جنگ یمن و تسلیحات آمریکایی برای عربستان

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، سعید الشهابی در مطلبی در القدس العربی با عنوان جنگ یمن و تسلیحاتی آمریکایی برای عربستان آورده است: مهم ترین مسئله ای که دولت بایدن گفت و نشانه جهت گیری سیاست آمریکا خواهد بود، توقف مجهز کردن عربستان به تسلیحاتی می باشد که ممکن است در جنگ یمن استفاده گردد. سخن گفتن از مسلح کردن عربستان از سوی آمریکا ابعاد متعددی دارد.

جنگ یمن و تسلیحات آمریکایی برای عربستان

نخستین بُعد این است که روابط این دو کشور یکی از مشخصات نظام سیاسی در مرحله پس از جنگ دوم دنیای به حساب می آید که در دیدارهای روزولت و ملک عبدالعزیز آل سعود مشخص شد و در طول هفتاد سال ادامه داشته و جزو اصول سیاست خارجی آمریکا شده است.

در طول جنگ سرد روابط دو کشور مانع از صعود و بدست آوردن صندلی رهبری دنیا عرب از سوی عربستان شد. اهمیت عربستان برای آمریکایی ها پس از انقلاب ایران افزایش یافت. آمریکا و متحدانش به ویژه پس از رونق نفتی و افزایش قدرت خرید عربستان به این کشور توجه کردند. در این راستا انگلیس در دروان مارگارت تاچر بزرگترین معامله نظامی در تاریخ آن موقع را به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار با عربستان امضا کرد.

بُعد دوم این روابط بازتاب آن بر توازن بین المللی در طول جنگ سرد است. عربستان و متحدانش در خلیج فارس در اردوگاه غرب در مقابل اردوگاه شرق به رهبری شوروی قرار داشتند. دنیا عرب میان این دو اردگاه تقسیم شده بود واین مسئله بر جنبش های مردمی تأثیر گذاشت که کمونیست ها، ملی گرایان و بعثی ها بر آن سیطره پیدا کردند. این در حالی است که جنبش های دینی سنتی با حمایت مالی و دینی عربستان به صورت محدود فعالیت می کردند.

جریان های اسلامی پس از انقلاب ایران و صعود اسلام سیاسی نقش پیدا کردند. صف بندی های بین المللی در این دوره صندلی عربستان برای آمریکا را تقویت کرد و از این رو این کشور بدون حساب به ویژه پس از افزایش نفوذ ایران در منطقه و نگرانی از تأثیرگذاری آن بر شبه جزیره عرب مسلح شد.

بعد سوم تأثیر این روابط بر ائتلاف غربی به صورت کلی است. تصمیم بایدن برای توقف تجهیز عربستان به تسلیحات با گرایش بعضی کشورهای غربی سازگار بود؛ اما با رویکرد انگلیس در تعارض است. انگلیس اعلام نمود از تصمیم آمریکا پیروی نمی نماید و به سیاست صادرات سلاح به ریاض ادامه می دهد.

در سایه آگاهی های مردمی در اروپا نسبت به اوضاع خاورمیانه به ویژه در مورد جنگ در یمن پیش بینی می گردد با توجه به عدم آمادگی انگلیس برای تغییر سیاست های خود در خاورمیانه و پافشاری اش برای عمیق تر کردن ائتلافش با عربستان، امارات و بحرین، دایره اختلاف ها درباره موضعگیری ها و سیاست ها میان انگلیس و اروپا گسترش یابد. انگلیس این ائتلاف را عامل مثبتی برای فشار بر ایران به ویژه در زمینه امنیت خلیج فارس می داند.

بعد چهارم اثر این روابط بر توازن قدرت با چین و روسیه است. عربستان از روابط خود با چین برای وارد کردن فشار بر آمریکا استفاده خواهد نمود؛ اما پیش بینی نمی گردد امور از این مسائل فراتر رود. احتمالاً این مسئله بایدن را به سمت تجدید نظر در سیاست خارجی خود به ویژه در زمینه دمکراسی و حقوق بشر سوق می دهد.

عربستان نسبت به چین آسوده خاطر نیست. به ویژه به خاطر روابط مستحکمش با ایران و این روابط به علت رقابت سیاسی و مالی پکن و واشنگتن در حال افزایش است. اهمیت منطقه خلیج فارس در دهه های اخیر به علت کاهش اتکا به نفت این منطقه کم شده است، از این رو ائتلاف آنگلو-آمریکایی اکنون بیشتر روی مقابله با چالش چین و روسیه تمرکز می نماید و این مسئله باعث می گردد عربستان متحدی مهم برای حمایت از این راهبرد باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جنگ یمن و تسلیحات آمریکایی برای عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ یمن و تسلیحات آمریکایی برای عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید