شرکت های دانش بنیان محور توسعه خراسان رضوی هستند

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: یکی از محورهای توسعه خراسان رضوی شرکت های دانش بنیان هستند.

شرکت های دانش بنیان محور توسعه خراسان رضوی هستند

سورنا ستاری در نشست ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان خراسان رضوی در خصوص نقش پارک علم و فناوری دز توسعه استان اظهر کرد: یکی از محورهای توسعه در استان، پارک علم و فناوری است، در این راستا باید استان به پارک علم و فناوری اهمیت بدهد و سیستم اداری استان جلوی پارک را آزاد بگذارد و سرمایه گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی در پارک انجام گردد و همچنین به دانشگاه های استان اهمیت داده گردد و دانشگاه نیز به صورت متقابل این مسوولیت را داشته باشد که در پروژه ها و تشکیلات وارد گردد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این استان پتانسیل های لازم را از نیروی انسانی و متخصص تا شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می نمایند، دارد و این مساله مهمی است که در استان رخ داده و مسوولیت ما را هم سنگین می نماید تا برای خراسان بیشتر وقت بگذاریم و این زیست بوم بیشتر توسعه پیدا کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ضمن خطاب قرار دادن شرکت های دانش بنیان توضیح داد: تا می توانید از پول دولت فاصله بگیرید، ما در بعضی موارد و مسائل یاریی می کنیم اما یاری های ما باید نقش اهرمی داشته باشد. صندوق پژوهش استان قرار است از پروژه های استارت آپی استان و شرکت های کوچک حمایت بکند تا به مرور بزرگ شوند ما در خیلی از مسائل یاری حتی به صورت بلاعوض انجام می دهیم ولی قرار است همه چیز با پول بخش خصوصی انجام گردد و نباید با پول دولت پیش برود، چرا که این اقتصاد بخش خصوصی است و اقتصاد دولت نیست. پول دولت مسائل بسیار زیادی را در اقتصاد دانش بنیان ایجاد می نماید و ما همواره سعی نموده ایم از آن فاصله بگیریم.

ستاری افزود: ما در حوزه پژوهش در کشور خرج کمی انجام نمی دهیم اما درست هم خرج نمی کنیم ما پژوهشکده های متعددی تاسیس نموده ایم و حقوق می دهیم و در آن ها پژوهش اتفاق می افتد، ما باید اکوسیستمی درست کنیم که به جای اینکه سازمان ها را مجبور کنیم که به جای اینکه یک یا دو درصد از پول خود را در پژوهش بگذارند بلکه سازمان ها باید خودشان بخواهند و 10، 15 درصد از پول شان را در پژوهش بگذارند و قرار نیست کسی آن ها را مجبور به این کار کند. اگر ما خود را در حوزه پژوهش ثابت کنیم شرایطی می گردد که تمام این سازمان ها می آیند و پول خود را می گذارند.

وی افزود: چیزی که در حوزه پژوهش اهمیت دارد اثر گذاری پول بخش خصوصی است، هیچ محصولی از پژوهش بیرون نمی آید مگر اینکه بخش خصوصی در آن پول گذاشته باشد، هیچ محصولی با پول دولت خارج نمی گردد، خیلی چیزها درست می گردد اما محصول درست نمی گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص لزوم عدم وابستگی دانشگاه ها به پول دولت اعلام کرد: اگر می خواهیم محصول از پژوهش بیرون بیاید باید دانشگاه هایی داشته باشیم که مقدار قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش تکنولوژی به دست بیاورند. دانشگاه ها اگر به پول دولت معتاد شوند مانند کارمندهای دولت می شوند که سقف آرزوی آن ها در سرانجام ماه تعیین است و دانشگاه ها هم به همین صورت می شوند و سقف پرش آن ها تعیین می گردد.

ستاری افزود: دولت باید حتما در پژوهش ها به ویژه پژوهش های پایه سرمایه گذاری کند اما فراوری محصول کار بخش خصوصی است این جایی است که باید بخش خصوصی داشته باشم که کنار دلار، سکه و طلا در این حوزه هم سرمایه گذاری کند این مساله به یک زیست بوم نیاز دارد.

وی مطرح کرد: ما امروز نزدیک به پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و سال گذشته حدود 90 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند و شرکت ها به جایی رسیده اند که در سال گذشته توانسته اند 12، 13هزار میلیارد تومان از بانک ها وام بگیرند و سال جاری قطعا این رقم بالاتر بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: شرکت های دانش بنیان اقتصاد استان را به نوعی بسازند که فرزندان این استان به تهران و جاهای دیگر نروند و در همین استان بمانند و در این شرکت ها پروژه های خود را جلو ببرند. ما به عنوان دولت نقش زیرساخت را داریم و نباید وارد کسب و کار بخش خصوصی بشویم. ما باید زیرساخت ها را آماده کنیم، صندوق پژوهش و فناوری استان و صندوق سلامت ثامن و مواردی دیگر همه زیرساخت هایی برای حمایت از شرکت های کوچک و استارتاپ ها هستند.

ستاری اعلام نمود: آن چیزی که برای همه ما هم است ایجاد هم دلی است. اکنون که بیش از 90 درصد از شرکت های دانش بنیان در اختیار بخش خصوصی است، پتانسیل فوق العاده ای برای فعالیت در این حوزه وجود دارد. استان خراسان رضوی یک استان نفتی و گازی نیست گرچه منابعی در سرخس وجود دارد اما پایه اقتصاد استان خراسان رضوی بر روی منابع زیرزمینی نیست.

وی افزود: فاکتور هفت و هشت که اکنون در داروسازی ثامن فراوری می گردد پیش از این به مبلغ 40 میلیون یورو هزینه واردات آن بود که این مبلغ برای 40 گرم بوده است و از شش، هفت ماه پیش واردات آن به طور کامل متوقف شده است و توسط داروسازی ثامن فراوری می گردد و این قدرت دانش است و هیچ وقت نمی گردد چنین ارزش افزوده ای را در جای دیگری پیدا کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: دیدگاه های خوبی مانند منطقه فناوری و نوآوری در استان وجود دارد و امیدواریم که در بهار کارخانه فناوری افتتاح گردد و قدم بزرگی در داخل شهر مشهد به عنوان یک شهر هوشمند برداشته گردد.

ستاری در خصوص شهر هوشمند افزود: شهر هوشمند، سیستم شهری است که خود به عنوان یک شتاب دهنده کسب و کار عمل می نماید. در این شهر جلوی جوانانی که ایده دارند باید باز باشد، در شهر هوشمند، کار شهرداری این نیست که خدمات بدهد بلکه باید بستری را برای استارت آپ هایی که می خواهند خدمات بدهند، ایجاد نمایند.

وی توضیح داد: باید در تمام کشور دیدگاه ها عوض گردد و وزارت خانه ها به این نتیجه برسند که قرار نیست خودشان خدماتی ارائه بدهند، بلکه باید بستری را فراهم نمایند که شرکت ها وارد شوند و خدمات را به مردم ارائه دهند و نتیجه باعث ایجاد رقابت و کاهش قیمت ها می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرکت های دانش بنیان محور توسعه خراسان رضوی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دانش بنیان محور توسعه خراسان رضوی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید