ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، ایرنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟

ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟ بیشتر بخوانیدقلعه فلک الافلاک خرم آباد | یک شاهکار مهندسی در استان لرستان

کلیپی از تخریب دیوارهای قلعه فک الافلاک و کابل کشی این دیوارها در فضای مجازی منتشر شد که واکنش های زیادی از افراد مختلف جامعه را برانگیخت و مباحث و نظرات ضد و نقیض فراوانی در این راستا عنوان شد.

در حالیکه ثبت دنیای قلعه تاریخی فلک الافلاک طی چند سال گذشته بعنوان یکی از مطالبات مهم مردم این استان بشمار می رود و همیشه مورد تاکید مسئولان و جامعه است، اخباری با عنوان آسیب بر پیکره این اثر تاریخی و یا هرگونه عواما تهدیدزا با واکنش های جدی روبرو می گردد.

ثبت دنیای قلعه تاریخی فلک الافلاک در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به لرستان یکی از مصوبات این سفر بود که معین تکلیف و رفع مسائل پیش روی دنیای شدن این اثر تاریخی با اختصاص اعتبارات لازم بارقه های امید دنیای شدن این اثر و گشایش هر چه بیشتر دروازه های گردشگری به این استان در میان مردم استان به ارمغان آورد.

فلک الافلاک نگین گردشگری و بیانگر تاریخ چندین هزارساله لرستان است که با تولد در دوران ساسانی و قدمتی که دارد همچنان پایدار و پایدار بر بلندای هویت باستانی استان خودنمایی می نماید.

فلک الافلاک بنای بزرگ آجری است که در دوره ساسانی روی تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد ساخته و زیبایی و معماری شگفت انگیز این قلعه موجب شده است، از سوی بسیاری کارشناسان بعنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب بگیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک، در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه عایدی و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر نو خرم آباد نیز به نام این شهر معروف شد و احتمال می رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

محوطه باستانی قلعه حدود 120هزار مترمربع وسعت دارد و ارتفاع تپه با احتساب ارتفاع دیوارهای بنا از سطح خیابان های مجاور حدود 40 متر است، براساس مدارک تصویری تا حدود 100 سال پیش بارویی 12 برجی در پیرامون بنای فعلی وجود داشته که اکنون آثار آن در محوطه شمال غربی قلعه قابل مشاهده است.

داخل قلعه فلک الافلاک از چهار سالن بزرگ، 2 حیاط خلوت، چند تالار کوچک، اتاق ها و دروازه هایی به سمت شمال ساخته و در زمان قاجار بازسازی و موزه های باستان شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه بازسازی اشیا و چایخانه سنتی در قلعه فلک الافلاک راه اندازی شده است.

معماری قلعه فلک الافلاک و مصالح بکار رفته در آن بی نظیر می باشد، چرا که با توجه به اینکه خرم آباد، شهری خوش آب و هوا و همراه با بارش های سیل آسا است، قلعه روی تپه ساخته شده و سیستم رطوبت گیری دارد.

این بنای کم نظیر به شماره 883 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده که از دهه های گذشته دغدغه بسیاری برای ثبت دنیای این اثر ارزشمند عنوان شده که متاسفانه تا به امروز رفع نشده است و شاهکار معماری دنیا همچنان در لیست ثبت موقت دنیای نهاده شده است.

بازسازی و مقاوم سازی این قلعه تاریخی طی سالیان گذشته اجرا شده، در سالهای اخیر نیز مطالعاتی در مورد بازسازی آن اجرا شده و بازسازی و کارشناسی برج های این اثر تاریخی طی چند مرحله اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و لرستان گفت: شواهد تاریخی نشان می دهد که قلعه فلک الافلاک مربوط به دوره ساسانیان است که در شهری بنام شاپور خواست در منطقه کنونی خرم آباد و در سده هفتم هجری بنا شده است.

سید امین قاسمی اضافه نمود: بر همین اساس قلعه فلک الافلاک در دوره ساسانی کاربرد حکومتی و نظامی داشته و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر فعلی خرم آباد، قلعه در دوره قاجاریه بنام قلعه فلک الافلاک نامگذاری شده است.

وی گفت: در زمان محمدعلی میرزا معروف به دولتشاه یکی از حکام عهد قاجار، این بنا مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد و دیوانخانه و سربازخانه نیز در پایین قلعه احداث شده است.

وی ادامه داد: قلعه فلک الافلاک در دوره قاجار به دلایل مختلف مورد توجه قرار داشته و به صورت مقر حکومت و مرکز اداری و نظامی منطقه بوده است.

قاسمی بیان نمود: قلعه فلک الافلاک با وسعت تقریبی پنج هزار و 300 متر مربع شامل هشت برج، 2 صحن و 300 جان پناه است و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 23 متر می باشد.

وی با بیان اینکه مصالح بکار رفته در این بنای زیبا و ارزشمند تاریخی عمدتا سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک است، گفت: در بحث استحکام بخشی قلعه نیز اقداماتی نظیر محکم سازی کل پی، بنا و دیوار حفاظتی ضلع غربی بخش کنار خیابان 12 برجی اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ارتباط با کابل کشی در این اثر تاریخی گفت: آثار تاریخی نیازمند بازسازی و ایمن سازی های بروز و علمی هستند که در این راستا طرح ایمن سازی و سیستم الکتریکال قلعه فلک الافلاک اجرا شده است.

قاسمی اضافه نمود: در عملیات های ترمیم و بازسازی زخم هایی ایجاد می گردد که پس از تکمیل هر طرحی بازسازی های لازم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سالهای قبل سیم کشی های فراوان و غیر ایمنی در این اثر تاریخی اجرا شده است که نیازمند ایمن سازی و ترمیم بود و در این راستا مشاوری مورد تایید موزه های وزارت میراث فرهنگی جهت ایمن سازی و سیستم الکتریکال پس از انجام مطالعات و کارشناسی های لازم جهت ایمن سازی و ممانعت از آتش سوزی اقدام به اجرای این طرح کرده است.

قاسمی پیرامون اینکه ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟ گفت: بخش هایی از این طرح طی سالهای 99 و 1400 اجرا شده و سال جاری نیز پس از تامین اعتبار مراحل تکمیلی طرح کاملا بصورت کارشناسی و مطالعه شده در حال اجرا است.

وی گفت: کنده کاری های اجرا شده روی دیوارها براساس اصول بازسازیی با آرامی از روی بندهای معین اجرا شده است که پس از کابل کشی اصولی دوباره براساس اصول بازسازیی و بصورت تخصصی بازسازی خواهد شد.

به گفته وی در اجرای این طرح هیچگونه مسئله ای برای استحکام بخشی و سازه قلعه ایجاد نشده و سیستم حفاظت الکترونیک ایمن شده است.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته گذشته گفته بود که ثبت دنیای قلعه فلک الافلاک خرم آباد مطالبه عموم مردم و از تاکیدات ویژه رئیس جمهور است.

در ملاقات هفته گذشته علی دارابی با فرهاد زیویار استاندار لرستان با اشاره به اقدامات اجرا شده برای ثبت دنیای قلعه فلک الافلاک، از آمادگی معاونت میراث فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبت دنیای و دعوت از کارشناسان یونسکو برای بازدید و مشاهده میدانی این اثر کم نظیر تاریخی اطلاع داد.

وی لرستان را از جمله قطب های مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برشمرد و بر توسعه کمی و کیفی استان در این سه حوزه تاکید نمود.

استاندار لرستان نیز گفت: اقداماتی برای گره گشایی از مسائل قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور اجرا شده و استان نسبت به فراهم کردن زمینه های ثبت دنیای این اثر آمادگی دارد.

زیویار با اشاره به جاذبه های سیاحتی، زیارتی، گردشگری استان و وجود آثار متعدد تاریخی و میراثی گفت: این استان نیازمند توجه بیشتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

مدیر پایگاه قلعه تاریخی فلک الافلاک نیز بیان نمود: سال 97 پس از تملک باشگاه افسران در محوطه قلعه، بازسازی و حفاظت مجموعه، خواناسازی و آسیب شناسی صورت گرفت و الحاقات، ساماندهی نمای سیمانی و ساختمان های ناهمگون با مجموعه و استحکام بخشی باشگاه افسران مطابق الگوی اولیه انجام شد.

علی جوانمرد اضافه نمود: بهسازی چشمه گلستان با ایجاد 14 فقره زهکش با مصالح استاندارد انجام، آب به کانال های مجموعه راهنمایی شد و محوطه سازی و بهسازی پنج هزار مترمربع مجموعه با استفاده از الگوها و طرح قبلی صورت گرفت.

وی گفت: استخر باغ گلستان نیز با مساحت 900 متر مربع با لایروبی و احیای دیواره ها و کانال های قبلی و سنتی به این مجموعه اضافه کرده و احیا شده است.

منبع: همگردی

به "ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تخریب دیوارهای قلعه فلک الافلاک و کابل کشی این دیوارها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید