عواقب اعلام دیرهنگام نرخ تضمینی گندم

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع و منطقی اعلام نکند، فراوری گندم سال آینده 30 درصد کاهش خواهد یافت.

عواقب اعلام دیرهنگام نرخ تضمینی گندم

به گزارش گروه مالی وبلاگ پردازش هوشمند، بر اساس دو قانون خرید تضمینی و بهره وری کشاورزی، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا انتها شهریور هر سال اعلام کند.

قانون گذار با حساسیت لازم چنین وقتی را معین نموده؛ چراکه شروع سال زراعی جدید از اول مهر محسوب می گردد.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی به موقع اعلام نگردد، عواقب ناگواری مانند کاهش فراوری را برای بخش کشاورزی خواهد داشت.

عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران بیان کرد: اگر دولت تا انتها شهریور نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکند دو اتفاق ناگوار رخ می دهد؛ نخست این که سطح زیر کشت گندم و همچنین فراوری این محصول استراتژیک تا 30 درصد کاهش می یابد. دوم این که تغییر الگوی کشت ایجاد می گردد و مزارع گندم تبدیل به صیفی جات و سبزیجات خواهد شد و بحرانی را برای دولت ایجاد می کند که نمونه کوچک آن را سال جاری در حوزه صیفی شاهد بودیم.

گفتنی است، سال جاری فراوری محصول گوجه فرنگی بسیار بیش از احتیاج کشور بود و به گفته مسؤولان 6.5 میلیون تن گوجه فرنگی فراوری شد، در حالی که در سال های گذشته این میزان حدود 5 میلیون تن بود و همین عاملی شد تا قیمت گوجه فرهنگی به کیلویی 500 تومان برسد و بسیاری از گوجه کاران جنوب محصول خود را رها کردند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع اعلام نکند و همچنین نرخ معقولی را برای آن معین ننماید، خودکفایی گندم به خطر خواهد افتاد و مجبور می شویم، این محصول استراتژیک را در شرایط تحریم از خارج تأمین کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که نرخ معقول خرید تضمینی گندم از نظر شما چیست، گفت: پیش از این کیلویی 4500 تومان را پیشنهاد داده بودیم، اما پس از آنکه نرخ کود و سم 400 تا 600 درصد افزایش قیمت پیدا کرد، جدیدترین برآورد ما کیلویی 4800 تا 5000 تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که نظر دولت درباره قیمت خرید تضمینی گندم چیست گفت: متأسفانه دولت هیچ نظری از ما نمی پرسد و نظرات خود را هم با ما در میان نمی گذارد و ما نامحرم هستیم و این از نظر فقهی جای شک است چراکه در یک معامله باید نظر خریدار هم تأمین گردد، اما دولت نرخی را معین می کند و آن را به کشاورز تحمیل می کند.

* سه پیشنهاد درباره گندم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران سه پیشنهاد مطرح نمود؛ نخست این که دولت با در نظر دریافت قیمت تمام شده فراوری به اضافه سود منطقی، نرخ معقولی را برای گندم معین کند، دوم؛ به همان قیمتی که از دولت های خارجی گندم وارد می کند از کشاورز داخلی بخرد و سوم؛ اگر هیچ کدام از این ها را عمل نکرد انحصار صادرات و واردات را بردارد تا کشاورز به هر طریقی که صلاح دید محصول خود را بفروشد یا صادر کند.

گفتنی است سال گذشته دولت نه تنها صادرات گندم را ممنوع نموده بود، بلکه نقل و انتقال بین استان ها هم ممنوع بود و کشاورزان اعتراض می کردند که نمی توانند محصول خود را به قیمت دلخواه بفروشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عواقب اعلام دیرهنگام نرخ تضمینی گندم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواقب اعلام دیرهنگام نرخ تضمینی گندم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید