معرفی فواید علمی روزه داری

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، روزه داری عملی است که قدمت آن به قرن ها پیش باز می شود و در بسیاری از فرهنگ ها و آیین ها نقشی اساسی دارد. به عنوان پرهیز از مصرف همه یا برخی از غذاها یا نوشیدنی ها برای مدت زمان معین، روش های مختلفی برای روزه داری وجود دارد. به طور کلی، بیشتر انواع روزه ها طی 24 تا 72 ساعت گرفته می شوند. ثابت شده است که روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد، از کاهش وزن گرفته تا عملکرد بهتر مغز. برای آشنایی بیشتر با تاثیرات مثبت روزه بر حفظ سلامت بدن، در ادامه فواید روزه داری را که از نظر علمی مورد تایید قرار گرفته است، آنالیز می کنیم.

معرفی فواید علمی روزه داری
یاری به کنترل قند خون

چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد، که به ویژه برای افراد در معرض دیابت می تواند مفید باشد. در حقیقت، یک مطالعه روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که روزه داری به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد. در همین حال، یک آنالیز دیگر نشان داد که روزه به در کاهش مقاومت به انسولین موثر هستند. کاهش مقاومت به انسولین می تواند حساسیت بدن شما به انسولین را افزایش داده و به شما این امکان را می دهد که گلوکز از جریان خون به سلول های شما منتقل گردد. همراه با اثرات بالقوه کاهش قند خون در روزه داری، این امر می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون یاری نموده و افزایش مقدار قند خون جلوگیری کند.

مبارزه با التهابات

از دیگر فواید علمی روزه داری، مبارزه با التهابات است. در حالی که التهاب حاد یک فرایند ایمنی طبیعی است و برای یاری به مقابله با عفونت ها استفاده می گردد، التهاب مزمن می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی شما داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که التهاب ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) نقش داشته باشد. بعضی مطالعات نشان داده اند که روزه داری می تواند به کاهش سطح التهاب و ارتقا سلامتی یاری کند.

بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا در نظر گرفته می گردد، که تقریبا 5/31 درصد مرگ و میرها در دنیا را به خود اختصاص می دهد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یکی از موثرترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی است. بعضی تحقیقات نشان داده اند که روزه می تواند به طور خاص برای سلامت قلب مفید باشد. یک مطالعه کوچک نشان داد که هشت هفته روزه داری سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید خون را به ترتیب 25٪ و 32٪ کاهش می دهد.

جلوگیری از نورودژنراتیو

چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری می تواند تأثیر مهمی بر سلامت مغز داشته باشد. از آنجا که روزه داری ممکن است به تسکین التهاب نیز یاری کند، می تواند در جلوگیری از اختلالات تخریب عصبی (نورودژنراتیو) نیز موثر باشد. به طور خاص، مطالعات نشان می دهند که روزه داری می تواند از عواقب بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری نموده و آن ها را بهبود بخشد.

یاری به کاهش وزن

بسیاری از رژیم های غذایی در پی راهی سریع و آسان برای کاهش وزن هستند. از نظر تئوری، پرهیز از مصرف همه یا بعضی غذاها و نوشیدنی ها باید کالری دریافتی شما را کاهش دهند و همین موضوع می تواند منجر به کاهش وزن در دراز مدت گردد. بعضی تحقیقات همچنین نشان داده اند که روزه داری کوتاه مدت می تواند با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین، متابولیسم را تقویت نموده و باعث کاهش وزن گردد. در حقیقت، یک آنالیز نشان داد که روزه داری در کل روز می تواند وزن بدن را تا 9٪ کاهش داده و چربی بدن را در طول 12 تا 24 هفته به طور قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، تعیین شده که روزه داری نسبت در مقایسه با محدودیت کالری دریافتی، در افزایش از دست دادن چربی ضمن حفظ همزمان بافت عضلانی موثر است.

افزایش ترشح هورمون رشد

هورمون رشد انسانی (HGH) نوعی هورمون پروتئینی است که در بسیاری از جنبه های سلامتی شما حیاتی است. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که این هورمون در رشد، متابولیسم، کاهش وزن و قدرت عضلات نقش دارد. چندین مطالعه نشان داده است که روزه داری به طور طبیعی می تواند سطح HGH را افزایش دهد. همچنین، روزه داری می تواند به حفظ سطح قند خون و انسولین ثابت در طول روز یاری نموده و سطح HGH را بهینه کند، زیرا بعضی تحقیقات نشان داده اند که حفظ سطح انسولین باعث کاهش سطح HGH می گردد.

یاری به پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده که روزه داری می تواند برای درمان و پیشگیری از سرطان مفید باشد. در حقیقت، این آنالیز ها حاکی از آن است که روزه داری به جلوگیری از تشکیل تومور یاری می نماید. روزه داری به مقدار شیمی درمانی در به تاخیر انداختن رشد تومورهای سرطانی موثر است و اثر داروهای شیمی درمانی را برای جلوگیری از توسعه سلول های سرطانی افزایش می دهد.

ایمنی و عوارض جانبی

با وجود فهرست طولانی از مزایای سلامتی احتمالی مرتبط با روزه داری، ممکن است انجام این کار برای همه مناسب نباشد. اگر از دیابت یا قند خون پایین رنج می برید، روزه داری می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شده و عوارض خطرناکی برای شما به همراه داشته باشد. اگر بیماری های زمینه ای دارید یا قصد دارید بیش از 24 ساعت روزه بگیرید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، روزه داری به طور کلی بدون نظارت پزشکی برای بزرگسالان مسن، نوجوانان یا افرادی که دارای وزن کم هستند، توصیه نمی گردد. اگر تصمیم دارید روزه بگیرید، حتما در طول سحری یا افطار به خوبی هیدراته باشید و رژیم خود را با غذاهای غنی از مواد مغذی پر کنید تا مزایای بالقوه سلامتی را به حداکثر برسانید. علاوه بر این، سعی کنید فعالیت بدنی شدید را به حداقل برسانید و استراحت کافی داشته باشید.

نتیجه گیری

از جمله فواید علمی روزه داری می توان به کاهش وزن و همچنین کنترل قند خون، سلامت قلب، عملکرد مغز و پیشگیری از سرطان اشاره نمود. انواع مختلفی از روزه داری وجود دارد که تقریبا با هر نوع سبک زندگی متناسب است. اگر همراه با رژیم غذایی مغذی و سبک زندگی شما نیز سالم باشد، روزه گرفتن می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

منبع: اسنپ مارکت

به "معرفی فواید علمی روزه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فواید علمی روزه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید