ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، علی مشهدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: در نشستی که روز گذشته با رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرماندهی یگان حفاظت شهرستان گلپایگان برگزار گردید مقرر شد پرونده این آثار با ارزش تاریخی با همکاری هر دو استان تهیه و مقدمات آن برای ثبت جهانی انجام گردد.

ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره

وی گفت: با توجه به گستره وسیع این سنگ نگاره های تاریخی و کثرت تعداد این آثار تاریخی که در بین استان های همجوار اصفهان، مرکزی و لرستان واقع شده است، تعامل و همکاری یگان حفاظت این استان ها در حفاظت از این آثار ارزشمند از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشهدی اضافه کرد: سنگ نگاره های تیمره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که از نظر نقش دارد، قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی دارد و زمینه ثبت جهانی این اثر ارزشمند همچون سنگ نگاره های قوبوستان در جمهوری آذربایجان امکان پذیر است.

او در ادامه اضافه کرد: در این منطقه جدای از سکونتگاه های انسانی، بیش از 21 هزار سنگ نگاره و چند کتیبه تاریخی مربوط به دوره های پیش از اسلام و دوره اسلامی شناسایی شده است.

او اظهار کرد: آنالیز و پژوهش های میدانی انجام شده براساس پراکندگی مناطق دارای سنگ نگاره و نیز تنوع نقوش آنها نشان دهنده ظرفیت نامگذاری و معرفی استان مرکزی به عنوان پایتخت سنگ نگاره های ایران است.

مشهدی یاد آور شد: یکی از مهمترین و شاید کاملترین مجموعه های سنگ نگاره کشور که در خمین واقع شده است، نمادها، کتیبه ها و سنگ نگاره های تاریخی منطقه تیمره است. این نگاره ها نشات از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان های دوره باستان است و با مروری بر صفحه های صخره ای منطقه تیمره خمین در می یابیم که چگونه انسان های اولیه دانش و تجربه کسب شده خود را به وسیله این نمادها به نسل های بعد از خود انتقال داده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، براساس این گزارش، منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حد فاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربر می گیرد.

منبع: گردشبان

به "ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید