تخت جمشید و کاخ سروستان فارس به وسیله یونسکو مورد ارزیابی نهاده شد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، پرونده ثبت جهانی محور ساسانی، در استان فارس علت بازدید ارزیاب یونسکو از مجموعه تخت جمشید و کاخ ساسان سروستان شد.

تخت جمشید و کاخ سروستان فارس به وسیله یونسکو مورد ارزیابی نهاده شد

به نقل از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، میرااسعد سیف کارشناس و ارزیاب یونسکو از کارگاه های بازسازی، موزه تخت جمشید، کارگاه گنجینه و کاوش آبراهه های تخت جمشید بازدید کرد.

در این بازدید محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، پروفسور کالیری سرپرست تیم باستان شناسی ایتالیایی در کاوش تل آجری و علیرضا عسگری چاوردی سرپرست تیم کاوش هیئت ایرانی در تل آجری نیز حضور داشتند.

ارزیاب یونسکو بعلاوه از سالن دستاوردهای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و کتابخانه تخصصی بازدید و با پرسنل این مجموعه ملاقات داشت.

طالبیان بازدید کارشناسان یونسکو را درخصوص اقدامات اجرا شده در مجموعه های تاریخی و میراث جهانی همانند تخت جمشید، از آن جهت حائز اهمیت خواند که می توان اذعان داشت متخصصان، پژوهشگران و نیروی کار ایرانی نیز به نوبه خود صاحب فن و دانش کار است و می تواند در تقابل علم و تکنیک با دیگر سایت های جهانی همکاری داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعلاوه به طور جداگانه بازدید میدانی از سایر کارگاه های بازسازی و کاوش های اخیر آبراهه های زیرزمینی تخت جمشید به عمل آورد و مواردی را برای هرچه بهتر شدن نتایج کارهای در دست اقدام، یادآور شد.

این تیم کارشناسی با سفر به سروستان بازدیدهای کارشناسی و فنی خود از کاخ ساسان سروستان داشت و در جریان اقدامات علمی و عملیاتی اجرا شده در این کاخ تاریخی نهاده شد.

کاخ ساسان سروستان در راستا روستای نظرآباد شهرستان سروستان واقع شده که به شماره 23 در شهریور 1310 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنای بزرگ گنبدها، ایوان ها، اتاق ها و دهلیزهای متعددی دارد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "تخت جمشید و کاخ سروستان فارس به وسیله یونسکو مورد ارزیابی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت جمشید و کاخ سروستان فارس به وسیله یونسکو مورد ارزیابی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید