طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ ها بدون کپک و تیره شدن

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، برترین روش تهیه رب گوجه فرنگی در خانه با دستور مادربزرگ ها که نه کپک می زند و نه تیره می گردد یک نسخه تمام و کمال است. از قدیم در ایران رسم بر این بوده که در فصل تابستان به خاطر فراوانی گوجه فرنگی بساط درست کردن رب گوجه در حیاط و روی پشت بام خانه ها بر پا گردد. اما ما علاوه بر طرز تهیه رب گوجه آفتابی، طرز تهیه رب گوجه زمستانی را هم به شما خواهیم گفت. طرز تهیه رب گوجه در خانه بدون کپک و تیرگی و فوت و فن های خوشرنگ شدن آن را از سرویس آشپزی در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ ها بدون کپک و تیره شدن

تاریخچه رب گوجه فرنگی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه درست کردن رب گوجه به عنوان یکی از پرکاربردترین چاشنی های غذایی برای اولین بار به کشور ایتالیا برمی گردد. ایتالیایی ها برای پخت بهتر پاستا و اسپاگتی باید پوست گوجه را می گرفتند و آن را پوره می کردند.

ابتدا در سیسیل و سپس در سایر شهرهای ایتالیا کارخانه ها و البته به صورت خانگی در منزل فراوری رب گوجه فرنگی آغاز شد. سپس هم به بازار آمد. جالب است بدانید ایتالیایی ها به رب گوجه فرنگی و سرکه هم اضافه می نمایند که مانع از کپک زدن رب می گردد. پخت در کشورهای مختلف جهان بسیار پرطرفدار است.

طرز تهیه رب گوجه در خانه با دستور پخت مادربزرگ ها به سبک سنتی و آفتابی

میزان کالری در 100 گرم رب گوجه فرنگی: 82 کالری

مدت زمان آماده سازی مواد: 24 ساعت

مدت زمان پخت رب گوجه: 3 ساعت

مواد لازم برای طرز تهیه رب گوجه در خانه

  • گوجه فرنگی: 1 صندوق یا بیشتر
  • نمک: به میزان دلخواه (برای یک صندوق یک لیوان فرانسوی دسته دار نمک کافی است)
  • روغن مایع یا روغن زیتون: 1 فنجان

مراحل طرز تهیه رب گوجه خانگی در آفتاب

برای درست کردن رب گوجه به روش قدیمی، بعد از شستن گوجه فرنگی ها و خشک شدن آن ها، باید گوجه ها را خرد نموده و 24 ساعت در آفتاب مستقیم قرار دهید. سپس با صافی پوست و گوشت گوجه ها را فشار دهید تا عصاره آن خارج گردد.

در نهایت این عصاره را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و غلیظ گردد. زمان مورد احتیاج برای پخت رب گوجه فرنگی، به میزان عصاره گوجه بستگی دارد و متغیر است. برای درست کردن رب گوجه خانگی در زمستان هم باید همین مراحل را طی کنید. فقط میزان قرار دادن گوجه ها در آفتاب (بسته به حرارت خورشید و تابش آن) باید بیشتر باشد.

مرحله اول: گوجه فرنگی ها را بشویید و خرد کنید

خواص رب گوجه فرنگی همواره مورد توجه بوده است. طرز تهیه رب گوجه در خانه به این صورت است که ابتدا باید گوجه ها را خوب بشورید و زمانی که کاملا خشک شدند گوجه ها را چهار یا هشت قاچ کنید و در تشت بزرگ بریزید، روی گوجه ها نمک بپاشید و به مدت 24 ساعت زیر آفتاب مستقیم و گرم تابستان بگذارید.

هر چند ساعت یک بار گوجه ها را هم بزنید که کپک نزنند و یک داشته باشید. تا زمانی که پوست گوجه فرنگی از گوشت آن کاملا جدا شده و گوجه ها خوب آب بیندازند. در این مدت یک پارچه توری تمیز روی تشت بیندازید.

مرحله دوم: گوجه فرنگی ها را صاف کنید

برای این که پوست و تخم گوجه فرنگی ها را جدا کنید به یک تشت، یک آبکش و یک صافی احتیاج دارید. تشت را زیر آبکش بگذارید و سپس یک بار با آبکش و یک بار با صافی ریز گوجه ها را صاف کنید. در این مدت با دست تمیز و شسته شده گوجه ها را فشار دهید و چنگ بزنید تا پوست و تخم گوجه جدا گردد و آبش گرفته گردد و داخل تشت ریخته گردد.

مرحله سوم: آب گوجه فرنگی ها را بجوشانید

حالا آب گوجه صاف شده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی شعله ملایم گاز بپزید. چند ساعت زمان برای پختن رب ضروری است. در این فاصله مرتب باید رب را هم بزنید تا ته نگیرد. رب گوجه باید آن قدر بپزد تا به غلظت مناسب برسد و آب آن کاملا تبخیر گردد.

در واقع زمانی که رب گوجه آغاز به قل زدن کرد و حباب های بزرگ که می خواهند به اطراف پخش شوند روی آن تشکیل شد باید مراقب رب باشید و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد. مواظب باشید حباب ها روی دست و صورت تان نپاشند و از دستکش بهره ببرید.

مرحله چهارم: نمک را اضافه و رب گوجه را بسته بندی کنید

در این مرحله از رب گیری خانگی نمک را میزان کنید و روغن را هم اضافه کنید. وقتی رب گوجه به غلظت مورد دلخواه شما رسید زیر قابلمه را خاموش کنید و زمانی که رب کاملا سرد شد در ظروف کاملا خشک و کاملا تمیز و بدون بو بریزید. این روش برای فصل تابستان و منطقه ها بسیار گرم مناسب است و یک رب گوجه آفتابی خوش طعم و خوش رنگ به شما می دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب فلفل

فوت و فن های مهم تیره نشدن و کپک نزدن رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ ها

*از آن جایی که در اخبار می شنویم که طرز تهیه رب گوجه با کدو در رب گوجه فرنگی های کارخانه ای متداول است، بهتر است خودتان در خانه طرز تهیه رب گوجه به روش سنتی را انجام دهید.

*یک روش دیگر برای گرفتن پوست و تخم گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی ها را بشورید و آنها را با چرخ گوشت و یا دستگاه غذاساز خرد و پوره کنید به طوری که پوست و تخم آن ها گرفته گردد. به این ترتیب گام اول در را برمی دارید.

*مهم ترین دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی آب موجود در آن است. یکی از روش های نگهداری رب خانگی برای این که رب کپک نزند باید کاملا حین پخت آب آن تبخیر گردد. نشانه تبخیر کامل آب رب گوجه فرنگی این است که وقتی قاشق را در رب فشار می دهید آب در قاشق جمع نگردد.

*در مجموع رب گوجه فرنگی خانگی چون مواد نگهدارنده ندارد مستعد کپک زدن است. برای استفاده از رب قاشق کثیف، خیس و مرطوب، چرب یا قاشقی که در دهان زده اید به کار نبرید.

*یکی از برترین راه ها برای کپک نزدن رب گوجه فرنگی این است که روی آن را با روغن زیتون یا روغن مایع بپوشانید.

*برای داشتن یک رب گوجه فرنگی خوشرنگ باید بدانید که رب گوجه فرنگی چه خانگی و سنتی تهیه گردد و چه کارخانه ای باید به رنگ گوجه فرنگی باشد نه تیره تر و نه خیلی روشن تر. اگر خیلی قرمز و تیره باشد یعنی از مواد افزودنی و رنگ در آن استفاده شده و اگر خیلی روشن و کم رنگ باشد به این معناست که از گوجه نامرغوب و نارس در تهیه آن استفاده شده است.

*دلیل سیاه شدن رب گوجه فرنگی استفاده از گوجه بی کیفیت و بد رنگ، حرارت تماشا زیاد رب گوجه و ریختن رب گوجه خشک شده و سوخته و چسبیده به دیواره های دیگ در رب است.

* اگر موقع سرخ کردن رب در روغن، رب گوجه به صورت گوله شده باشد به این معناست که در تهیه رب علاوه بر مواد مجاز از کدو و نشاسته هم استفاده شده است. علاوه بر این وقتی رب گوجه را سرخ می کنید نباید تکه های سیاه در آن تشکیل گردد چون در این صورت در تهیه رب گوجه از آرد و نشاسته هم استفاده شده است.

*بهتر است برای تهیه رب گوجه فرنگی از گوجه های گوشتی و قرمز بهره ببرید. گوجه فرنگی های گلخانه ای برای پخت رب مناسب نیستند چون نازک و بدون گوشت هستند.

*می توانید برای جلوگیری از کپک زدن رب روی هر شیشه یا سطل رب یک لایه روغن مایع یا روغن زیتون بریزید در واقع یکی از کاربردهای روغن زیتون جلوگیری از کپک زدن رب است. هر بار که می خواهید رب بردارید با قاشق روغن را کنار بزنید و رب را بهره ببرید.

*بهتر است رب را در شیشه یا قوطی پلاستیکی کوچک بریزید تا بعد از چند بار استفاده هر شیشه یا قوطی رب تمام گردد. به این ترتیب رب تا آخر استفاده کپک نمی زند.

*یادتان باشد اگر روی رب کپک زد به هیچوجه با کنار زدن کپک ها از به جای مانده ظاهرا سالم رب استفاده نکنید. مواد غذایی همواره از لایه های پایینی آغاز به کپک زدن می نماید و قارچ ها را در سرتاسر ماده غذایی پخش می نمایند. این قارچ ها با چشم غیرمسلح قابل تماشا نیستند.

*نمک تا حدود زیادی مانع می گردد. پس رب گوجه را کمی پر نمک تر درست کنید و حین پخت مواد غذایی از نمک کمتری بهره ببرید.

*رب گوجه فرنگی خانگی را حتما در یخچال نگهداری کنید و درب آن را محکم ببندید تا امکان کپک زدگی آن به حداقل برسد. هم برای پیشگیری از کپک زدن رب مناسب هستند.

*هر چه زمان پخت رب بیشتر باشد دوام آن برای نگهداری در مدت طولانی بیشتر می گردد.

*به هم دقت کنید.

شاید برایتان جالب باشد :

طرز تهیه رب گوجه با چرخ گوشت

در این روش لازم نیست گوجه فرنگی ها را در آفتاب نگه دارید تا نرم گردد. می توانید در طرز تهیه رب گوجه به روش نو و با چرخ گوشت، گوجه فرنگی ها را بعد از شستن و خشک شدن با چرخ گوشت، چرخ کنید و عصاره به دست آمده را بجوشانید و رب گوجه درست کنید. این روش را با عنوان تهیه رب به روش فوری هم می شناسند.

چه کنیم که رنگ رب قرمز گردد؟

برای اینکه رب گوجه قرمز و خوشرنگ گردد، از جدا کردن رب که به دیواره دیگ یا قابلمه چسبیده و افزودن آن به عصاره در حال جوشیدن رب گوجه خودداری کنید. این کار باعث تیره و سیاه شدن رب می گردد. بعلاوه باید از گوجه فرنگی های سالم و خوشرنگ برای تهیه رب بهره ببرید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ ها بدون کپک و تیره شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه رب گوجه خانگی با دستور مادربزرگ ها بدون کپک و تیره شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید