فراوری تلفن همراه در کشور احیا می گردد

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، طبق اعلام معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه طرح حمایت از ساخت تلفن همراه بومی احیا می گردد.

فراوری تلفن همراه در کشور احیا می گردد

روزنامه ایران: طبق اعلام معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه طرح حمایت از ساخت تلفن همراه بومی احیا می گردد. حتی در این راستا مجلس قرار است در بودجه 1401 از محل افزایش تعرفه ای که در سنوات گذشته برای تلفن همراه بالاتر از 600 دلار در نظر گرفته شده، منابعی به این امر مهم تخصیص دهد. اما فراوری تلفن همراه در کشور با چه چالش هایی روبه رو است و این برنامه و طرح چقدر می تواند به احیای فراوری تلفن همراه در کشور یاری کند. در این راستا فعالان حوزه فراوری تلفن همراه در داخل کشور معتقد هستند اگر تأمین مالی با تعرفه مناسب و 4 درصدی در اختیار فراوری نمایندگان تلفن همراه قرار بگیرد می تواند ضمن افزایش فراوری و ارائه مدل های متنوع تر باعث اشتغالزایی بیشتر در این حوزه در کشور گردد.

کاهش تعرفه واردات قطعات

حمید سعیدی مدیرعامل شرکت فراوری نماینده تلفن همراه جی ال ایکس (GLX) معتقد است نبود ثبات قوانین، توجیه مالی و مسائل دست و پا گیر اداری، ارزی و تحریم و از سوی دیگر تمایل بسیاری از مردم به خرید برند خارجی باعث شده فراوری دستگاه تلفن همراه به معنای واقعی در کشور پا نگیرد.

سعیدی به ایران گفت: به نظرم بهتر است به جای وام و تأسیس کارخانه های تازه یاری نمایند ظرفیت خالی واحد های فراوریی فعال در کشور پر گردد. به عنوان مثال کارخانه ما فقط با 10 درصد ظرفیت فراوری، در حال فعالیت است ولی با زیرساختی که آماده شده ظرفیت خالی بسیاری دارد از این رو ما آمادگی داریم تا برندهای دیگر را نیز در داخل کشور فراوری کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه منابع مالی ارزان قیمت می تواند یاری خوبی برای فراوری باشد، اضافه کرد: ولی زمانبر بودن واردات قطعات از یک طرف مشکل ساز شده است به طوری که واردات قطعات و مواد اولیه تا رسیدن به مرحله فراوری و برگشت سرمایه 6 ماه زمان می برد. از سوی دیگر برای وام های بانکی نیز سود 18 درصد در نظر گرفته شده که این اندازه سود برای فراورینماینده ارزان نیست و فراورینماینده متضرر می گردد از این رو باید تسهیلات بهتری را در نظر بگیرند و فرایندها را کوتاه نمایند.

به اعتقاد سعیدی حذف ارزش اضافه نموده نیز برترین راه حمایت از فراوری داخل تلفن همراه است تا قیمت تلفن همراه فراوری داخل با واردات برای مصرف نماینده متفاوت گردد و گوشی داخلی با قیمت مناسب به دست مشتری برسد.

به گفته وی در حال حاضر تعرفه واردات تلفن همراه کامل و قطعات واحد های فراوریی نیز برابر 5درصد است ولی این در حالی است که فراورینماینده تلفن همراه نسبت به واردنماینده تلفن همراه هزینه های بیشتری (مانند هزینه حقوق، بیمه و هزینه های جاری کارخانه) نیز دارد بنابراین پیشنهاد ما این است که تعرفه واردات قطعات تلفن همراه برای فراورینماینده های تلفن همراه کاهش یابد.

افزایش فراوری با حمایت مالی

دانیال حسینی مدیرعامل آلفاموب دیگر شرکت فراوری نماینده تلفن همراه در داخل کشور نیز معتقد است هم اکنون تعرفه تلفن همراه وارداتی و قطعات برای فراورینماینده های تلفن همراه 5 درصد است در صورتی که باید تفاوتی را قائل شوند تا خروجی فراوری داخل افزایش یابد، چرا که هزینه فراوری داخل به همراه هزینه های واردات قطعات و نیروی پرسنل و... خیلی زیاد است.

حسینی با بیان اینکه با شیوه های کنونی فراوری تلفن همراه راه به جایی نخواهد برد، به ایران گفت: از سوی دیگر واردات قطعات نیز بسیار زمانبر است ضمن اینکه باید کلی برای واردات قطعات از چند کشوری که فراوری را در دست دارند، کوشش کنیم. باید برای تأیید نمونه ها و ترخیص نیز در گمرک معطل بمانیم و این فرایند خود دو ماه زمان می برد، از این رو بهتر است این فرایند را حداقل در گمرک و تأیید نمونه قطعات را تسریع نمایند.

وی با اشاره به افزایش تعرفه تلفن همراه بالای 600 دلار و تأمین مالی از این طریق اضافه کرد: از آنجا که در کشور امکان فراوری تلفن همراه بالای 600 دلار را نداریم از این رو بهتر است روی تلفن همراه کیبوردی و میان رده ای که در داخل فراوری می گردد تمرکز نموده و تعرفه مدل های وارداتی که در داخل فراوری می گردد را افزایش دهند.

به گفته حسینی، طبق آماری که وزارت صمت اعلام نموده است در سال 98، 5 میلیون دستگاه تلفن همراه زیر 100 دلار به ارزش 301 میلیون دلار وارد کشور شده که نزدیک به 3 میلیون دستگاه آن مدل کیبوردی بوده است بنابراین به نظرم بهتر است تعرفه آن دسته از تلفن همراهی که در داخل فراوری می گردد را افزایش دهند. وی درباره تأمین مالی برای یاری به فراوری داخل تلفن همراه نیز گفت: یاری مالی باید با تعرفه 4 درصدی در اختیار فراورینمایندگان قرار بگیرد تا کارگشا گردد، چرا که تأمین مالی با تعرفه بالا 18 درصد سود کنونی که بانک ها ارائه می دهند برای فراورینمایندگان ارزان نیست.

حسینی با اشاره به اینکه اکنون ما با سرمایه شخصی ماهانه 2 تا 3 هزار تلفن همراه مدل کیبوردی فراوری می کنیم، اضافه کرد: ولی اگر با شرایط سهل تری تأمین مالی شویم نه تنها می توانیم فراوری خود را به 10 هزار دستگاه در ماه برسانیم و نیروی اشتغال به کار 35 نفر کار مستقیم (و 150 نفر کار غیرمستقیم) به 80 نفر کار افزایش دهیم بلکه می توانیم مدل های متنوع تری از تلفن همراه مطابق سلیقه کاربران و حتی تلفن همراه هوشمند را فراوری کنیم.

انتهای پیغام،

منبع: ایران آنلاین

به "فراوری تلفن همراه در کشور احیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری تلفن همراه در کشور احیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید