فرمول قیمت گذاری تازه خودرو در جهت افزایش فراوری

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، آنچه تعیین است وزارت صمت از ابتدای سال جاری تمام مسیرهایی که به کاهش تقاضای کاذب ختم می گردد را پیموده و با افزایش تیراژ، کاهش خودروهای معوق و تزریق روزانه خودرو به بازار گام هایی را برای ایجاد آرامش برداشته است. این در شرایطی است که بازار خودرو همچنان ملتهب است و روزانه قیمت های جدیدی به خود می بیند.

فرمول قیمت گذاری تازه خودرو در جهت افزایش فراوری

پس از شوک ارزی سال 97 بود که بازار خودرو دچار آشفتگی شد و قیمت ها در بازار آزاد فرایند افزایشی خود را شروع کرد تا جایی که قیمت بعضی خودروها در بازار آزاد تا دو برابر قیمت کارخانه رسید و نارضایتی های زیادی را میان خریداران خودرو ایجاد کرد.

تاکید بر نقش دلالان و واسطه ها از سوی مسئولان صنعتی در شرایطی است که بازار خودرو به فاصله اندکی بعد از بازگشت تحریم ها همان مسیری را طی کرد که سایر بازارها رفتند و با آشفتگی هایی همراه شدند. خودرو نیز متاثر از تحریم های همه جانبه از صف کالاهای مصرفی جدا شد و جایی در صف کالاهای سرمایه ای برای خود دست و پا کرد. ورود خودرو به صف کالاهای سرمایه ای سبب شد تا این بازار همانند بازارهای ارز، سکه و مسکن برای سرمایه های سرگردان مجذوب نماینده گردد.

از سوی دیگر شکاف قیمتی به وجود آمده در بازار خودرو در کنار قیمت گذاری نامناسب شورای رقابت موجب شد تا سود اصلی بازار خودرو به جیب دلالان و خریداران سرمایه ای خودرو برود و شرکت های خودرو سازی به علت افزایش هزینه های خود با زیان انباشته زیادی روبرو شوند. برای مثال زیان انباشته شرکت ایران خودرو در حد فاصل سال های 96 تا 98 حدود 6 برابر افزایش یابد اما اجازه افزایش قیمت خودرو به اندازه افزایش هزینه ها به آن داده نشد.

این در حالی بود که هزینه های ارزی و ریالی شرکت های خودرو سازی در چند سال اخیر افزایش یافته بود، اما فرمولی که شورای رقابت برای معین قیمت مصوب کارخانه ارائه می داد، توانایی جبران هزینه های صورت گرفته را نداشت.

صنعت خودرو یکی از صنایع پر فراز و نشیب و البته با حاشیه در کشور است که هر ساله قیمت گذاری آن دست خوش تغییراتی می گردد. چندین سال است که خودرو بر اساس قیمت گذاری دستوری، به فروش می رسد.

شورای رقابت که به عنوان نهاد اصلی در قیمت گذاری خودرو مشغول به کار بوده، بیش از 10 سال است که فعالیت خود را در این زمینه شروع نموده است. یعنی در اصل می توان گفت که یکی از مهم ترین اقدامات شورای رقابت، قیمت گذاری دستوری خودروهای داخلی و به عبارتی تعادل قیمت این خودروها است.

چندی پیش شورای رقابت با هماهنگی دولت اقدام به تغییر فرمول محاسبه قیمت خودرو برای خودروهای گران قیمت کرد؛ به گونه ای که اگر خودروسازان نسبت به افزایش 50 درصدی فراوری هر خودرو گران قیمت اقدام نمایند، اجازه خواهند داشت تا قیمت آن خودرو را به اندازه تفاوت بین قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد افزایش دهند.

نکته جالب توجه در دستورالعمل شورای رقابت، وابستگی افزایش قیمت به افزایش فراوری است؛ یعنی هر چه فراوری افزایش یابد به همان تناسب قیمت نیز بالاتر می رود.

این تصمیم شورای رقابت موجب خواهد شد تا افزایش سود خودروسازان در گرو افزایش فراوری باشد که با این کار عملاً عرضه خودرو در بازار افزایش خواهد یافت و قیمت خودرو در بازار به علت افزایش فراوری و نزدیک شدن عرضه به تقاضا به سمت تعادل حرکت خواهد نمود.

بر اساس تصمیم شورای رقابت، در حالی فرمول قیمت گذاری خودروهایی همانند پژو پارس اتوماتیک، پژو 207 اتوماتیک، 207 پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S5 دستی، هایما توربو S7 اتوماتیک، K132 (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته تغییر نموده است که قیمت سایر خودروهای مقرون به صرفه قیمت و معمولی بدون تغییر باقی خواهد ماند تا اقشار ضعیف همچنان امکان تأمین احتیاجهای خود را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: کراس اوورهای تازه چینی در راه بازار ایران

اگرچه این سیاست در جهت حمایت از خودروساز برای افزایش انگیزه جهت بالا بردن تیراژ فراوری است اما برخلاف اصول مالی است، چرا که به طور معمول زمانی که عرضه محصولی افزایش یابد باید به همان نسبت قیمت کاهش یابد، اما در فرمول تازه شورای رقابت عکس این موضوع در نظر گرفته شده است.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در رابطه با فرمول تازه قیمت گذاری گفت: در فرمول تازه یک ضریب به نام لاندا قرار گرفته است که اندازه عرضه به بازار است. در مصوبه تازه علاوه بر اینکه فراوری نماینده باید به هدف افزایش 50 درصدی در فراوری برسد اندازه عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می گیرد، بر همین اساس اگر خودروساز با افزایش فراوری عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می نماید.

وی در ادامه گفت: به خلاف فرمول گذشته که برای تعدادی از خودروهای مالی هنوز اجرایی می گردد ما ملاک را افزایش فراوری قرار داده ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز گردد، البته باید بگویم ما در فرمول تازه به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته بر اساس تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می گرفت تغییرات قیمتی انجام می شد، اما در فرمول تازه تغییرات قیمتی تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله متغیر افزایش فراوری و افزایش عرضه است.

علاوه بر این امیر جعفرپور، کارشناس صنعت خودرو در مورد فرمول تازه قیمت گذاری خودروهای گران قیمت گفت: تقاضا مردم برای خرید خودرو در حال نزدیک شدن به اندازه عرضه است و این تصمیم تازه عملاً سود را از جیب سوداگران خارج می نماید تا در خودروسازی ها صرف فعالیت های تحقیق و توسعه گردد.

بیشتر بخوانید: عایدی 10 هزار میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو از منطقه ها آزاد

وی اضافه کرد: با تدبیر تازه بخشی از بازار خودرو که خودروهای پر تیراژ و خودروهای پر تقاضا را شامل می گردد با قیمت قبلی و بخش دیگری از بازار خودرو که شامل خودروهای لوکس تر و آپشن دار می گردد با قیمت بیشتری از سوی خودروساز به فروش می رسد.

یکی از وظایف شورای رقابت این است که تا آنجا که می تواند برای بازار های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا های انحصاری، قیمت معین کند.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد مزیت های واقعی شدن قیمت خودرو خاطر نشان کرد: این شیوه برترین راه حل برای کنترل سوداگرانی است که تا 100 درصد قیمت خودرو سود می بردند آن هم بدون اینکه هیچ گونه فعالیت مالی و فراوریی داشته باشند.

جعفرپور در مورد تأثیر تغییر فرمول قیمت گذاری بر قیمت خودرو در بازار گفت: اگر خودروسازان متوجه شوند که خودرو ساختن برای آن ها نه تنها ضرر ندارد، بلکه یک سود معمولی قابل قبولی هم دارد، قطعاً فراوری خود را افزایش خواهند داد و دو شیفت و سه شیفت کار خواهند کرد.

خودروسازی در ایران قدمتی بیش از 50 سال دارد. خودروسازان داخلی در این مدت توانایی ها را در مونتاژ، ساخت خطوط مربوط به بدنه و بعلاوه خطوط رنگ به خوبی نشان داده اند. با این حال صنعت خودروی داخلی بی احتیاج از همکاری و ارتباط با دیگر خودروسازان بین المللی نیست.

منبع: بلاگ دیوار

به "فرمول قیمت گذاری تازه خودرو در جهت افزایش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول قیمت گذاری تازه خودرو در جهت افزایش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید