کشف و ضبط 953 شی تاریخی در گیلان

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: همچنین طی مدت یادشده 244 حفار غیرمجاز دستگیر و 54 دستگاه انواع فلزیاب نیز از متخلفان بدست آمده است.

کشف و ضبط 953 شی تاریخی در گیلان

وی با بیان این که سرکشی از آثار تاریخی استان در یکسال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل خود 60 درصد رشد را نشان می دهد،بر جدیت هرچه بیشتر درخصوص حفاظت و حراست از اماکن و آثار تاریخی-فرهنگی استان تاکید نمود.

امیرانتخابی اعلام نمود: تشکیل پرونده قضایی علیه مجرمان و متخلفان حوزه میراث فرهنگی از 62 فقره به 88 فقره افزایش یافته که نشانگر رشد 45 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی توضیح داد: کشف 13 مورد قاچاق و نگهداری اموال، پنج هزار و 702 مورد نظارت بر پروژه های عمرانی، همراهی و اسکورت 55 مورد محموله تاریخی، 221 روز حفاظت از محل کاوش های باستان شناسی و 108 مورد حفاظت از نمایشگاه ها و مراسم از دیگر فعالیت های یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان در سال 98 بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان یادآور شد: طی یکسال اخیر 50 بنای تاریخی گیلان محوطه سازی و مرمت شدند.

امیرانتخابی ادامه داد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز به وسیله مشارکت های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می نماید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ضمن تقدیر از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان، اظهار کرد: حراست و صیانت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی مستلزم مشارکت اجتماعی و همراهی و همکاری مستمر مردم است و به همین دلیل کوشش می گردد با آگاهی بخشی، از ظرفیت های اجتماعی برای صیانت از آثار تاریخی استفاده گردد.

استان گیلان با دارا بودن یکهزار و 173 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی را در کشور دارد.

ایرنا

منبع: گردشبان

به "کشف و ضبط 953 شی تاریخی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف و ضبط 953 شی تاریخی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید