سود دلالان بازار خودرو بیش تر از کارخانه تویوتا

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، رئیس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه معاملات آینده مس گفت: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه خودرو است که مشمول قیمت گذاری دستوری نیست، ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به انتها برسانیم.

سود دلالان بازار خودرو بیش تر از کارخانه تویوتا

به گزارش تجارت نیوز، با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو، بعضی از کارشناسان بازار های اقتصادی اعتقاد دارند که قرعه کشی خودرو های صفر و سود های 100 میلیون تومانی برای دلالان از مسائل اصلی بازار خودرو در چند ماه گذشته است.

پیغام الیاس کردی، کارشناس بازار های اقتصادی در مصاحبه با تجارت نیوز درباره مسائل بازار خودرو گفت و شرح داد: مسائل در بازار خودرو زیاد است و بعضی از راه چاره هایی که ارائه می گردد در بازار اثری ندارد. باید در پی حل کردن اصل موضوع باشیم.

الیاس کردی درباره بازار خودرو در کشور های خارجی گفت: به عنوان مثال خودروی تویوتا کرولا تازه (که مدل های 2017 آن در بازار ایران هم وجود دارد) با قیمت 690 هزار دلار به فروش می رسد.

او شرح داد: با فرض سقف سود 10 درصدی کارخانه تویوتا از فروش این خودرو، 69 هزار دلار برابر با حدود 96 میلیون تومان برای تویوتا سودآوری دارد. این درحالی است که در ایران، خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود 100 میلیون تومان سود خواهد داشت.

این کارشناس بازار های اقتصادی با بیان اینکه مصرف نماینده واقعی باید در قرعه کشی شرکت کند شرح داد: خودرو های غیر لوکس (پایین تر از 500 میلیون تومان) در بازار با اختلاف قیمت 100 میلیون و بیش تر از کارخانه به فروش می رسند.

درصد سود فروش خودرو در بعضی از خودروسازان مطرح جهان از 6 الی 10 درصد است. این درحالی است که در بازار داخلی خودرو با خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود 50 درصد سودهی دارد.

الیاس کردی درباره بحث عرضه خودرو در بورس گفت: در هیچ جای جهانی خودرو در بورس عرضه نمی گردد. مصرف نماینده برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه و نمایندگی ها مراجعه کند.

او در ادامه درباره شرایط بازار خودرو در ایران گفت: متاسفانه بازار خودرو به نحوی پیش رفته است که خریداران باید در بازار در پی خرید خودروی صفر باشند. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که همه جای جهان برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه مراجعه گردد.

این کارشناس بازار این موضوع را یکی از عوامل اصلی اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد می داند.

او بر این عقیده است که بر اساس شرایط فعلی بازار خودرو عرضه خودرو در بورس می تواند مفید باشد. اما با توجه به تجربه های قبلی احتمالا این موضوع که اخیرا به وسیله رئیس سازمان بورس اعلام شد جدیتی نخواهد داشت.

نگهداری خودرو صفر

الیاس کردی گفت: این اختلاف قیمت و شرایط موجود در بازار خودرو باعث شده است تعدادی از دلالان یا حتی مصرف نماینده ها در پارکینگ ها خودرو های صفر نگهداری نمایند و همین ضربه ای به بازار خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه سازمان حمایت از مصرف نماینده را موظف به ورود این نهاد به کیفیت خودرو ها و کیفیت خدمات می داند. او اعتقاد دارد سازمان حمایت از مصرف نماینده باید به نحوه خدمت رسانی خودروسازان به مصرف نمایندگان نظارت بیش تری داشته باشد تا بتواند بعضی از مسائل بازار خودرو را حل نماید.

منبع: فرارو

به "سود دلالان بازار خودرو بیش تر از کارخانه تویوتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود دلالان بازار خودرو بیش تر از کارخانه تویوتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید