پیشگامی دانشگاه خلیج فارس در عرصه پژوهش و فناوری ، از تجاری سازی فناوری تا تولید زخم پوش الکتروریسی شده

به گزارش وبلاگ پردازش هوشمند، دانشگاه خلیج فارس بوشهر همواره جزو مراکز آموزشی برتر در عرصه پژوهش و فناوری بوده و در این بخش دستاورد های قابل توجهی داشته است.

پیشگامی دانشگاه خلیج فارس در عرصه پژوهش و فناوری ، از تجاری سازی فناوری تا تولید زخم پوش الکتروریسی شده

گروه دانشگاه وبلاگ پردازش هوشمند، هانا چراغی؛ * سال هاست که به منظور ترویج فرهنگ پژوهش، هفته پایانی آذرماه به نام هفته پژوهش مزین شده و در این ایام سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و واحد های فناورانه برنامه های متعددی برای گرامیداشت این هفته برگزار می کنند.

شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی، شناسایی توانمندی های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، امکان تجاری سازی یافته های پژوهش و فناوری، فراهم آوردن فضای همکاری بین پژوهشگران و... از جمله اهداف نامگذاری این ایام به عنوان هفته پژوهش و فناوری است و در طی این روز ها اقداماتی از سوی نهاد های مربوطه برای عملیاتی کردن آن ها صورت می گیرد.

در اینکه دانشگاه ها با انجام فعالیت های پژوهشی، نقش بسزایی در توسعه فناوری کشور دارند شکی نیست، اما برخی دانشگاه ها هستند که در این عرصه از سایر مراکز آموزشی پیشی گرفته اند و این موارد محدود به دانشگاه های مستقر در پایتخت نیست و نظیر آن را در سراسر کشور هم می توان یافت؛ یکی از این دانشگاه ها که همواره در عرصه پژوهش و فناوری خوش درخشیده، دانشگاه خلیج فارس بوشهر است که دستاورد های قابل توجهی در این حوزه داشته و همواره شاهد بودیم که نام آن و اساتید و پژوهشگرانش در لیست برترین ها قرار گرفتند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های پژوهشی این مرکز دانشگاهی به گفتگو با روح الله فاتحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر پرداختیم. فاتحی در این باره می گوید: در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت های بسیاری انجام دادیم و یکی از عرصه هایی که همواره مورد توجه ما بوده، ارتباط با صنعت و جامعه و تجاری سازی فناوری بوده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر می افزاید: در این بخش توانسته ایم تعداد طرح های پژوهشی و فناوری دانشگاه را در سال 99 به نسبت سال 98 حدود 50 درصد افزایش دهیم و حتی پیروز شدیم در حوزه مطالعات برداشت از یکی از میدان های نفتی با شرکت ملی نفت ایران همکاری هایی داشته باشیم و قراردادی بلندمدت را منعقد کنیم.

قطعا انعقاد قرارداد مذکور، فرصت خوبی برای توسعه و استفاده از ظرفیت های موجود دانشگاه خلیج فارس در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی خواهد بود. به گفته فاتحی، در راستای همین پروژه مطالعاتی برداشت از میدانی های نفتی، تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی و شرکت های مشاوره خارجی امضا شده و به تدریج با شرکت های دیگری در داخل هم تفاهم نامه هایی منعقد می کنند.

فاتحی اظهار می کند: در حوزه تجاری سازی فناوری هم دانشگاه خلیج فارس به تعداد محصولات فناورانه خود افزوده و اکنون تعداد این محصولات را به 130 مورد رسانده و دنبال تجاری سازی آن ها است.

وی می گوید: تشکیل مراکز نوآوری و توسعه فناوری، راه اندازی مرکز ساخت مواد پیشرفته، فعالیت در عرصه علوم شناختی و مغز و تلاش برای راه اندازی مرکزی در این خصوص هم از جمله اقدامات دیگری است که دانشگاه خلیج فارس در طی سال های اخیر انجام داده و در دستور کار قرار گرفته است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خلیج فارس بوشهر ابراز می کند: البته دانشگاه خلیج فارس در حوزه انتشارات علمی هم رشد قابل توجهی داشته و تعداد مقالات علمی نمایه شده آن در سال 2020 به نسبت سال 2019 بیش از 20 درصد افزایش داشته و تعداد مقالات پراستناد آن هم افزایشی 20 درصدی داشته و علاوه بر آن، اسامی سه تن از اساتید این دانشگاه در فهرست 2 درصد دانشمندان پراستناد دنیا منتشر شده است. همچنین این دانشگاه در بخش آزمایشگاه مرکزی هم به توسعه زیرساخت ها پرداخته و اکنون آماده خدمت رسانی به فعالان عرصه پژوهش و فناوری بخصوص در حوزه فناوری نانو است.

دستاوردهاى دانشگاه خلیج فارس در عرصه هاى مختلف

ناگفته نماند که دانشگاه خلیج فارس بوشهر در زمینه اینترنت اشیا هم پیشتاز بوده و در این بخش از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مورد حمایت هایی قرار گرفته و این امر موجب توسعه زیرساخت های اینترنت اشیا در منطقه از بوشهر که دانشگاه خلیج فارس و علوم پزشکی بوشهر در آن قرار دارند، شده و این امر می تواند بستر مناسبی برای توسعه کسب و کار های مرتبط با اینترنت اشیا در این حوزه باشد تا دانشجویان از این ظرفیت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

  • پیشتازى دانشگاه خلیج فارس در حوزه اینترنت اشیا
  • کشت مورینگا در دانشگاه خلیج فارس / این گیاه علاوه بر ارزش غذایى دارای ارزش اقتصادى است
  • پانسمانى جدید بر پایه مواد زیستى براى درمان زخم هاى سوختگى در دانشگاه خلیج فارس اختراع شد

جدای از این موارد، محققان دانشگاه خلیج فارس در بخش توسعه و ترویج کشت گیاهان هم فعالیت هایی داشتند و یک نمونه آن مربوط به بررسی فواید و کشت گیاه مورینگا از سوی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه و دانشجویان است, که هدف از آن، توسعه و ترویج کشت این گیاه در استان است. میوه و دانه مورینگا به لحاظ عناصر معدنی نظیر آهن، پروتئین، روی، فسفر، کلسیم، پتاسیم و... بسیار غنی است و به نسبت بسیاری از محصولات گیاهی که به عنوان منابع تامین کننده پروتئین مصرف می شوند، مواد معدنی بیشتری را دارا است.

علاوه بر آن، پژوهشگران این دانشگاه هم دستاورد های قابل توجهی داشتند و یکی از آن دستاورد ها مربوط به اختراع پانسمانی جدید بر پایه مواد زیستی برای درمان زخم های سوختگی است و قرارداد واگذاری امتیاز بهره برداری از این اختراع با عنوان تولید زخم پوش الکتروریسی شده حاوی دکسپانتول آهسته رهش بر پایه آلژینات-کیتوزان با ساختار هسته پوسته بین دانشگاه خلیج فارس و شرکت توسعه خدمات و مشاوره دریا منعقد شده است.

گفتنی است، دانشگاه خلیج فارس بوشهر در عرصه پژوهش و فناوری در حال انجام یکسری اقدامات دیگر نیز بوده و به تدریج از دستاورد های خود در این بخش رونمایی خواهد کرد و سعی دارد در این حوزه پیشگامی خود را حفظ کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پیشگامی دانشگاه خلیج فارس در عرصه پژوهش و فناوری ، از تجاری سازی فناوری تا تولید زخم پوش الکتروریسی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشگامی دانشگاه خلیج فارس در عرصه پژوهش و فناوری ، از تجاری سازی فناوری تا تولید زخم پوش الکتروریسی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید