عالی قاپو کوچک در تهران ، عمارتی پوشیده از گچ بری های نفیس که موزه تماشاگه زمان شد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، موزه تماشاگه زمان در عمارتی با تزئینات معماری بسیار نفیس در زعفرانیه واقع شده است.

عالی قاپو کوچک در تهران ، عمارتی پوشیده از گچ بری های نفیس که موزه تماشاگه زمان شد

چمدان: درون باغ زعفرانیه که قدمتی از دوره محمدشاه قاجار دارد بنایی 2 طبقه و حدودا 80 ساله قرار گرفته است که نمای آن پوشیده از گچ بری های نفیس و همچنین متفاوت با دیگر بناهای سنتی ایرانی است.

این بنا در ابتدا متعلق به حسین خداداد بود، خداداد فرزند یکی از بازاریان تهران و از کارخانه داران دوره پهلوی بود که خانه او پس از انقلاب مصادره و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

گچ بری های این بنا به شیوه نو انجام گرفته است. نمای بیرونی ساختمان مانند سردرها و حاشیه آنها ترکیبی از تزئینات سنتی و اروپایی است. از طراحان گچ بری های این بنا می توان به هنرمندانی همچون حاج عبدالکریم نوید تهرانی، استاد فرهاد یحیی پور و حاج علی شیخی اشاره کرد.

در داخل بنا هم علاوه بر گچ بری های چشمگیر و گسترده از دیگر هنرهای معماری همانند گره چینی ، مقرنس و … استفاده شده است.

داخل عمارت در طبقه اول سالنی معروف به تالار اصفهان قرار گرفته است که با الهام از تزئینات کاخ های صفوی عالی قاپو و چهل ستون ساخته شده و همانند این بناها در تزئینات آن طلا به کار رفته است.

پس از انقلاب اسلامی، این عمارت به موزه تماشاگه زمان تبدیل شد، و مجموعه ای از ساعت های نفیس و تاریخی و همچنین دیگر ابزارهای زمان سنجی در آن قرار گرفت. از جمله بخش های جذاب این موزه علاوه بر ساعت های نفیس و کلاسیک فرانسوی و سوئیسی، مجموعه ای از ساعت های مچی و شخصی مشاهیر معاصر ایران همچون هوشنگ مرادی کرمانی، داوود رشیدی، کاظم معتمدنژاد، شهید مهدی زین الدین و … است.

مساحت مجموعه موزه تماشاگه زمان 5 هزار و مساحت عمارت 700 متر مربع است.

این مجموعه در تهران، خیابان ولی عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12 قرارد دارد. بلیت این موزه 6 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 20 هزارتومان است.

منبع: توریسم آنلاین

به "عالی قاپو کوچک در تهران ، عمارتی پوشیده از گچ بری های نفیس که موزه تماشاگه زمان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عالی قاپو کوچک در تهران ، عمارتی پوشیده از گچ بری های نفیس که موزه تماشاگه زمان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید