بنایی که هنوز نظر میراث فرهنگی را برای ثبت جلب نکرده است

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، ایسنا/ این خبر پیرامون بنایی که هنوز نظر میراث فرهنگی را برای ثبت جلب نکرده است، برای شما نگارش شد.

بنایی که هنوز نظر میراث فرهنگی را برای ثبت جلب نکرده است

اگر دست خیری برای این خانه پیدا شود...

نقشه تهران امروز نام این بنا را بنیاد آموزشی میلاد طاها معرفی کرده، اما نقشه های قدیمی تر نامی به جز آن را ثبت کرده اند هرچند قابل خواندن نیست، ولی نام شخصی مشخص روی نقشه ثبت شده است، اگر قرار به دیدن خانه طبق نقشه های قدیمی تر باشد آن حتی در چند قدمی مجلس شورای ملی قدیم واقع شده است، نبش اولین کوچه در خیابان جورکش.

و حالا بیش از پنج ماه است که مالک آن با نصب کاغذهایی با متنی یکسان اظهار داشت که قصد فروش این خانه را دارد: این ملک به مساحت 565 متر مسکونی به فروش می رسد تلفن تماس ...

هرچند خرید و فروش بناهای تاریخی هیچ منع قانونی ندارد، اما فعالان میراث فرهنگی در تلاش اند تا با پیدا کردن سرمایه گذاری که قصدش حفاظت از این بنای تاریخی است، از پابرجا ماندن این بنای تاریخی در دل بهارستان مطمئن باشند.

محمدعلی عزت زاده، دبیر انجمن ایران شناسی یکی از این فعالان است که برای پیدا کردن سرمایه گذاری که بتواند این خانه را از تخریب نجات دهد، تلاش می کند. او در نوشته ای خطاب به نیکوکاران و نهادهای فرهنگی از آن ها خواسته است: خواهشمندم برای پیشگیری از تخریب این بنای ارزشمند، آن را خریداری و به مرکز فرهنگی تبدیل کنند. طرحی برای این امر نیز موجود است.

او می گوید: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم، مشخص شده این بنای تاریخی هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، اما با این وجود اطلاعات نسبتا دقیقی از آن وجود دارد. بر آن اساس به نظر می رسد این خانه اکنون حدود 90 سال دارد و در دوره پهلوی اول ساخته شده و از ابتدا در اختیار خانواده ای بوده که چند دست گشته و مالکان کنونی قصد فروش این بنای تاریخی را دارند.

او با بیان اینکه از مدتی قبل در تلاش است تا سرمایه گذاری را برای خرید این بنای تاریخی پیدا کند، از ایده هایی که برای کاربری این بنای تاریخی در نظر دارد، می گوید: اگر سرمایه گذار موافق باشد می توان طبقه نخست این بنای تاریخی را به یک نمایشگاه (موزه) دائمی و طبقه دوم آن را نیز به دفتر مرکزی انجمن ایران شناسی تبدیل کرد.

به نظر می رسد در صورتیکه پیش از هر اقدامی این بنای ارزشمند تاریخی که از قضا موقعیت مناسبی دارد و اصلا به همین دلیل احتمال شناسایی شدن آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی بسیار کم است، تا به امروز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، هیچ نگرانی از خرید و فروش آن نیز وجود نداشت و احتمال آسیب وارد شدن به آن کمتر بود.

منبع: همگردی

به "بنایی که هنوز نظر میراث فرهنگی را برای ثبت جلب نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنایی که هنوز نظر میراث فرهنگی را برای ثبت جلب نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید