

جاروبک: قطعه ای است که با کموتاتور در تماس است و برای تکمیل سوئیچ و تغییر جریان استفاده می گردد .

بلبرینگ ها: یاتاقان های یک موتور الکتریکی در نزدیکی نقطه ای قرار دارند که شافت از قاب و بدنه خارج می گردد. این اجازه می دهد تا شافت با حداقل اصطکاک بچرخد و حرکت ناخواسته را از بین می برد .

روتور: روتور یا همان آرمیچر قطعه حامل جریان است که در مرکز موتور الکتریکی قرار گرفته است. و زمانی که تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار میگیرد و سیم پیچ برای ایجاد گشتاور مکانیکی در تعامل است و چرخش شافت را ایجاد می نماید .

براکت: براکت به قاب در قسمت انتهای قاب متصل شده است، شافت الکتروموتور متصل شده و وسیله ای برای ایمن سازی دستگاه و محل عبور شافت میباشد .

کالا صنعتی امروزه بزرگترین تامین نماینده الکتروموتور در ایران به شمار می رود.

کاربردهای الکتروموتور

امروزه الکتروموتور به همراه گیربکس صنعتیو پمپکاربردهای فراوانی در صنعت، ساختمان و کشاورزی دارند. به عنوان مثال در صنایعی مثل پتروشیمی و سیمان، کارخانه های مختلف مواد غذایی، صنایع پوشاک، ساختمان، ابزارهای قدرتی و سرعتی و چندین کاربرد مختلف دیگر مورد استفاده هستند .

کاربردهای موتور الکتریکی عمدتاً در دمنده ها ، فن ها ، ماشین آلات صنعتی، پمپ ها ، توربین ها ، ابزارهای برقی (دلر،آره برقی و ...) ، دینام ، کمپرسورها ، کشتی ها ، محرک ها ، کارخانه های کاغذ سازی است .

موتور الکتریکی یک وسیله ضروری در کاربردهای مختلف مانند تجهیزات تهویه و خنک نماینده با تهویه مطبوع HVAC ، لوازم خانگی و وسایل نقلیه موتوری است .

گام های انتخاب برترین الکتروموتور

به منظور انتخاب مناسب ترین الکتروموتور با توجه به کاربری و شرایط باید الکترو موتور با مناسب ترین و برترین مشخصات انتخاب گردد تا در آینده از هدر رفت هزینه و زمان جلوگیری گردد،که در ادامه هشت مورد از مهمترین مشخصات شرح داده خواهد شد .

1- قدرت (توان) و گشتاور

گشتاور و قدرت دو مشخصه بسیار مهم برای انتخاب الکتروموتور است که ابعاد الکتروموتور را برای استفاده و کاربری های مختلف معین می نمایند. قدرت و سرعت الکتروموتور باید برای استفاده مورد نظر مطابقت داشته باشند .

دسته بندی الکتروموتور بر اساس قدرت مصرفی به طور کلی به سه دسته تقسیم می گردد :

  1. موتور کوچک (0.05 تا 1 اسب بخار)
  2. موتور میانه (1 تا 400 اسب بخار)
  3. الکتروموتور بزرگ (100 تا 50000 اسب بخار)

2- دور خروجی

سرعت الکتروموتور باید متناسب با میزان بار اعمالی به آن باشد. سرعت نامی، سرعتی است که موتور هنگام بارگیری کامل کار می نماید و با ولتاژ نامی تأمین می گردد ..

بیشتر سرعت ها در الکتروموتور برای فرکانس 50 هرتز عبارتند از :

  1. 3000 دور در دقیقه (دو قطب)
  2. 1500 دور در دقیقه (چهار قطب)
  3. 1000 دور در دقیقه (شش شش قطب)

3- نوع ولتاژ ورودی

1. تک فاز

2. سه فاز

کالا صنعتی یکی از بزرگترین شرکت های مشاوره و فروش الکتروموتور در ایران به شمار می رود. در سال های اخیر با بارگذاری دیتاشیت و کاتالوگ های الکتروموتور با کیفیت، کالا صنعتی توانسته است خدمات ارزنده ای را به مدیران فنی شرکت ها ارائه دهد. علاوه بر آن بزرگترین مزیت سایت کالا صنعتی قیمت به روز الکتروموتور است.

برند های موجود در سایت کالا صنعتی عبارتند از: الکتروموتور زیمنس، الکتروموتور weg ، الکتروموتور CEMP ، الکتروموتور ومات، الکتروموتور گاماک، الکتروموتور ELK، الکتروموتور ولت، الکتروموتور ایلماز، الکتروموتور vem ، الکتروموتور ABB ، الکتروموتور کاجیلی، موتوژن، الکتروژن، موتور جمکو، دیزل ساز، موتور ارسم ، موتور استریم ، موتور ایده آل، الکتروموتور NJM و قطعات الکتروموتور

علاوه بر آن، انواع برند های الکتروموتور سه فاز،الکتروموتور تک فاز، موتور ضد انفجار، موتور DC، دو سرعته، موتورتک، موتور کولر، موتور مشعل و الکتروموتور تخت در سایت کالا صنعتی با قیمت به روز موجود است. لطفاً به سایت زیر مراجعه نمایید.

www.kalasanati.com

منبع: خبرگزاری آریا

به "الکتروموتور چیست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکتروموتور چیست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید