مسترکارت نام آشنای اربابان حلقه تراکنش اقتصادی

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، مسترکارت یک شرکت فناوری است که در حوزه پرداخت های جهانی فعالیت می نماید. این شرکت مصرف نمایندگان، موسسات اقتصادی، تاجران، دولت ها و کسب وکارها را به هم وصل می نماید. آنها راهکار هایی را عرضه می نمایند که توسعه و اجرای عملیات برنامه های اعطای اعتبار، بدهی، پیش پرداخت، بازاریابی و پرداخت های بازرگانان و مصرف نمایندگان را عملی می نماید.

مسترکارت نام آشنای اربابان حلقه تراکنش اقتصادی

مسترکارت شرکت چندملیتی آمریکایی است که یکی از بازیگران اصلی در خدمات صنعت اقتصادی دنیاست. خدمات اصلی شرکت مبتنی بر پردازش عملیات پرداخت بین بانک هایی است که کارت های بدهی و اعتباری را به مشتریان و بانک های تجاری عرضه می نمایند.

این بانک ها علامت MasterCard را روی کارت های خود درج می نمایند که نشان می دهد مجاز به ارائه خدمات از جانب مسترکارت هستند. شرکت مسترکارت از سال 2006 سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد و بیش از 25هزار موسسه اقتصادی از سراسر دنیا اینک در ردیف صاحبان شرکت قرار دارند.

تعداد کارکنان شرکت بر اساس گزارش های سال 2019 حدود 14،800 نفر است. مسترکارت سال 1966 توسط تعدادی از بانک های کالیفرنیایی تاسیس شد تا رقابت با Bank of America را در حوزه کارت های پرداخت شروع کند. شرکت از ابتدا با نام Interbank کار خود را شروع کرد اما بعدتر به Master Charge تغییر نام داد.

شرکت اصلی موسس مسترکارت United California Bank بود که بعدتر بعضی بانک های دیگر از جمله Wells fargo و Crooker National Bank و Bank of California در آن ادغام شدند. سال 1979 نام شرکت به مسترکارت تغییر یافت که تا امروز از آن استفاده می نماید.

کسب وکاری که مسترکارت از سال 1966 شروع کرد، در راستای هموار پیش نرفته و در پاره ای موارد همراه با درگیری در پفراینده های حقوقی بوده. یکی از این پفراینده ها مربوط به شکایت کارگزاران دستگاه های خودپرداز و مبتنی بر قوانین نظارتی بود.

همچنین سال 1996 مسترکارت و ویزا جمعا مبلغ 3 میلیارد دلار را به شاکیان پرداخت کردند. در این پفراینده تعداد 4 میلیون بازرگان در مقام شاکی بودند. در همین حال شرکت در دهه 90 با تعدادی دیگر شکایت تحت قانون ضدانحصار هم روبرو شد.

نگاهی به تاریخ تشکیل شرکت نکات جالبی را نمایان می نماید. تشکیل BankAmeriCard از سال 1958 عملی شد و از ابتدا تبدیل به یک رسوایی مشهور شد اما شرکت از سال 1961 در راستا سوددهی نهاده شد. اما Bank of America به شکلی عمدی اطلاعات شرایط خود را مخفی نگه داشت و برای قرار نگرفتن در معرض رقابت اجازه داد تا آثار منفی آن انتشار یابد.

این راهبرد تا سال 1966 به شکلی پیروز ادامه یافت اما در آن سال سودآوری بانک به اندازه ای بزرگ شده بود که امکان مخفی کردن آن از دست رفت. در فاصله سال های 1960 تا 1966 تنها 10 کارت اعتباری در سراسر آمریکا عرضه شده بود، اما در فاصله سال های 1966 تا 1968 تعداد 440کارت اعتباری توسط بانک های بزرگ و کوچک عرضه شده بود.

این عرضه نمایندگان تازه وارد در انجمن های محلی با یکدیگر مرتبط شده بودند. سال 1966 تعدادی از این انجمن ها با یکدیگر جمع شده و Interbank Card Association موسوم به ICA را تاسیس کردند. سال 1969 آنها اقدام به پایه گذاری نشان تجاری ملی به نام

MasterCharge کردند. این نشان تجاری در همان سال با اضافه شدن Fist National City Bank گسترش پیدا کرد و آنها کارت خود به نام Everything Card را با Master Charge ادغام کردند. سال 1968 ICA و Eurocard پیوند راهبردی را شروع کردند که بر مبنای آن امکان حضور در بازار اروپا برای ICA فراهم شد در همین حال Eurocard اجازه دسترسی به شبکه ICA را به دست آورد.

همچنین در سال 1972 شرکت انگلیسی Access هم وارد همکاری با ICA شد. در سال 1979 نام جدید Master Card جایگزین نام های قبلی شد. در سال 1973 ICA پیروز شد شبکه ای به نام INAS را پایه گذاری کند. این شبکه مرکزی رایانه ای برای ایجاد ارتباط الکترونیکی بین مشتریان، بازرگانان و موسسات اقتصادی شکل گرفت.

این شبکه رایانه ای توانایی ارتباط سریع و مستقیم بین بازرگانان و صادرنمایندگان خدمات را فراهم می کرد و جایگزین ارتباط تلفنی و زمانبری شد که برای دریافت مجوز عملیات انجام می شد. در سال 1974 ICA نوار مغناطیسی را تبدیل به استانداردی دنیای برای کارت های خود کرد که فرایند دریافت مجوز عملیات و پیشگیری از تقلب را تسریع کرد.

در ادامه همین راستا بود که در سال 1975 شبکه جدیدی موسوم به INET معرفی گردید که امکان تبادل الکترونیکی تراکنش ها بین اعضا را فراهم می کرد. این شبکه امکان ارسال صورتحساب را به شکلی اتوماتیک فراهم می ساخت.

در سال 1980 مدیر اجرایی سابق شرکت مک میلان به نام راسل هوگ را به عنوان مدیر شرکت انتخاب کردند. هوگ بلافاصله تغییرات را در درون شرکت شروع و کوشش کرد ساختار سلسله مراتبی شرکت را با ایجاد ارتباط افقی بین بخش های شرکت در راستا تغییر قرار دهد.

از طرفی او معتقد بود بازار داخلی کارت در آمریکا اشباع شده و بر همین اساس همه مشاغل مربوط به افزایش تعداد اعضای آمریکایی را حذف و 8نفر از مدیران ارشد شرکت را اخراج کرد، اما حتی با همه این تغییرات، او همچنان در رقابت با مسترکارت برای رسیدن به صندلی پیشرو در این حوزه راهی سخت در پیش داشت.

برخلاف این حقیقت که بخش اعظم بانک های آمریکایی همزمان اقدام به صدور کارت مستر و ویزا می کردند، اما شرکت ویزا در حال ساختن هویتی بین المللی برای خود بود. ویزا تا پیش از 1977 با بیش از 20 نام اقدام به صدور کارت در سراسر دنیا می کرد، اما آنها در سال 1980 تصمیم گرفتند تصویر بهتری از خود فراوری نموده و نشان تجاری ویزا کارت را انتخاب کردند.

در سال 1996 مسترکارت مبلغ 3 میلیارد دلار به شاکیان خود پرداخت کرد. این پفراینده 4میلیون بازرگان شاکی داشت. در همین حال شرکت در دهه 90نیز با تعدادی شکایت تحت قانون ضدانحصار هم روبرو شد

در همین حال مسترکارت علاوه بر گرفتاری هایی که برای متقاعد ساختن مشتریان آمریکایی خود در پذیرش نام جدید داشت، نگران موضوع یکپارچگی هویت خود به دلیل همکاری با شرکای تجاری در اروپا و آسیا بود.

هوگ راهبردی مبتنی بر تمرکز روی توسعه محصولات و خدمات مسترکارت را دنبال کرد و در سال 1981 خدمات چک های مسافرتی مسترکارت را معرفی کرد. در همان سال شرکت کارت های طلایی را هم عرضه کرد که نخستین کوشش شرکت برای سطح بندی خدمات در بازار بود.

آنها در سال 1983 خدمات جایگزینی اضطراری کارت و نصب برچسب هولوگرام روی همه کارت های خود را هم عرضه کردند. در همین حال در سال 1984 شبکه سراسری سوئیچ های خود را ایجاد کردند که به پذیرندگان بین المللی امکان صدور مجوز تراکنش را می داد.

در سال 1986 مسترکارت در حالی که بیش از 120 میلیون کارت در سراسر دنیا داشت، نخستین دفتر خود برای منطقه اقیانوسیه را در هنگ کنگ تاسیس کرد و یک سال بعد خود را برای صدور کارت در چین آماده کرد. در همین زمان برنامه تاسیس دفتر در آمریکای لاتین دنبال شد.

شرکت در سال 1988 اقدام به خرید شرکت

Cirrus کرد که صاحب بزرگ ترین شبکه دستگاه های خودپرداز در دنیا بود. این معامله با رقم 34 میلیون دلار انجام شد. تا آن سال شرکت توانسته بود 20 میلیون کارت در اقیانوسیه صادر نموده و خود را برای صدور کارت در اتحاد جماهیر شوروی آماده کند.

از سال 1991 شرکت محصول جدیدی به نام Maestro عرضه کرد که یک کارت بدهی بود و نخستین تراکنش اقتصادی آن در سال 1992 انجام شد. اما فرایند خرید شرکت ها و مشارکت با سایر کسب وکارها و استفاده از فناوری های نو همچنان در مسترکارت دنبال شده.

در سال 2010 آنها شرکت بریتانیایی حوزه پرداخت به نام DataCash را خریداری نموده و همین راستا را در سال 2014 با خرید شرکت استرالیایی PinPoint دنبال کردند. در همین حال در سال 2012 برنامه پرداخت غیرتماسی خود روی گوشی های تلفن همراه را معرفی کردند.

علاوه بر این، در سال 2014 با همکاری اپل برنامه کیف پول اختصاصی خود را عرضه کردند که به کاربران اجازه استفاده از مسترکارت روی گوشی های جدید اپل را می داد. بر همین اساس مسترکارت سهم بزرگی از بازار تبادلات اقتصادی دنیا را در اختیار گرفته و گزارش ها نشان می دهد در سال 2017، مبلغ 12.49 میلیارد دلار درآمد کسب نموده در حالی که توانسته 3.9 میلیارد دلار درآمد خالص را به خود اختصاص دهد.

آنها با کسب رتبه 43 از ارزشمندترین شرکت های دنیا در سال 2019 و رتبه 115 سودآورترین شرکت های دنیا تبدیل به یکی از کسب وکارهای شاخص دنیای شده و ارزشی معادل 247 میلیارد دلار را به دست آورده اند.

منبع: مجله شنبه

به "مسترکارت نام آشنای اربابان حلقه تراکنش اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسترکارت نام آشنای اربابان حلقه تراکنش اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید